Wel heb ik onlangs een Lelink OBD2 Bluetooth adapter uit Amerika laten overkomen en EngineLink op mijn iPhone geïnstalleerd. Na het installeren van extra PID's speciaal voor de Bolt (en Ampera-e uiteraard) kan ik nu alle voltages en andere interessante zaken uitlezen en zo mijn pack in de gaten houden. Alle 96 cellen zien er prima uit en zijn er qua voltages geen (of nauwelijks) verschillen. Slaapt een stuk rustiger.
Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu
- Ruwils
- Stamgast
- km-stand: 30760
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu
Niet echt, mijn Ampera-e stuurt heerlijk.
Wel heb ik onlangs een Lelink OBD2 Bluetooth adapter uit Amerika laten overkomen en EngineLink op mijn iPhone geïnstalleerd. Na het installeren van extra PID's speciaal voor de Bolt (en Ampera-e uiteraard) kan ik nu alle voltages en andere interessante zaken uitlezen en zo mijn pack in de gaten houden. Alle 96 cellen zien er prima uit en zijn er qua voltages geen (of nauwelijks) verschillen. Slaapt een stuk rustiger.
-
RuudSchel
- Newbie
- km-stand: 0
Begrijp ik nu goed dat nu alle Chevrolet Bolts en Ampera-e's worden teruggeroepen, ook die met een 66kWh pack?
- Ruwils
- Stamgast
Hoewel de Ampera-e geen 66kw pack heeft, klopt dit aardig. Na een brand van een Bolt met een US-made pack (de "0808") zijn ze nu allemaal teruggeroepen. Van de auto's met het gewraakte "6883" pack, waaronder ALLE Ampera-e's, worden in ieder geval alle modules of het hele pack vervangen. In de US krijgen alle Bolts van 2017 tot 2019 een nieuwer en groter 66kW pack omdat de 57kw versie niet meer geproduceerd wordt. Ook in verschillende nieuwsmedia wordt geroepen dat alle Ampera-e's een nieuwe accu krijgen, alleen is er nog steeds geen officieel statement van Opel Nederland geweest en zonder dat neem ik alle nieuwsbericht toch met een korrel zout. Niks is dus nog 100% zeker voor ons.
Het is gewoon erg jammer dat Opel Nederland helemaal niets van zich laat horen naar hun klanten toe. De Bolt eigenaren in de US hebben tijden geleden al een brief van GM gehad wat er gaat gebeuren en ook zijn daar MRSP-swaps of buybacks mogelijk, iets wat in Nederland nooit zal gebeuren.
Kortom, we tasten min of meer nog steeds in het duister omtrent onze Ampera-e's.
Het is gewoon erg jammer dat Opel Nederland helemaal niets van zich laat horen naar hun klanten toe. De Bolt eigenaren in de US hebben tijden geleden al een brief van GM gehad wat er gaat gebeuren en ook zijn daar MRSP-swaps of buybacks mogelijk, iets wat in Nederland nooit zal gebeuren.
Kortom, we tasten min of meer nog steeds in het duister omtrent onze Ampera-e's.
-
Michiel van G.
- Newbie
- km-stand: 160000
Het erge is ook dat Opel NL erkent dat ze tekort schieten als het gaat om de communicatie! Dat zij de meneer van het klantencontactcentrum zelf tegen me.
Dan denk ik, dan trek je toch aan de bel?
- Ruwils
- Stamgast
Inderdaad.Michiel van G. schreef:Het erge is ook dat Opel NL erkent dat ze tekort schieten als het gaat om de communicatie! Dat zij de meneer van het klantencontactcentrum zelf tegen me.
Nog iets anders, nu dus ook de nieuwere Bolts zijn teruggeroepen moeten die dus ook een nieuwe batterij. Maar welke? Op het ChevyBolt forum lees ik nog nergens dat LG nieuwe type cellen heeeft gemaakt en GM nog geen nieuwe packs kan samenstellen. Ook daarom is de productie van de nieuwe Bolt en Bolt EUV stilgelegd, want er is op dit moment helemaal geen bruikbare batterij beschikbaar, laat staan voor replacements. Dus volgens mij valt er gewoon nog niks te vervangen, want waarmee?
Het is niet voor niets dat ze in de US massaal inzetten op buybacks en MSRP-swaps, hoewel die laatste alleen kan met een andere type auto (ICE of Hybride) want ze maken dus op dit moment geen EV's meer door het ontbreken van een veilige batterij. Dus hoe lang gaat het duren eer wij nieuwe packs of modules krijgen? Twee jaar? Want sowieso gaat de US-markt voor. Dit zal tevens de reden zijn dat Opel Nederland niks van zich laat horen, want die weten gewoon niks en ze willen niet tegen hun klanten vertellen dat ze binnen een jaar niet hoeven te rekenen op een vervangende batterij.
Dit kan wel eens neen groter staartje krijgen dan VW Dieselgate...
-
Theolaanen
- Newbie
- km-stand: 28800
- Lifetime: 56
- Auto: Ampera
Tevens denk ik dat het opzeggen van alle dealerschappen door Stellantis per 1 juni 2023 ook niet in ons voordeel gaat werken. Dit soort grote reorganisaties zorgen altijd voor een groot verloop onder personeel en management dat meer met zichzelf bezig is dan met de klanten.Dit zal tevens de reden zijn dat Opel Nederland niks van zich laat horen, want die weten gewoon niks en ze willen niet tegen hun klanten vertellen dat ze binnen een jaar niet hoeven te rekenen op een vervangende batterij.
Ik heb de laatste tijd meerdere vragen gesteld via e-mail, 'opel.klantenservice.nl@opel.com', m.b.t. de ontwikkelingen rond de Ampera-e, echter ik krijg nergens antwoord op.
Zo jammer.
-
Roos
- Vaste klant
- km-stand: 25000
Interessante analyse Ruwils! Het kan zijn dat je gelijk krijgt, de tijd en de inzet van Opel Europa, of het ontbreken van die inzet zal het uitwijzen.Ruwils schreef: Dit kan wel eens een groter staartje krijgen dan VW Dieselgate...
Een voordeel van nieuwe accupakketten over 2 jaar zou het opnieuw ingaan van garantie termijnen kunnen zijn, het grote risico van het langer uitblijven van vervanging accupakket blijft brand met mogelijke slachtoffers.
-
Michiel van G.
- Newbie
- km-stand: 160000
plus het feit dat dit tot claims kan leiden bij Stellantis/Opel NL. En of ze dat willen?Roos schreef: het grote risico van het langer uitblijven van vervanging accupakket blijft brand met mogelijke slachtoffers.
- Ruwils
- Stamgast
In de US zijn rechters niet kinderachtig met het toewijzen van enorme claims, dus kijken fabrikanten daar wel uit en proberen dit te voorkomen. Wij zitten echter in Europa en hier zijn ze niet zo moeilijk en moet de klant zelf maar zijn gelijk halen, wat dus niet gaat lukken zonder een heel leger van advocaten achter je, zie het OnStar debacle wat ook niet opgelost gaat worden.Michiel van G. schreef:plus het feit dat dit tot claims kan leiden bij Stellantis/Opel NL. En of ze dat willen?Roos schreef: het grote risico van het langer uitblijven van vervanging accupakket blijft brand met mogelijke slachtoffers.
Op zich zou het natuurlijk wel mooi zijn als ik pas over een jaar of zo een nieuw pack krijg met hernieuwde garantie, maar ik ben bang dat dat gewoon niet gaat gebeuren omdat GM totaal geen belang in Europa meer heeft en het ze dus ook niet meer boeit. Toezeggingen hieromtrent vertrouw ik dan ook niet. Ook Stellantis is niet meer geïnteresseerd in Opel klanten uit het GM tijdperk en die mogen dus stikken. De Ampera-e is een enorm zwaar blok aan het been geworden van Opel en daar willen ze het liefst zo snel mogelijk van af.
Ik had ook nog vragen gesteld aan Opel Nederland, maar krijg ook geen antwoord meer.
- Alex
- Sponsor
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Contacteer:
Dat is niet waar. In Europa is de consument veel beter beschermd dan in Amerika. Alleen hebben we hier niet zo'n belachelijke no-sur-no-pay claimcultuur, waarbij een fors deel van de toegewezen claims naar de advocaten gaat.Ruwils schreef: In de US zijn rechters niet kinderachtig met het toewijzen van enorme claims, dus kijken fabrikanten daar wel uit en proberen dit te voorkomen. Wij zitten echter in Europa en hier zijn ze niet zo moeilijk en moet de klant zelf maar zijn gelijk halen, wat dus niet gaat lukken zonder een heel leger van advocaten achter je, zie het OnStar debacle wat ook niet opgelost gaat worden.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne