Pagina 24 van 39

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Geplaatst: zo 21 jan 2018, 23:49
door Ferry34
Ha, dan is de kans groot dat ik dat was!

Eh laders...
Ik ken er maar 3
De stopcontakt lader
De 16 amp lader
De Allego lader waar je op kunt wachten.

De laadpas....
het gaat via via dus zodoende ;)

En ja, die opladers bezet houden.....de beste man stond er meer dan 5 uur geparkeerd waarna ik een briefje achter zn ruit heb gedaan en die was vriendelijk.
Toen ik er 2 dagen later weer wilde laden en dat niet kon omdat hij er weer stond, was ik minder vriendelijk.
Ik ga contakt opnemen met gemeente en politie om deze aso een dikke boete te bezorgen.
Er staat een groot bord dat je daar maar 30 minuten mag staan, maar hij kan de hele dag parkeren zonder te betalen.
Vreselijk dat soort mensen.

Hopelijk gaat fastned ook n locatie doen in amersfoort. Zou top zijn.

Afbeelding
upload pic

Een mooi gezicht :)
Wel opmerkelijk hoe kort die kabels zijn. Zoals je kunt zien moet ik m redelijk naar rechts zetten. Gelukkig genoeg ruimte

Afbeelding

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Geplaatst: di 23 jan 2018, 17:10
door Steven
Ferry34 schreef:Het tweede is
- ik vind de speakers maar matig
- ik vind de geluidskwaliteit van FM niet super

Gelukkig doet bluetooth audio t goed maar bovenstaande verbaast me, ook omdat er bose speakers in zitten.
Ik lees net iets over subwoofer aanzetten?
Hoe doe ik dat?

Ook krijg ik DAB niet aan, net als wifi.
Wellicht dat dit geblokkeerd is in mn taxi, maar dat weet ik niet.
Ook krijg ik de myopel app niet connected met keypass.
DAB+ kun je vinden als je naar de radio gaat onder bron, links in het scherm.
Onderstaand filmpje geeft wat meer info over instellingen van de audio
https://www.youtube.com/watch?v=wIKwVOtiXlQ

Wifi loopt via onstar, en moet ook via hun aangevraagd/geactiveerd worden. (Het is alweer een paar weken geleden, dus weet niet meer precies hoe het werkte)

Keypass is een bekend probleem :cry: Sommige telefoons werken direct, sommigen werken na een aantal keer proberen. Maar ook een heel aantal gaan nooit aan.

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Geplaatst: wo 24 jan 2018, 08:50
door Anko
Tot nu toe (tsjonge, ik heb hem al 3 weken) heb ik steeds in alle winterse comfort rond gereden: kachel op 22 á 24 graden, A/C aan, etc. Ben ook van plan dat te blijven doen, en waarom zou ik ook niet? Zeker zolang het bereik meer dan voldoende is ..... Maar goed, dat vertaalt zich natuurlijk terug in een niet al te geweldige efficiency. Ik kwam tot nu toe steeds uit op zo'n 4 km / kWh of een heel klein beetje beter.

Maar natuurlijk ben ik wel benieuwd wat ik onder gustiger omstandigheden kan verwachten. Vanmorgen om 6 uur en een beetje was het al een graad of 12. Daarom wel een minuut of 10 voorverwarmd om van de condens af te komen, maar verder de kachel en de A/C maar eens uitgelaten (wel de blazer vol aan en ondanks de vochtige lucht bleven de ramen goed schoon).

Nu, 45 km 'later' (voornamelijk A2 tussen Utrecht en Amsterdam, CC op 106 km.h), is het resterende EV bereik gedaald (uh, ik bedoel gestegen) van 226 naar 231 km. :clap: De SOC is nu 76%. Bij vertrek was dat, ivm afdaal reserve, 87% (althans, voordat het voorverwarmen begon). Verbruikt 11% * 60 kWh = 6.6 kWh. De energie monitor in de auto geeft 7.2 kWh aan. een afrondingsverschil van 1% bij de SOC kan dat al verklaren. Uitgaande van die hogere 7.2 kWh komt de efficientie dan op 6.25 km / kWh.

Zoals gezegd, dit is inclusief iets verlies aan lading tijdens het voorverwarmen. Want mijn lader is begrensd op 25 ampere (ongeveer 5.7 kWh), terwijl de kachel wel iets meer trekt. Volgens de DIC (gereset bij vertrek, dus ná het voorverwarmen) was het verbruik 15.7 kWh / 100 km, dus zo'n 6.4 km / kWh. Bovenstaande allemaal op C-label winterbanden.

Heeft iemand enig idee hoe de 'verbruikte energie' in de energie monitor wordt bepaald? Ik vermoed eigenlijk dat het puur gekeken is naar hoeveel stroom de batterij uitgaat minus hoeveel er terug is gaat (je ziet de waarde bij regeneratief remmen terug lopen). Maar wat ik me afvraag is wat het effect van voorverwarmen is op de 'verbruikte energie' waarde. Ik vermoed dat het deel dat uit het stopcontact komt buiten beschouwing wordt gelaten, maar het deel dat uit de batterij komt wel mee genomen wordt. Dat zou het verschil tussen de berekende efficientie van de energie monitor versus de efficientie getoond door de DIC wel zo'n beetje verklaren.

En ja, het is heel erg jammer dat er geen 'gewone' warmtepomp is geinstalleerd (je kunt het maar beter voor zijn :angel:)

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Geplaatst: wo 24 jan 2018, 08:59
door Timmertje
Dat is toch wel lekker dat je genoeg ruimte hebt om niet op je range te hoeven letten. Met de gewone ampera is het toch meer opletten als je aan een reis begint met de limiet van een 60km. En met die 60km range moet je al niet teveel gekke dingen doen om die 60 te halen.

je outlander haalt hoeveel nu met dit weer?

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Geplaatst: wo 24 jan 2018, 09:20
door rob313
Timmertje schreef:je outlander haalt hoeveel nu met dit weer?

ik haal 35 km met de outlander :(

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Geplaatst: wo 24 jan 2018, 11:35
door Vision
Korte proefrit gemaakt met een Bolt. Een enorme verademing tov de Ampera: hoogte is prima, voorruit is lekker groot, overzicht is ruimschoots, zitruimte voor de achterpassagiers is prima en de Bolt rijdt super. Dom gemis is het ontbreken van een NAVI.

Vraag blijft in welke mate ondersteuning beschikbaar is: met al die software problemen van de Ampera heb ik nog minder vertrouwen in GM-Opel-Peugeot voor een robuuste auto.

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Geplaatst: wo 24 jan 2018, 12:25
door Anko
Timmertje schreef:je outlander haalt hoeveel nu met dit weer?
26 á 27 km :thumbdown: . Maar mijn accu is heel erg slecht. Zit op 26.2 Ah (t.o.v. 38.4 nieuw). Nét boven de 70%. Volgens info van de importeur heb ik vanaf 26 Ah 'reden tot klagen'. Ik verwacht dat dat dieptepunt geen twee weken meer op zich laat wachten.

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Geplaatst: wo 24 jan 2018, 12:29
door Anko
Vision schreef:Dom gemis is het ontbreken van een NAVI.
Grappig is dat. Op het Outlander forum werd aan één stuk door geklaagd over het niet up-to-date zijn van de on-board navi en over de kosten van updates. De algemene beleving was / is dat je met losse navi (op je telefoon) veel beter af bent. Opel (GM) heeft dat begrepen. En nu vallen veel mensen er over dat er geen navi in zit.

Ik gebruikte al Waze en dat doe ik nu nog steeds. Maar dan op de grote center console in plaats van op het kleine scherm van mijn telefoon. Ik vind het eigenlijk een geweldige move!

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Geplaatst: wo 24 jan 2018, 12:37
door Vision
Klopt Anko, ook ik navigeer (noodgedwongen) tegenwoordig vaker op mijn mobiel (Google Maps) dan op de HERE van de Ampera. Noodgedwongen omdat 6 jaar oude kaartgegevens soms enorme omwegen creëren en dat niet bevorderlijk is voor mijn lifetime :lol: Maar zou veel liever het grote scherm gebruiken: hoe heb jij dat gedaan?

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Geplaatst: wo 24 jan 2018, 13:14
door Anko
Vision schreef:Klopt Anko, ook ik navigeer (noodgedwongen) tegenwoordig vaker op mijn mobiel (Google Maps) dan op de HERE van de Ampera. Noodgedwongen omdat 6 jaar oude kaartgegevens soms enorme omwegen creëren en dat niet bevorderlijk is voor mijn lifetime :lol: Maar zou veel liever het grote scherm gebruiken: hoe heb jij dat gedaan?
Via Android Auto. Werkt prima. Maar wsl niet op de Ampera?

Overigens vind ik de gratis app van HERE ook heel erg goed. Maar die werkt niet via Android Auto, dus die gebruik ik nu niet meer.