Pagina 22 van 39
					
				Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!
				Geplaatst: wo 17 jan 2018, 14:30
				door NeufegliseThierry
				pbijlsma schreef:Uiteraard had ik mindere prestaties in de winter verwacht, maar ik vind de impact van het koude weer enorm groot en verdenk de fabrikant er van geen werk gemaakt te hebben om ook maar een beetje efficiƫnt te verwarmen. Ik vind dit wel degelijk verwijtbaar gezien de verkoopclaims over de actieradius!
Volgens mij weet iedereen inmiddels dat normgetallen in de praktijk niet gehaald worden. En als je je een beetje verdiept in elektrische auto's dan weet je dat dit voor ZE voertuigen in de winter, buiten de stad in extremis geldt. Daar waar warmte bij een benzinemotor een 'gratis' restproduct is kost dat gewoon actieradius bij een ZE voertuig. Daarbij wordt die boven de 70 in een rap tempo minder efficiƫnt, denk ook aan de oude energie = massa maal snelheid in het kwadraat regel. Ik lees verder nu ook dat je op winterbanden rijdt, dat scheelt ook nog eens aanzienlijk.
Vervelend voor je dat het tegenvalt. Tip voor de volgende keer: niet alleen tests bekijken maar op internet speuren naar praktijkervaringen. Nee, die waren er niet voor de Ampera-E toen jij 'm bestelde maar wel al van andere ZE voertuigen. En dan zie je ongeacht het merk hetzelfde beeld: kou, hogere gemiddelde snelheden en winterbanden zijn funest voor de actieradius van een ZE voertuig (meer dan bij ICE voertuigen).
On the bright side: je gaat het betere weer tegemoet dus het zal niet lang meer duren voor je boven de 300 en zelfs 350 gaat komen  

 
			
					
				Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!
				Geplaatst: wo 17 jan 2018, 18:19
				door Anko
				Net even flink doorgetrapt, op weg naar huis. Begonnen met een stoplicht sprintje met een collega met een Golf GTE  

 Op de snelweg meest 130+ op de GPS. Veel tussenacceleraties en dergelijke. Hele weg vooral op de meest linker baan. Een paar keer zelfs de speedlimiter geraakt (had ik al gezegd dat ik in Duitsland woon en werk?). Kachel op 24 gr en A/C aan. C-label winterbanden er onder. Flink wind mee, dat dan weer wel (ik denk dat ik in eigenlijk in Oost Duitsland woon). Kwam eigenlijk niet hoger (of lager, als je wil) dan iets van 27 kW of 28 kW / 100 km uit.
25 kW / 100 km bij constant 100 km/h is misschien toch wel wat veel, denk ik nu ...  

 
			
					
				Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!
				Geplaatst: wo 17 jan 2018, 18:57
				door pbijlsma
				Dank voor deze hart onder de riem. Er heeft vandaag iemand van de Opel dealer de auto leeggereden. Ik kon alles zo'n beetje volgen via on star. Die heeft flink rondjes lopen rijden rond de kerk en is maar eenderde van de kms op de snelweg geweest. Bovendien stond de thermostaat bij ophalen van de auto op 18 en heat/ac zelfs uit. 
Het resultaat? 227km gereden met 13% lading over. 
Ze vonden het zelf ook wel tegenvallen merkte ik, maar ze hebben het resultaat gedeeld met "Duitsland" en laten het me weten...
Wel software versie 14.4.2 gekregen en de afbladerende buitenspiegels vervangen. Daar ben ik erg content mee. Waze in HD op volledig scherm nu.
Tot zover mijn verslag 

 
			
					
				Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!
				Geplaatst: wo 17 jan 2018, 19:45
				door japio
				Weet jij of ze ook wat apparatuur aan boord hebben gehesen?
			 
			
					
				Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!
				Geplaatst: wo 17 jan 2018, 20:01
				door Anko
				pbijlsma schreef:227km gereden met 13% lading over. 
Vanaf vol ??? Dat zou overeenkomen met 227 km met gebruik van afdaalreserve (die haalt er tenslotte 13% af aan de bovenkant) . En dat komt weer aardig in de buurt bij wat ik scoor met afdaalreserve. Plm. 230 km. Maar goed, dan wel met steviger rijgedrag / hogere A/C setting / etc.
 
			
					
				Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!
				Geplaatst: wo 17 jan 2018, 20:08
				door pbijlsma
				japio schreef:Weet jij of ze ook wat apparatuur aan boord hebben gehesen?
Voor de "testrit"? Ik denk het niet... volgens mij hebben ze een gepensioneerde monteur gevraagd een bepaalde route te rijden met een bepaald rijgedrag. Tenminste, zo stelde ik het me voor. Als ik een gepassioneerde monteur was zou ik het als gepensioneerde leuk vinden zo nu en dan eens een stuk te rijden om te voelen of horen wat er met een auto loos was. Maar eerlijk gezegd weet ik het niet en heb er misschien een te romantisch beeld bij 
 
Voor de software update? Ook niet. Hij had het er over dat dit draadloos ging.
 
			
					
				Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!
				Geplaatst: wo 17 jan 2018, 21:45
				door Tomv65
				pbijlsma schreef:....Wel software versie 14.4.2 gekregen en de afbladerende buitenspiegels vervangen. Daar ben ik erg content mee. Waze in HD op volledig scherm nu....
Tot zover mijn verslag 

 
Die afbladerende buitenspiegel heb ik links ook! En moet dus gefixed. En nu ik hoor dat jij een keurig werkende update hebt gekregen een extra reden om garage te bellen. Tx!
Trouwens: jouw range verhaal klinkt idd iets minder dan gemiddeld.
 
			
					
				Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!
				Geplaatst: wo 17 jan 2018, 23:22
				door Anko
				Na mijn 'haast' tripje van vanmiddag inmiddels bijna weer vol (tot aan de afdaalreserve, dan). Op 84% staat het bereik op 202 km. Da's toch wel wat weinig. Maar ook niet heel vreemd.
			 
			
					
				Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!
				Geplaatst: do 18 jan 2018, 09:29
				door sigmasailor
				Zou de dompelaar verwarming (ontbreken van een gewone warmtepomp) het verschil maken? Ik las ergens dat de verwarming nu tot 8kW gebruikt. Zou door 4 gedeeld kunnen worden. Als die verwarming een uur ook echt 8kW verbruikt had je ook 50 km extra kunnen rijden. Dan gaat het best snel, ook (juist) bij gematigde snelheden.
			 
			
					
				Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!
				Geplaatst: do 18 jan 2018, 10:37
				door NeufegliseThierry
				Sigmasailor,
Dat zou best een substantieel deel van de puzzel kunnen zijn. De 1e generatie Leaf heeft in 2013 de beschikking gekregen over een warmtepomp en dat maakte al een verschil van 15 a 20 km actieradius uit. En dat bij een (bruto) 24 KW accu i.p.v. 60 KW. verwarmen via een warmtepomp maakt dus echt een groot verschil tijdens koude omstandigheden.