Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Gebruikersavatar
e-head
Vaste klant
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 11:12
km-stand: 20703
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Amersfoort

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Bericht door e-head »

Gespot én in mogen rijden!
AfbeeldingAfbeelding
Indruk:
= Ruim instappen, zowel voor als achter. Achterin zit ik met 1.93m wel met m'n haar tegen het dak, maar wel rechtop en niet klem zoals bij huidige Ampera of bij Tesla-S
= Voorstoelen zitten direct goed. Natuurlijk niet getest bij lange rit, want met 2 personen maar uurtje kunnen rijden
= Rijdt uitstekend. Duidelijk sterkere acceleratie dan bij huidige Ampera.
= De flipper aan het stuur voor one-pedal-drive werkt prima. Na paar minuten wennen kun je zonder gebruik van je remmen voor een stoplicht precies uitkomen waar je wilt staan. Auto blijft daar zonder rem staan totdat je weer verder wilt
= Koppelen iPone aan auto werkt makkelijk en snel. Bellen, sms en audio (spotify) werkt direct en goed. Navigatie van telefoon op display lukte niet, omdat dat alleen kan via usb-kabel, die ik niet bij me had. Wel logisch, omdat anders je telefoon wel snel leeg zou raken tijdens navigeren
= Prima stuurgedrag, je merkt niet het hoge gewicht, maar wel het lekker lage zwaartepunt. Door korte neus en kleine draaicirkel makkelijk te plaatsen waar je wilt
= Veiligheid-sytemen niet allemaal uitgetest, maar dode-hoek waarschuwing en afstandsbewaking tot voorganger werken prima. In Launch Executive uitvoering zit niet de eerder wel aangekondigde surround-camera-parkeer-begeleiding (of hoe je dat ook maar weer noemt). Dat schijnt later nog een extra optie te worden.

Samengevat: aanrader.

Dus: besteld. In kleur rood. Met de vrij kleine buitenafmetingen mag de auto voor mij best extra opvallen.
Levertijd nog af te wachten. De eerste exemplaren zouden toch in augustus/september beschikbaar moeten komen, al verschillen de berichten inderdaad nogal sterk.
Laatst gewijzigd door e-head op vr 26 mei 2017, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
tofelec
Stamgast
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:35
km-stand: 100027
Lifetime: 12
Auto: Ampera

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Bericht door tofelec »

:clap: felicitaties met jou aankop!
Gebruikersavatar
e-head
Vaste klant
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 11:12
km-stand: 20703
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Amersfoort

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Bericht door e-head »

@ IVO,

Waar ik in je praktijktest vooral benieuwd naar ben, is, naast natuurlijk de te halen rijkwijdte, ook hoe het snelladen verloopt. Met zegt: in een half uur snelladen 150 km afstand erbij, maar werkt dat, en bij welk type laadstations?
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Bericht door NeufegliseThierry »

e-head schreef:@ IVO,

Waar ik in je praktijktest vooral benieuwd naar ben, is, naast natuurlijk de te halen rijkwijdte, ook hoe het snelladen verloopt. Met zegt: in een half uur snelladen 150 km afstand erbij, maar werkt dat, en bij welk type laadstations?
Die vraag kan ik je op voorhand al beantwoorden. Zowel de laders van Fastned als b.v. van Allego/Mister Green laden onder optimale omstandigheden op met 0,75 KW per minuut, dus 45 KW per uur. Dat je auto theoretisch 50 KW aankan heb je in de praktijk niet zoveel aan.

Laadsnelheid loopt in de winter met een koude auto/accu overigens al snel terug tot 0,55 a 0,60 KW per minuut.

Stel je haalt jaarrond een snelheid van 0,65, dan kun je in een half uur 19,5 KW laden. Overigens: hoe dichter je bij de 80% vol komt (snelladen werkt niet tot 100%, de snelheid gaat er dan rap uit), des te langzamer de laadsnelheid wordt.

Nu je 19,5 KW getankt hebt en je haalt 0,15 kWh per km, dan kun je vervolgens 19,5 / 0,15 = 130 km verder tokkelen.

Let wel: in de winter wordt het een stuk minder en op de snelweg met 100 a 110 km per uur zal 0,15 KW per kilometer aan verbruik 'a hell of a job' blijken te zijn.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Bericht door Alex »

Idd, om de sensatie van snelladen te beleven, hoef je geen Ampera-E te bemachtigen. Leen een dagje een Leaf of Ionic, en ga je gang.

Donderdag 1 juni beschik ik de hele dag over een BMW i3 met 33 kW-accu. Wat wil je weten? 8-)
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Bericht door NeufegliseThierry »

Alex schreef:Donderdag 1 juni beschik ik de hele dag over een BMW i3 met 33 kW-accu. Wat wil je weten? 8-)
Eigenlijk wel hetzelfde: verbruik bij 100 a 110 km per uur (en dan wel de testomstandigheden erbij want bij 25 graden is het ding een stuk zuiniger dan bij min 5 ;-)

Thanks!
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Gebruikersavatar
Ivo
Beheerder
Berichten: 2700
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Bericht door Ivo »

Zullen we het hier over de Ampera-e hebben? :idea:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Bericht door NeufegliseThierry »

We hebben wel een goed referentiekader nodig Ivo om de prestaties van de Ampera-E goed op waarde te kunnen schatten :thumbup:
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Gebruikersavatar
Ivo
Beheerder
Berichten: 2700
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Bericht door Ivo »

NeufegliseThierry schreef:We hebben wel een goed referentiekader nodig Ivo om de prestaties van de Ampera-E goed op waarde te kunnen schatten :thumbup:
Ik waardeer je poging :lol:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Bericht door NeufegliseThierry »

Graag gedaan ;)

Maar er zit wel degelijk een serieuze ondertoon in. Wanneer we een redelijk goed vergelijk kunnen krijgen van b.v. een snelwegrit met de I3 en de Ampera-E qua verbruik, dan kun je doorrekenen wat de feitelijke actieradius zal zijn. Tuurlijk zien we wel al berichten vanuit het buitenland, maar dat is van plekken waar het vaak én warm is én de maximumsnelheid op 60 miles ligt, niet echt vergelijkbaar dus met NL.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Plaats reactie