Pagina 3 van 5

Re: Diagnose monteur

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 00:04
door Alex
ampera specialis schreef:nou wat wil je weten?
meest voor komende fout? dat is de P1EE6. geen wissel spanning aanwezig op accu lader( voor ons de T18)
dat is een fout die aanwordt gemaakt omdat de laadkabels verkeerd worden aangesloten op de X98. dat is het aansluitpunt op de auto. moet ik door gaan?
Ik was al overtuigd. Wat je hierboven schrijft is voor mij echt Chinees (ieder zijn vak). Het intrigeert mij dan weer hoe men het voor elkaar krijgt de stekkers verkeerd aan te sluiten. Lijkt me leuk om ook die anekdotes tijdens een technische workshop te delen.

Als TNM mede namens Opel Nederland de rekeningen voor 7 oktober eindelijk eens betaalt, dan hebben we nog wat geld over voor een drankje tijdens die workshop...... :(

Re: Diagnose monteur

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 00:16
door ElectricRene
Welkom,

Tja eigenlijk mag ik dat nog niet echt schrijven, de koop moet nog gebeuren ,-D
Ik hoop zo min mogelijk gebruik te maken van je expertise :-D Maar echt fijn iemand met kennis over de ampera op t forum te hebben.
Ik ben benieuwd of elke opel dealer een software update kan uitvoeren en hoe ingewikkeld en hoe lang het duurt.
Ik heb begrepen dat elke ampera met de meest recente software wordt geleverd.
Heb je enig idee wanneer er een update komt voor de navigatie oa de kaarten en wat dat gaat kosten?
In ieder geval een fijn weekend toegewenst en breng niet te veel tijd door op t forum, voor je t weet is het al weer maandag ochtend.

Greetz Rene

Re: Diagnose monteur

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 11:21
door ampera specialis
het verkeerd aansluuiten is eigenlijk vrij simpel.
als bij een laadpaal verkeerd wordt aangesloten of losgekoppeld kan er een fout worden gegenereerd.
bij het aansluiten behoor je: als laatste de stekker in de auto te doen.
bij het loskoppelen hoor je : als eerste de stekker uit de auto te halen.
er zit een veiligheids systeem in de auto die anders registreerd dat de kabel aanwezig is en er geen netwerkstroom wordt ontvangen door de omvormer.
dan gaat de ecu (hpcm2) een fout code genereren die de lader beveiligd tegen piekspanningen die zouden kunnen ontstaan als spanning weer op het netwerk wordt gezet.
helaas moet deze fout bij de dealer gereset worden.
sommige mensen denken dat er dan een motor probleem is. omdat het motor lampje dan brand.
het lampje is eigenlijk een lampje ter indicatie van een emissie probleem.
en als er niet geladen kan worden............................ rij je op benz....... dus emissie probleem

Re: Diagnose monteur

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 12:03
door Ivo
Rieno schreef:Is het redelijk om te vragen dat je aantoont dat je daadwerkelijk Ampera monteur bent?
Ai, daar zit wat, zou mijn coach/therapeut zeggen :lol:

Re: Diagnose monteur

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 13:12
door boeuf
ampera specialis schreef:bij het aansluiten behoor je: als laatste de stekker in de auto te doen.
bij het loskoppelen hoor je : als eerste de stekker uit de auto te halen.
er zit een veiligheids systeem in de auto die anders registreerd dat de kabel aanwezig is en er geen netwerkstroom wordt ontvangen door de omvormer.
dan gaat de ecu (hpcm2) een fout code genereren die de lader beveiligd tegen piekspanningen die zouden kunnen ontstaan als spanning weer op het netwerk wordt gezet.
helaas moet deze fout bij de dealer gereset worden.
Mijn ervaring is dat het zeker niet zo nauw luistert. Bij een publieke paal moet je altijd eerst de laadsessie stoppen met je pas, je staat daar dan toch en dus neem je daarna eerst de kabel aan die kant uit. Bij dezelfde paal gebeurt het desondanks slechts sporadisch dat het motorstoringslampje brandt.
Aan de andere kant is het me ook al een keer overkomen dat het lampje aan was na laden aan mijn thuislader met vaste kabel, geen fout in volgorde mogelijk dus.
In alle gevallen gaat het lampje bij mij gewoon weer vanzelf uit, meestal al na 1 keer laden, thuis of publiek.

Re: Diagnose monteur

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 13:38
door ampera specialis
er zijn verschillende soorten nivo's fout code's. simpel gezegt: de ene gaat na het in en uitschakelen weg. sommige na meerdere keren. en de laatste groepmoet echt in de garage worden gereset.

Re: Diagnose monteur

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 16:40
door franc
ampera specialis schreef:het verkeerd aansluuiten is eigenlijk vrij simpel.
als bij een laadpaal verkeerd wordt aangesloten of losgekoppeld kan er een fout worden gegenereerd.
bij het aansluiten behoor je: als laatste de stekker in de auto te doen.
bij het loskoppelen hoor je : als eerste de stekker uit de auto te halen.
er zit een veiligheids systeem in de auto die anders registreerd dat de kabel aanwezig is en er geen netwerkstroom wordt ontvangen door de omvormer.
...
Sorry, maar hier heb je het toch echt mis. Er komt pas stroom op de stekker te staan als tussen paal en auto het 12V mode3 signaal is uitgewisseld. Het maakt dus niet uit of je als eerste of als laatste de stekker in de auto doet. Er staat initieel toch nog geen spanning op. De P1EE6 krijg je als je al verbinding hebt gehad met de EVSE (laadpaal), maar er je krijgt geen stroom (meer). Duidt meestal op een probleem in de paal.

Re: Diagnose monteur

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 19:20
door ampera specialis
helaas krijgen we ze toch helaas bijna dagelijks binnen. en na vragen ligt het meestal toch aan het aansluiten.
het nadeel is wij zien alleen de auto's de palen nooit. hihi

Re: Diagnose monteur

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 21:48
door franc
Mijn kennis zit meer aan de kant van de paal :-)
ampera specialis schreef:...
dan gaat de ecu (hpcm2) een fout code genereren die de lader beveiligd tegen piekspanningen die zouden kunnen ontstaan als spanning weer op het netwerk wordt gezet.
helaas moet deze fout bij de dealer gereset worden.
sommige mensen denken dat er dan een motor probleem is. omdat het motor lampje dan brand.
het lampje is eigenlijk een lampje ter indicatie van een emissie probleem.
en als er niet geladen kan worden............................ rij je op benz....... dus emissie probleem
Op het gevaar af dat ik eigenwijs gevonden wordt, kan ik het toch niet laten om aan bovenstaande nog wat toe te voegen. Ik wil ook geenszins de kennis van amper specialis in twijfel trekken, maar ik herinner me dat ik hierover op het GM VOLT forum een en ander had gelezen van de hand van GM engineers zelf.
Wat betreft het resetten van codes staat er dat de meeste codes vanzelf gereset worden, wanneer de auto een viertal trips heeft gemaakt zonder dat het probleem opnieuw is opgetreden. Bij de code P1EE6 die met het laden te maken heeft, zou dat al na twee succesvolle laadbeurten gereset worden.
Het motorstoringslampje of MIL (malfunction indicator light) is feitelijk een lamp die aangaat zo gauw er iets met de motor of aandrijving in het algemeen mis gaat. In de gebruikershandleiding staat weliswaar dat het betrekking heeft op een emissiestoring, maar dat is maar één van de vele oorzaken waardoor dat lampje aan kan gaan. Het kan dus ook aan gaan als er met het laden iets mis ging en dat heeft dan niets met emissie te maken.

Re: Diagnose monteur

Geplaatst: ma 19 nov 2012, 11:00
door ampera specialis
helaas kan ik niet met documentatie dingen weerleggen. Dan zou ik interne documenten online moeten zetten en dat mag en doe ik niet.

wat ik hier wel over kan zeggen is dat de fout code P1EE6 een fout code type A is.

type A hoed in: De regelmodule registreert de bedrijfsomstandigheden op het moment dat de diagnose een storing oplevert. De regelmodule slaat deze informatie op in de momentopname/ storingsbestanden

dus die verdwijnt misschien wel uit dispay maar niet uit geheugen. als mensen alleen deze fout code hebben komen ze niet bij ons binnen rijden.

ik zie ze pas als er een combinatie met een andere fout code is. en bij bijna alle laad fouten wordt P1EE6 (ook)opgeslagen

en ik heb nog ff opgezocht hoe de foutcodes benoemd worden:

Aandrijflijn, typedefinities storingscodes (DTC's)
DTC's gerelateerd aan emissies

dus de eerder gemaakte uitspraak die in twijvel werd getrokken klopt gewoon.