Snelladen

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Gebruikersavatar
Anko
Stamgast
Berichten: 476
Lid geworden op: di 19 feb 2013, 20:58
km-stand: 10500
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Montfoort

Re: Snelladen

Bericht door Anko »

Alex schreef:Kwestie van uitproberen toch?
Zolang ik nog uit kan met stroom van thuis zie ik dat niet gebeuren. Niet voor 65 ct / kWh :lol:
Gebruikersavatar
Anko
Stamgast
Berichten: 476
Lid geworden op: di 19 feb 2013, 20:58
km-stand: 10500
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Montfoort

Re: Snelladen

Bericht door Anko »

Steven schreef:Het viel mij een keer op toen ik bij de fastned stond dat toen ik de auto uit zette, hij sneller ging laden.
Kan toeval zijn geweest, ik heb het niet uitgebreid getest. Maar ik ben er wel redelijk zeker van.
Misschien vergis ik me, maar als de auto uit staat kun je de laadsnelheid toch alleen zien op het scherm van de DC Lader? Gaf die meer aan zodra de auto uit stond?

Ik heb altijd aangenomen dat het scherm van de DC lader aan geeft hoeveel stroom hij in totaal afgeeft en niet hoeveel van die stroom in de accu terecht komt. Als de totale afgifte hoger wordt wanneer je de auto uit zet, dan zou het effect van de kachel dubbel op zijn: minder stroom geleverd door de DC lader en daarvan gaat dan ook nog eens een deel naar de kachel. Dubbele strop?
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Snelladen

Bericht door Alex »

Anko schreef:(...) Gaf die meer aan zodra de auto uit stond?

Ik heb altijd aangenomen dat (...)
Kwestie van ...... :silent: :silent: :silent:
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Gebruikersavatar
Anko
Stamgast
Berichten: 476
Lid geworden op: di 19 feb 2013, 20:58
km-stand: 10500
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Montfoort

Re: Snelladen

Bericht door Anko »

Alex schreef:
Anko schreef:(...) Gaf die meer aan zodra de auto uit stond?

Ik heb altijd aangenomen dat (...)
Kwestie van ...... :silent: :silent: :silent:
:lol: :lol:

BTW: ik had in eerste instantie niet gereageerd, omdat ik alleen maar aannames en vermoedens had. Toen ik de reactie van Steven las, welke haaks stond op mijn aannames en vermoedens, was ik wel nieuwsgierig of hij dat ook werkelijk vastgesteld had, of dat het in zijn geval ook om aannames en vermoedens ging. Ben nog steeds benieuwd wat het is. Maar ook weer niet zó benieuwd ;)
Steven
Newbie
Berichten: 46
Lid geworden op: do 07 dec 2017, 10:49
km-stand: 4075
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Snelladen

Bericht door Steven »

Anko schreef:Misschien vergis ik me, maar als de auto uit staat kun je de laadsnelheid toch alleen zien op het scherm van de DC Lader? Gaf die meer aan zodra de auto uit stond?
Ik heb de motor uit gezet, hierdoor gaat verwarming en dergelijk uit. Het entertainment systeem heb ik aan laten staan, hierdoor blijft de laadstatus zichtbaar.
Anko schreef:Ik heb altijd aangenomen dat het scherm van de DC lader aan geeft hoeveel stroom hij in totaal afgeeft en niet hoeveel van die stroom in de accu terecht komt. Als de totale afgifte hoger wordt wanneer je de auto uit zet, dan zou het effect van de kachel dubbel op zijn: minder stroom geleverd door de DC lader en daarvan gaat dan ook nog eens een deel naar de kachel. Dubbele strop?
Mijn bovenstaande reactie laat deze aanname vervallen.
Gebruikersavatar
Anko
Stamgast
Berichten: 476
Lid geworden op: di 19 feb 2013, 20:58
km-stand: 10500
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Montfoort

Re: Snelladen

Bericht door Anko »

:thumbup: :thumbup:
Gebruikersavatar
Anko
Stamgast
Berichten: 476
Lid geworden op: di 19 feb 2013, 20:58
km-stand: 10500
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Montfoort

Re: Snelladen

Bericht door Anko »

Steven schreef:Ik heb de motor uit gezet, hierdoor gaat verwarming en dergelijk uit. Het entertainment systeem heb ik aan laten staan, hierdoor blijft de laadstatus zichtbaar.
In het kader van "probeer zelf eens wat" heb ik net geprobeerd de laadstroom, na uitzetten van de auto, zichtbaar te maken op het entertainment scherm, maar ik kon het nergens terug vinden. Waar moet ik precies zijn? Of werkt dat alleen bij DC laden?
Ferry34
Vaste klant
Berichten: 176
Lid geworden op: za 30 dec 2017, 19:01
km-stand: 70000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Snelladen

Bericht door Ferry34 »

HJee schreef:Even een praktische vraag; stel ik sta straks onderweg snel te laden bij Fastned langs de snelweg, kan ik dat met dit koude weer in de auto blijven zitten met de kachel aan? Werkt de kachel dan en heeft dit invloed op de laadsnelheid?

Ik laad als taxichauffeur altijd gewoon met kachel en radio aan. Geen probleem....bij een CCS lader.

Ik moet wel zeggen...als ik klaar ben met mn dienst dan hang ik m meteen aan de lader op de zaak, 16 ampere 3 fase.
Echter, mn auto staat dan nog aan en dan laadt hij eigenlijk niks.
Laden tot hij vol is duurt rustig 12 uur.

Vraagje over deze lader en gewone laadpalen onderweg:
De ampera kan dus alleen 1 fase laden en is daardoor niet zo snel.
Ik weet niks van stroom, dus misschien een domme vraag: heeft het zin om een snellere lader te installeren met meer amperes?
Wat is de maximum snelheid met laden met zo'n standaard laadkabel en wat voor laadkast/specs heb ik daarvoor nodig?
Gebruikersavatar
Anko
Stamgast
Berichten: 476
Lid geworden op: di 19 feb 2013, 20:58
km-stand: 10500
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Montfoort

Re: Snelladen

Bericht door Anko »

Ferry34 schreef:Ik moet wel zeggen...als ik klaar ben met mn dienst dan hang ik m meteen aan de lader op de zaak, 16 ampere 3 fase.
Echter, mn auto staat dan nog aan en dan laadt hij eigenlijk niks.
Laden tot hij vol is duurt rustig 12 uur.

Vraagje over deze lader en gewone laadpalen onderweg:
De ampera kan dus alleen 1 fase laden en is daardoor niet zo snel.
Ik weet niks van stroom, dus misschien een domme vraag: heeft het zin om een snellere lader te installeren met meer amperes?
Wat is de maximum snelheid met laden met zo'n standaard laadkabel en wat voor laadkast/specs heb ik daarvoor nodig?
Ja, dat heeft zin. Je kunt een 7.2 kW lader installeren (1 fase * 32 amp), dan gaat het laden bijna twee keer zo snel. Bijvoorbeeld https://www.laadpaal24.nl/LS24-Laadpaal ... F-Mennekes of https://www.laadkabeldiscounter.nl/ev-l ... gKDdPD_BwE. Een 22 kW lader (3 fasen * 32 amp) heeft weer geen toegevoegde waarde over een 7.2 kW lader, tenzij jullie in de toekomst ook nog andere E auto's krijgen. Meer dan 32 amp op één fase zal de Ampera overigens ook niet pakken.

Van leeg naar vol op een 7.2 kW lader zou zo'n 9 uur moeten duren. Op een 3.6 kW lader bijna het dubbele. Nu zal je accu niet altijd leeg zijn als je terug komt o de zaak. Dus die 12 uur is helemaal niet zo vreemd.

Om een snellere lader te kunnen installeren ben je vooral afhankelijk van een vrij groep die op minimaal 32 ampere is afgezekerd. Je net aansluiting moet dat wel ondersteunen. Bij veel woonhuizen (zoals de mijne) gaat dat niet lukken, maar bij veel bedrijven, met name wanneer er technische ruimten zijn, zou dat geen probleem moeten zijn.

De laadkabel die standaard is meegeleverd met de Ampera E is als ik me niet vergis geschikt voor 32 ampere. Als dat niet zo is, dan wordt dat door de lader herkend, en wordt de laadstroom nog steeds beperkt tot 16 ampere.

Wanneer je terug komt is de auto wsl op temperatuur. De kachel hoeft dan iet vol aan de bak. Maar bij voorverwarmen van een koude auto pakt de kachel meer dan je lader kan leveren. De accu loopt dan dus iets leeg, ook met de kabel aangesloten. Bij een 7.2 kW lader geldt dat wellicht nog steeds, maar in ieder geval in mindere mate.
Gebruikersavatar
HaKa
Vaste klant
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 23:23
km-stand: 85000
Lifetime: 18
Auto: Ampera-e
Locatie: Bennekom

Re: Snelladen

Bericht door HaKa »

Anko schreef: Om een snellere lader te kunnen installeren ben je vooral afhankelijk van een vrij groep die op minimaal 32 ampere is afgezekerd. Je net aansluiting moet dat wel ondersteunen. Bij veel woonhuizen (zoals de mijne) gaat dat niet lukken, maar bij veel bedrijven, met name wanneer er technische ruimten zijn, zou dat geen probleem moeten zijn.
Ook voor een 16A lader heb je een aparte groep nodig, maar die kan ook voor 32A geïnstalleerd worden.
Vaak is opwaarderen van de totale afzekering eenvoudig bij de netbeheerder aan te vragen en tot 1-fase 35A kosteloos. (Als je nu nog op 10A zit zijn er wel kosten (Liander))
Met Load Balancing is verder te regelen dat laden en elektrisch koken nog steeds samen kan.
Na 5 jaar Ampera nu Ampera-e. Lifetime in kWh/100 km
Plaats reactie