1 jaar later

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
Poul
Moderator
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Contacteer:

Re: 1 jaar later

Bericht door Poul »

goirke schreef:Daarbij hoef je de VAMIL natuurlijk niet ineens te pakken in het eerste jaar. Is niet voor niets willekeurige afschrijving dus die kan je plannen om het voordeel zo groot mogelijk te maken.
Klopt. Als ik mijn aangifte 2013 doe in maart volgend jaar, kan ik de VAMIL als variabele gebruiken om het voordeel te optimaliseren. Wellicht volgend jaar namelijk ook weer een hoog fiscaal inkomen wegens afkoop van de ontslagvergoeding (stamrecht). 't Blijft boeiend :D .

Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
Pirke
Vaste klant
km-stand: 100000
Lifetime: 40
Auto: Ampera-e

Bericht door Pirke »

Poul schreef:Verliezen uit onderneming, oa door genoemde aftrekken, kun je in box 1 compenseren met andere positieve inkomensbestanddelen. Et voila, daar komt het voordeel voor mij tevoorschijn. :D
Zo heb ik mijn Volt ook gefinancierd :) Bedrijf zit nog in opstartfase en heb eigenlijk alleen maar kosten voor de eerste 3 jaar. Dat compenseer ik met andere inkomsten.
Rode Chevy Volt
Ty85
Newbie
km-stand: 0
Lifetime: 0

Bericht door Ty85 »

In welke rechtsvorm zitten jullie dan als ik vragen mag?

Uitgaande dat je in een eenmanszaak of misschien VOF zit, dan zorg voor KIA MIA toch voor verlies als je alleen nog maar kosten maakt. Betekende dat je 14% winstvrijstelling nadelig werkt en je 14% van je aftrekpost 'weggooit'. Alleen dan kan je verrekenen met ander inkomen uit loon. Met een stamrecht BV kan je wellicht gelijk zo schuiven dat je dit anders doet..

Ik zit namelijk met hetzelfde. Ik heb zelfstandigen aftrek, startersaftrek, MIA en KIA .. dan ben ik dik 30.000 verder... en dan nog afschrijven.
Bij te weinig direct resultaat door te hoge kosten kan ik verrekenen en IB terug vragen van mijn ontslag vergoeding e.d. Echter gooi ik dan wel 14% weg.

Sowieso kan je als starter willekeurig afschrijven en heeft die VAMIL geen toegevoegde waarde.
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Bericht door Alex »

Ty85 schreef:Sowieso kan je als starter willekeurig afschrijven en heeft die VAMIL geen toegevoegde waarde.
Niet helemaal. Als starter mag je VAMIL toepassen op 100% van je afschrijving, anderen op 75%.

Formeel pas je VAMIL toe op de afschrijving en niet op de investering. Verschil is restwaarde. De vraag is of de belastinginspecteur ook ze recht in de leer is.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Poul
Moderator
Contacteer:

Bericht door Poul »

Ty85 schreef:In welke rechtsvorm zitten jullie dan als ik vragen mag?

Uitgaande dat je in een eenmanszaak of misschien VOF zit, dan zorg voor KIA MIA toch voor verlies als je alleen nog maar kosten maakt. Betekende dat je 14% winstvrijstelling nadelig werkt en je 14% van je aftrekpost 'weggooit'. Alleen dan kan je verrekenen met ander inkomen uit loon. Met een stamrecht BV kan je wellicht gelijk zo schuiven dat je dit anders doet..
Klopt dat het een eenmanszaak is en het klopt dat ik 14% van de winstvrijstelling weggooi als ik dit jaar investeer. Als de belastingplannen van het kabinet er op dit punt doorkomen en ik pas volgend jaar investeer, gooi ik 100% van de MIA weg en krijg ik per jaar ten minste 4% bijtelling voor mijn kiezen. Bij een BV liggen de belastingvoordelen fors lager ivm het lagere tarief van de vennootschapsbelasting. En dit jaar zit ik in ieder geval fors in het IB-toptarief, dus daar kan ik alles mooi kwijt.

Volgens mij zijn onze situaties wezenlijk verschillend en komen we daarom elk op een andere optimale uitkomst. Hieraan zie je dat adviseren maatwerk is en niet zonder meer een standaard oplossing op iedereen kan worden toegepast.

Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
Pirke
Vaste klant
km-stand: 100000
Lifetime: 40

Bericht door Pirke »

Ik heb ook een eenmanszaak en inkomsten uit loondienst. Winstvrijstelling is helaas een 14% verliesverlaging ja (6% netto, dat dan weer wel). Alles bij elkaar is het financieel nog steeds geen slechte deal!

Vanwege de business die ik opzet heb ik te maken met lange doorlooptijden in vergunningen. En die heb ik nodig om omzet te mogen maken in deze sector... ik zou een en ander wel iets sneller kunnen doen, maar nu kan ik het geheel prima financieren met inkomsten uit loondienst, wat anders lastiger zou zijn. Dus van mijn bruto loon kan ik nu netto loon maken, doe alles op m'n gemak en daarna heb ik de benodigde vergunningen en bedrijfsmiddelen zonder externe financiering. Een goedkope auto kan er ook wel bij ;)
Rode Chevy Volt
Poul
Moderator
Contacteer:

Bericht door Poul »

Morgen mijn lease-Ampera inleveren, 's ochtends wassen en zuigen voor de 'keuring' door de Leasemaatschappij. :(
Vandaag als zelfstandige een nieuwe besteld, met alles erop en eraan (ja helaas, ook een navigatie, maar die is gratis dus zat er gewoon in). Goed geholpen en soepel met een en ander omgegaan door de dealer en dan ook nog een mooie prijs :D :clap: .
Waarschijnlijk dus een maandje Amperaloos. Maar wel op dit forum.

Groeten,
Poul
Unit106
Moderator
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: anders

Bericht door Unit106 »

Poul, toch wel de navigatie kaarten update afgedwongen :lol:
Gefeliciteerd met je nieuwe auto!
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden
Poul
Moderator
Contacteer:

Bericht door Poul »

Nee, ik ga mijn 5 jaar oude Samsung toch ook inruilen voor een nieuwe en wil dan eigenlijk weer terug naar TomTom. Bovendien kon ik kiezen, of de hele mooie korting, of de kaarten. De prijs van de kaarten vielen in het niet bij de korting 8-) . Voor die EUR 250 heb ik een mooie Samsung met TomTom terug.

Groeten,
Poul
Vision
Stamgast
km-stand: 235000
Lifetime: 31
Auto: Ampera
Contacteer:

Bericht door Vision »

Met de door TNM georganiseerde kennismakingsdag TESLA gereden. Ik had deelgenomen aan de prijsvraag waarom ik de meest duurzame elektrisch rijder ben: omdat ik het dagelijks in praktijk breng en zo anderen enthousiasmeer en insprireer.

Fantastisch; wat een prachtige auto: ruim, van binnen (met 7 zitplaatsen), heel veel kofferruimte, super-afwerking, prachtig display met alle functies als softtouch op een echt groot scherm dat heel intuïtief te bedienen is. En helemaal geweldig: een supergroot panorama-dak. Acceleratie is niet bij te houden en elektrisch bereik van in de praktijk ruim 400km.

Nadelen: kost 2 x zoveel als een Ampéra én de laadpaal moet echt stevig zijn (minimaal 3 X 25A) voor de 85kWh accu.

GM kan hier echt nog iets leren, bijvoorbeeld de klokkenwinkel. In de Tesla heb je 1 wijzerplaat met daarom heen zowel het momentele elektriciteits--verbruik cq -regeneratie in kW, snelheid (analoog en digitaal) en range.

Nog even doorsparen :clap:
Power Blue Ampéra, SUNpower, WaterScouting & ZendAmateur
Plaats reactie