Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Michiel van G.
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 15:27
km-stand: 160000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden

Bericht door Michiel van G. »

Ik ga er inderdaad vanuit dat ze het liefste modules vervangen.
Ik heb toevallig bij Opel NL een vraag uit staan over hoe het zit met garantie, het verlopen daarvan en het vervangen van het accupakket. Ik kan me voorstellen dat GM liever het geheel vervangt, omdat ze zo het risico op schadeclaims verminderen (immers: wie zegt dat na het vervangen van een cell het probleem niet weer terug komt in een andere LG Chem cel?)

Afwachten maar, en ondertussen de auto's goed laten checken op eventuele cellen met een te laag voltage (dat zouden ze toch vrij eenvoudig moeten kunnen zien als de nieuwe diagnosesoftware is geïnstalleerd.
Gebruikersavatar
Ruwils
Stamgast
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
km-stand: 30760
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden

Bericht door Ruwils »

@Roos,
Volgens mij was de garantie 8 jaar of 160.000km, wat het eerst bereikt wordt dus. ;)

En volgens mij is er heel gespecialiseerde kennis nodig om IN een pack te gaan rotzooien. Een dealer of monteur kan en mag zelf wel een heel pack vervangen, maar een pack openmaken en daar in gaan werken lijkt me door dealers/automonteurs onwaarschijnlijk. Er zijn maar een paar technici en specialisten en/of bedrijven die dat kunnen en mogen.

Daarnaast stelt mijjn dealer dat alleen defecte cellen vervangen worden, maar in princiepe hebben alle 6883-packs het defect en is het een gok wanneer welke cel welke sluiting o.i.d. veroorzaakt en in de brand vliegt. De cellen in de Ampera-e en Bolt zijn zgn. "pouch" cellen die met een bepaald aantal, ik dacht vier, in een vierkante metalen "trommel" zitten. Die "trommels" zitten dan weer met een bepaald aantal aan elkaar en vormen zo een module.

Als één zo'n pouch cel gaat opzwellen, beschadigd die zo de rest van de pouch cellen in de trommel en als die ook gaan opzwellen dan gaan de complete trommels met kracht uitzetten en beschadigen zo de hele module of het complete pack. Het zorgt bijna altijd voor een kettingreactie. Als je geluk hebt en een beschadigde cel verder niets meer doet en niet gaat uitzetten/opzwellen kan het pack gerepareerd worden, mits er identieke cellen beschikbaar zijn.

Maar zoals ik hier al een paar keer heb gelezen wordt bij een defect aan één cel gewoon het complete pack vervangen. Dus geloof ik niet dat er individuele modules zullen worden vervangen, ook omdat nieuwe modules of cellen een andere chemistry zullen hebben en het mixen van verschillende chemistries in de Li-Ion batterijwereld een doodzonde is.
Laatst gewijzigd door Ruwils op wo 11 aug 2021, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Michiel van G.
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 15:27
km-stand: 160000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden

Bericht door Michiel van G. »

Ruwils schreef: Maar zoals ik hier al een paar keer heb gelezen wordt bij een defect aan één cel gewoon het complete pack vervangen. Dus geloof ik niet dat er individuele modules zullen worden vervangen, ook omdat nieuwe modules of cellen een andere chemistry zullen hebben en het mixen van verschillende chemistries in de Li-Ion batterijwereld een doodzonde is.
Plus dat dat veel arbeidsintensiever is dan 'simpelweg' het pack uitbouwen (want dat is niet super veel werk: het moet elektrisch gezien leeg, dan de koelvloeistof eruit, bouten los en demonteren...)
Roos
Vaste klant
Berichten: 137
Lid geworden op: za 27 jun 2020, 21:58
km-stand: 25000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden

Bericht door Roos »

@Ruwils: bedankt voor je reactie, 8 jaar, nog beter. Blijft wel een interessante vraag, ingangsdatum van die 8 jaar bij nieuw pakket? Helaas is het nog lang niet zover, en is dat het laatste waar we ons nu zorgen over hoeven te maken.
Gebruikersavatar
Ruwils
Stamgast
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
km-stand: 30760
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden

Bericht door Ruwils »

Normaal gezien als een apparaat binnen de garantietermijn wordt gerepareerd verlengt dat niet de garantie. Die blijft gewoon hetzelfde. Ik verwacht dat als een compleet pack vervangen wordt dat de garantie gewoon hetzelfde blijft. Er is geen enkele reden die te verlengen. Ze zouden het alleen kunnen doen als extra service of tegemoetkoming maar dat zie ik Opel Nederland of GM niet doen.

Met een complete swap zou ik al blij zijn en als het ook nog eens een 64kW pack is dan is dat helemaal mooi maar voor hetzelfde geld vinden ze een manier om te bepalen welke packs een risico lopen en welke packs niet en kan het ook zijn dat er helemaal niets wordt vervangen.

Zolang we nog niets van Opel Nederland horen weten we gewoon nog niets. Ook op het Amerikaanse ChevyBolt forum die ik in de gaten houd is nog steeds geen conclusief besluit genomen door GM wat er gaat gebeuren en of er nou daadwerkelijk complete packs worden vervangen, alleen modules of een nieuwe test om te bepalen of er defecte modules in zitten, dus mogelijk helemaal geen replacement. Alleen zijn daar nu volop Buybacks gaande, maar dat kun je in Europa vergeten.
Gebruikersavatar
Ruwils
Stamgast
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
km-stand: 30760
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden

Bericht door Ruwils »

Michiel van G. schreef:Ik ga er inderdaad vanuit dat ze het liefste modules vervangen.
Ik heb toevallig bij Opel NL een vraag uit staan over hoe het zit met garantie, het verlopen daarvan en het vervangen van het accupakket. Ik kan me voorstellen dat GM liever het geheel vervangt, omdat ze zo het risico op schadeclaims verminderen (immers: wie zegt dat na het vervangen van een cell het probleem niet weer terug komt in een andere LG Chem cel?)

Afwachten maar, en ondertussen de auto's goed laten checken op eventuele cellen met een te laag voltage (dat zouden ze toch vrij eenvoudig moeten kunnen zien als de nieuwe diagnosesoftware is geïnstalleerd.
Het zou toch raar zijn als je als gebruiker zelf wel de voltages van de cellen kan controleren met een OBD2 bluetooth adapter en Engine link (iOS) of Torque (Android) en de dealer niet? Die hebben de beschikking over veel geavanceerdere OBD2 computers.

Ik had al een Vgate iCar Pro BLE 4.0 adapter die ik met Leafspy gebruikte op een Leaf, maar die werkt helaas niet met Engine Link op mijn iPhone, dus heb ik een nieuwe besteld, een Lelink OBD2 adapter. Want ik wil wel graag zelf mijn pack in de gaten kunnen houden, vooral als de replacements niet door mochten gaan omdat ze niks kunnen vinden.
Cuprani
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: za 20 mar 2021, 17:12
km-stand: 45000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Bericht door Cuprani »

Ruwils schreef: Ik las inderdaad dat ze in de fabriek in Michigan USA, waar de packs tegenwoordig geassembleerd worden, extra verplichte shifts hebben ingesteld. Maar ook LG moet natuurlijk ontzettend veel nieuwe modules gaan fabriceren en leveren naast die voor nieuwe EV's.

Ik ben bang dat dit wel eens héél lang kan gaat duren.
Ik ben ook bang dat USA (logischerwijs) voorrang heeft met nieuwe batterijen. Ik hoop alleen dat dit voor mij niet gaat betekenen dat ik straks 6 maanden niet over mijn auto kan beschikken.

Wel heb ik vandaag meegekregen dat Orange Motors de schade aan mijn auto heeft hersteld, ondanks dat zij ook niet weten hoe de schade kan zijn ontstaan. Dus dat is in ieder geval alweer een zorg minder en top service van Orange!
Gebruikersavatar
Ruwils
Stamgast
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
km-stand: 30760
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden

Bericht door Ruwils »

Cuprani schreef: Wel heb ik vandaag meegekregen dat Orange Motors de schade aan mijn auto heeft hersteld, ondanks dat zij ook niet weten hoe de schade kan zijn ontstaan. Dus dat is in ieder geval alweer een zorg minder en top service van Orange!
Netjes Cuprani!
Nu maar wachten op een definitieve oplossing van Opel Nederland en hopen op het bericht dat ze ALLE "6883" packs gaan vervangen.
Gebruikersavatar
Ruwils
Stamgast
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
km-stand: 30760
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden

Bericht door Ruwils »

Dan ben ik erg benieuwd wat er op het label staat op de accubak. Begint de derde regel met "6883" dan heb je inderdaad weer een oude accu gekregen. Begint deze met iets anders, bijvoorbeeld "0808", dan heb je een nieuw pack gekregen.
Michiel van G.
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: za 26 jun 2021, 15:27
km-stand: 160000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden

Bericht door Michiel van G. »

Ruwils schreef:Dan ben ik erg benieuwd wat er op het label staat op de accubak.
als ze die hebben vervangen.
Het kan natuurlijk zijn dat ze de bestaande bak hebben gevuld met nieuwe modules.
Overigens, voor de technisch geïnteresseerden: deze Professor van de Weber State University heeft een paar zéér interessante werkcolleges geüpload waarin je heel mooi kunt zien hoe het accupakket van een Bolt/Ampera-e in elkaar zit.

let op, 1,5 uur aan materiaal voor de demontage alleen al!
https://youtu.be/ssU2mjiNi_Q

in Amerika is er weer een stap gezet, te lezen op deze pagina valt dat een handvol Bolt-eigenaren mee doen aan een pilot om te zien hoe snel een dealer de accu kan vervangen. Interessant ook is dat GM vervolgens 100.000 mijl garantie geeft op het gereviceerde pakket.

https://www.chevybolt.org/threads/new-p ... lls.39914/
Plaats reactie