Oriënteren op een Ampera

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oriënteren op een Ampera

Bericht door Alex »

Wimson schreef:Ik rijd continu in de L-stand om zo optimaal mogelijk te regenereren.
Technisch gezien staat dit los van elkaar, ook als je de voetrem gebruikt, wordt er in eerste instantie alleen op de motor afgeremd. Maar de L-stand maakt het je wel gemakkelijk.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Gebruikersavatar
Morgoth
Harde kern
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 16:25
km-stand: 186000
Lifetime: 49
Auto: Ampera
Locatie: Eschebrügge (D)

Re: Oriënteren op een Ampera

Bericht door Morgoth »

Daarbij komen er steeds grote krachten op het rotorlager bij constant rijden in L. De L stand is daarvoor niet bedoeld. Die is bedoeld om berg-af te rijden. Bij steeds gas geven en afremmen krijg je steeds grote tegengestelde krachten op het lager. Na mijn bakwissel bij mijn eerste Ampera rij ik nooit meer in L. Inmiddels al ruim 200.000km (verdeeld over twee Ampera's) gereden zonder verdere problemen.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.
Gebruikersavatar
Arnie82
Bekende
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 12 feb 2017, 17:26
km-stand: 102000
Lifetime: 23
Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Bericht door Arnie82 »

Voor de verfrissing maar eens een vergelijk gemaakt in excel...

Afbeelding

Volgens dit overzicht is het al lonend (ten opzichte van een zuinige diesel) bij 50/50 benzine/electra... Nu zijn kosten uiteindelijk niet de enige overweging maar toch.
Daarnaast speel ik ook al met het idee om de schuine kap van de garage vol te gaan leggen met zonnepanelen... Dat komt dit overzicht ook weer ten goede.
Ampera uit 2012 | Lithium White & Jet Black | DAB+ | Xenon | LS24
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Oriënteren op een Ampera

Bericht door NeufegliseThierry »

Arnie82 schreef:Volgens dit overzicht is het al lonend (ten opzichte van een zuinige diesel) bij 50/50 benzine/electra.
En dan ben je nog redelijk 'mild' geweest in het afzetten van een diesel die 1 op 20 loopt (krijg dat maar voor mekaar met een vergelijkbare auto) en de Ampera heb je op 1 op 15 gezet. 1 op 18 is ook goed haalbaar.

Maar: prima, dan weet je tenminste dat je je niet rijk rekent :thumbup:

Kleine kritische noot: ik verwacht dat de afschrijving, ook op een gebruikt exemplaar (de enige die nog te krijgen zijn ;-) ), bij de Ampera op een hoger niveau ligt dan van een courant diesel exemplaar. Dus als je dat meeneemt in de overwegingen wordt het wellicht anders. Ook willen sommige verzekeraars een elektrische/pluginn auto hoger aanslaan qua premie, wat bezopen is omdat der diefstalgevoeligheid juist lager is, maar ben daar zelf wel bij 2 verzekeraars tegen aan gelopen.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Gebruikersavatar
Arnie82
Bekende
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 12 feb 2017, 17:26
km-stand: 102000
Lifetime: 23
Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Bericht door Arnie82 »

Ik reken liever met "worst case scenario" inderdaad... De verzekerings premie heb ik van beide even gechecked bij mijn huidige partij op basis van all-risk... De bedragen hiervoor kloppen dus.

Afschrijving en eventueel verschil in aanschafprijs is inderdaad niet opgenomen. Je moet ergens stoppen :D

Zoals genoemd is een auto voor mij (als liefhebber) niet alleen een rationele keuze en is dus het financiele plaatje niet de doorslag maar wel goed om in het achterhoofd te houden. Om even een beeld te geven staat er, naast een Ampera en aangeklede V40, onder andere ook een Alpina D3 bi-turbo en Jaguar S-Type op het lijstje ;)

De vraag is dus of ik nog een keer voor een leuke diesel ga en wacht op de 2e generatie "e-auto" of dat ik nu al aan boord stap.
Laatst gewijzigd door Arnie82 op di 01 aug 2017, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ampera uit 2012 | Lithium White & Jet Black | DAB+ | Xenon | LS24
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Oriënteren op een Ampera

Bericht door NeufegliseThierry »

Arnie82 schreef:Zoals genoemd is een auto voor mij (als liefhebber) niet alleen een rationele keuze en is dus het financiele plaatje niet de doorslag
Oef, dat maakt de keuze er dan niet makkelijker op..... Als ik terugkijk vond ik mijn tot 240 pk getunede DS5 Hybrid wel de lekkerste auto die ik gehad heb maar 'vergoedt' de ontzettend lage km prijs van mijn Leaf en nu Evalia een heleboel van dat gemis.

Wat je ook nog kunt doen: heel verstandige keuze maken en er gewoon een klassieker (of 2 haha) voor de lol bij aanhouden. Werkt prima kan ik je uit ervaring zeggen, een paar dagen geleden weer eventjes lekker getoerd met mijn 900 Turbo :thumbup:
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Gebruikersavatar
Arnie82
Bekende
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 12 feb 2017, 17:26
km-stand: 102000
Lifetime: 23
Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Bericht door Arnie82 »

NeufegliseThierry schreef:
Arnie82 schreef:een paar dagen geleden weer eventjes lekker getoerd met mijn 900 Turbo :thumbup:
Blijft een prachtige auto! :clap:
Ampera uit 2012 | Lithium White & Jet Black | DAB+ | Xenon | LS24
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oriënteren op een Ampera

Bericht door Alex »

NeufegliseThierry schreef:Kleine kritische noot: ik verwacht dat de afschrijving, ook op een gebruikt exemplaar (de enige die nog te krijgen zijn ;-) ), bij de Ampera op een hoger niveau ligt dan van een courant diesel exemplaar.
Daar lijkt een aardige kentering aan te komen. Het zou mij niets verbazen dat dit over een jaar of vijf andersom is.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Oriënteren op een Ampera

Bericht door NeufegliseThierry »

Alex schreef:Daar lijkt een aardige kentering aan te komen. Het zou mij niets verbazen dat dit over een jaar of vijf andersom is.
Ben ik met je eens, hoe sneller de 'elektrificering' van ons wagenpark verloopt des te sneller die omslag ook zal komen. Ik denk met de nieuwe Leaf, Ampera-E, Zoe, Tesla en vergeet niet de Hyundai Ionic er nu heel wat betaalbare middenklassers op de markt komen/zijn, als de accuprijs nog iets omlaag gaat dan kan het wel eens heel snel gaan en dat is dan ook positief voor de 2e hands markt van (deels) elektrische auto's.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Gebruikersavatar
HenryAmpera
Harde kern
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 10:21
km-stand: 220230
Lifetime: 27
Auto: anders
Locatie: Deventer

Re: Oriënteren op een Ampera

Bericht door HenryAmpera »

Arnie82 schreef:Voor de verfrissing maar eens een vergelijk gemaakt in excel...

Afbeelding

Volgens dit overzicht is het al lonend (ten opzichte van een zuinige diesel) bij 50/50 benzine/electra... Nu zijn kosten uiteindelijk niet de enige overweging maar toch.
Daarnaast speel ik ook al met het idee om de schuine kap van de garage vol te gaan leggen met zonnepanelen... Dat komt dit overzicht ook weer ten goede.
Blijft altijd lastig in te schatten van te voren.....
Je zegt dat je op je werk kan laden?? Zijn daar kosten aan verbonden??
Ik reed voorheen 122 km per dag, merendeel zonder overdag te laden, dat koste mij gemiddeld €2,20 aan elektra en 3 liter benzine per dag. Maar ben een rustige rijder, op mijn route was het vaak zo druk dat ik toch amper boven de 100km/h uit kwam, en files komen je verbruik dan ook nog eens ten goede uit...... :silent:
Na 10 jaar sinds 21/02/2025 Amperaloos. Huidige auto Hyundai Ioniq Electric.
Plaats reactie