Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
SlomeDuikelaar
Newbie
km-stand: 45000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door SlomeDuikelaar »

Hebben jullie deze update al gezien?!?!
https://www.anwb.nl/experts/auto/147/te ... e-20-c-189
Ik ga gelijk morgen contact zoeken met de dealer! :D
Bedankt ANWB! :clap:
Roos
Vaste klant
km-stand: 25000

Bericht door Roos »

Zo sloom vind ik je niet.....bedankt, 10 euro per dag, moet het nog wel eerst even zien voordat ik het geloof.
Jan'sAmpera-e
Newbie
km-stand: 14000
Lifetime: 16

Bericht door Jan'sAmpera-e »

SlomeDuikelaar schreef:Hebben jullie deze update al gezien?!?!
Hier de oplossing van Opel Zwitserland: https://www.goingelectric.de/forum/view ... 2#p1682442
remib
Newbie
km-stand: 118000

Bericht door remib »

SlomeDuikelaar schreef:Hebben jullie deze update al gezien?!?!
Thanks! Mijn auto gaat dinsdag naar de dealer voor de 100%->90% recall, dus ik neem dit meteen mee!
Ruwils
Stamgast
km-stand: 30760

Bericht door Ruwils »

De recall wisten we natuurlijk al, daar hebben we immers een brief over ontvangen waarin staat dat we een nieuwe 8% grotere batterij krijgen met hernieuwde 8 jaar / 160.000km garantie. Nieuw is dat ze het ook hebben over een "aantrekkelijk inruilaanbod" op een andere elektrische/hybride Opel. Dat klinkt als een MSRP-swap. Hier een quote (met een kromme Google vertaling) van ene mdm1266:
Iedereen die zijn Ampera-e niet meer wil, kan er een krijgen bij een Opel-dealer Dien een voordelig inruilbod in voor een ander elektrisch of hybride voertuig van Opel.
Volgens diezelfde mdm1266 zouden de eerst batterijen voor het einde van het jaar geleverd worden.
Een eerste partij nieuwe tractiebatterijen zal dit jaar door GM worden geleverd. Eerst worden de aandrijfbatterijen van de modeljaren, die het hoogste brandrisico hebben, vervangen. Opel heeft de betreffende VIN-lijst nog niet ontvangen van GM. Dan worden de rijaccu's van alle andere Opel Ampera-e vervangen.
Dat vind ik knap, want voor zover ik weet (door o.a. het ChevyBolt.org forum te volgen) bestaat er nog helemaal geen nieuwe veilige batterij.

Maar die 10 euro per dag moet ik ook eerst zien voordat ik dat geloof want dat is wel even 300 (driehonderd!) euro per maand. Opel moet dit ook uit zichzelf aan alle Ampera-e klanten communiceren en niet alleen als je er om vraagt zoals bij die Onstar voucher. Er is trouwens ook iemand die beweert dat er een vervanging voor Onstar zou zijn. Hierbij een vertaalde quote van ene rolf4424:
Hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord!

Helaas heb ik de videoconferentie (vakantie) niet bijgewoond. Ik had graag gezien hoe Opel nog informatie geeft over de (gedeeltelijke) vervanging van OnStar. De mijne is verkrijgbaar bij de dealer, maar niet alle Ampera-bezitters weten ervan.
Heb dus maar weer een brief naar Opel Nederland gestuurd voor opheldering.
Ruwils
Stamgast

Bericht door Ruwils »

Hier is een link om het laatste nieuws over de beschikbaarheid van een nieuwe veilige batterij te vernemen.
Als er nieuws is zullen we dat als eerste van GM zelf horen:
https://www.chevrolet.com/electric/bolt-recall
Scroll naar onderen voor de FAQs.
Cuprani
Newbie

Bericht door Cuprani »

Roos schreef:Beste Cuprani, heeft je dealer niet een gebruikte Ampera-e in de showroom staan? Dat je die zolang het duurt kunt gebruiken? En als ie daar geen zin in heeft kun je altijd nog je rechtsbijstand inschakelen.....
De dealer heeft me toevallig afgelopen vrijdag een Ampera-E huurauto aangeboden.
In mijn enthousiasme (en wens voor een gelijkwaardige auto) had ik deze direct aangenomen, en zou ik aankomende vrijdag de Corsa-E gaan omruilen voor een Ampera-E.

Echter las ik dit weekend het advies om de auto gewoon nooit binnen 16 meter van andere auto's en gebouwen te parkeren. (waar ik eerst dacht dat dit alleen tijdens het laden gold)

Ook wist ik dat je bij de laatste terugroepactie weer terug ging in laadcapaciteit naar 80/90%, maar stond even niet stil bij het feit dat je hem ook niet verder leeg moet rijden dan 110 km. Dan ben je dus ongeveer 40% van de capaciteit kwijt, en dat wordt wel heel vervelend.

Nu kan je zeggen.. het is maar een advies, en wat is nu werkelijk de kans.. maar ik werk op een terrein waar brand desastreuze gevolgen kan hebben voor mijn werkgever (collega's en omwonende).

De veiligheidsregels zijn hier extreem, ivm heel veel EX (explosie gevaar)-gebieden.
Met de kennis van de gevaren die er op dit moment zijn is het niet meer verantwoord om een Ampera-E nog te parkeren op het terrein van mijn werkgever.
Als ik het aan mijn werkgever zou vragen weet ik zeker dat ik zelfs een verbod zou krijgen om nog met de Ampera-E op het terrein te mogen komen.

Er zal dus helaas een ander alternatief moeten komen.
Ruwils
Stamgast

Bericht door Ruwils »

@Cuprani,
Heb je al op de link van GM die ik hierboven gaf gekeken? Er staat nergens bij dat het afgeraden wordt binnen de 16 meter (50ft) van andere auto's en/of gebouwen te parkeren. Dat is nog steeds een gerucht/fabel die GM zelf niet heeft verspreid, bevestigd noch heeft geadviseerd.

Zolang dit niet zwart op wit wordt gepresenteerd en/of bevestigd op deze site is het wat mij betreft onzin.

Daarbij is de kans op brand nog steeds zo enorm klein en met de laadlimiet en de auto niet aan de laadkabel is de kans nóg weer een stuk kleiner. Ik parkeer mijn Ampera-e dan ook gewoon op de parkeerplaats van mijn werkgever en op de oprit naast mijn huis (wel met minstens twee meter afstand van de gevel). Daarnaast houd ik de voltages regelmatig in de gaten en zolang die allemaal goed zijn is er niets met de accu aan de hand qua (on)veiligheid.

Ik zou dus blij zijn met een vervangende Ampera-e! Als je daar een jaar in zou moeten rijden tot er vervangende tractiebatterijen zijn, so what? Mooi toch? Al die tijd maak je geen kilometers met je eigen Ampera-e en dat scheelt in de waarde. Daarna een nieuwe (grotere) batterij en hernieuwde garantie van 8 jaar / 160.000km en je hebt praktisch een nieuwe auto. Een mooiere deal kun je je niet bedenken.
Cuprani
Newbie

Bericht door Cuprani »

Dit is de bron van het parkeeradvies, maar gezegd moet worden dat hier geen bronvermelding bij staat.
Bericht van 16-09-2021: https://www.autovisie.nl/nieuws/chevrol ... -parkeren/

Ik heb dit wel kenbaar gemaakt bij de dealer, en die spreken het niet tegen.
Enige is dat ze nu een benzine/diesel huurauto aanbieden. Maar dat vind ik al helemaal geen alternatief.
Elektrisch rij ik bijna gratis, en ik reed niet voor niks Ampera-E.

En op mijn werk maakt het niet uit hoe klein het risico is.
Als het op mijn werk goed mis gaat staan Spijkenisse, Vlaardingen, Schiedam en een deel van Rotterdam niet meer op de kaart.. dus daar ga je geen risico mee lopen (hoe klein ook).

Laten we het zo zeggen, de fabrikant durft de veiligheid van hun product niet te garanderen. Daarom bedenken ze allemaal regeltjes om het veiliger te maken. Met deze informatie kan ik nooit met die auto op mijn werk aankomen. Ook al is de kans dat ik 3 keer de staatsloterij win groter.. je gaat niet gokken met veiligheid.
SlomeDuikelaar
Newbie

Bericht door SlomeDuikelaar »

Ik heb vandaag contact gehad met de dealer. De verkoper zou er op terug komen.
Hij belde mij vanmiddag op met de mededeling dat de compensatie regeling klopt, maar dat het een tegemoetkoming is van kosten. Ik mocht het overzicht van mijn kosten toesturen. Het volgende heb ik gemaild:

Goedendag,

Ik heb mijn Opel Ampera-e, voorzien van het kenteken XXXXXX, vorig jaar bij uw bedrijf gekocht.
De reden dat ik voor deze auto koos, is voornamelijk de grote accu capaciteit, het gemak van elektrisch rijden en weinig onderhoud.
Regelmatig moet ik met de auto behalve kleine ook grote afstanden (>300 km) rijden.
Door de beperkingen: maximaal opladen tot 90% en zorgen voor een actieradius van minimaal 110 kilometer, blijft er zomers zo'n 250 bruikbare kilometers over.
Ik ben er bang voor, wat er straks van de actieradius overblijft in de winter...
Hier heb ik niet voor getekend toen ik de auto kocht, ik verwachtte namelijk een actieradius van meer dan 400 kilometer...
Ik ervaar hier dus een behoorlijk ongemak van. Om thuis te komen, moet ik dus onderweg bijvoorbeeld bij Fastned (dure kWh's) bij laden.

Over het laden, ik neem nu dus een risico om te laden, zowel thuis en op het werk.
Met alle mogelijke gevolgen van een eventuele brand.
De kosten die daar mogelijk aan verbonden zijn, daar moet ik maar even niet aan denken.
De risico's voor mijn huis, die van de buren en de voertuigen van mijn collega's.

Ik zie ook problemen dat wanneer ik 'savonds thuis kom, ik kan dus niet de auto zonder risico 'snachts aan de stekker kan leggen, om 'smorgens weer op pad te gaan.
Zou u dan lekker rustig kunnen slapen?

De accu problematiek is al door Opel Nederland aangekondigd in december 2020 per brief. Al veel eerder door Chevrolet in Amerika.
In de laatste brief van Opel Nederland, 8 maanden later, van 24 augustus is besloten dat de accu vervangen gaat worden.

Inmiddels ben ik dus al meerdere keren langs uw bedrijf geweest vanwege de accu problematiek.
Ik moest eigenlijk alles vernemen via de diverse fora, wat ik ook een gemis vond.
Mocht ik de auto weer langs moet brengen voor een update, dan verneem ik dat ook graag.

Ik hoop dat u begrijpt, dat ik ondertussen niet meer zo blij ben, met de keuze voor de Ampera-e.
Er sowieso nog geen zicht op hoe lang het duurt voordat LG goede accu's heeft, ze verspreid heeft en wanneer hij onder de auto komt.
Dit is weer een reden voor onzekerheid.
Het geboden aanbod van Opel Nederland, dankzij de belangenbehartiger ANWB, voor de compensatie regeling vind ik een schappelijke tegemoetkoming.
Het is een compensatie voor de ongemakken, de extra laad regels, de extra kosten voor het laden langs de snelweg, het sowieso lopen van een risico op brand en de wachttijd op een oplossing.

Ik verneem van u graag schriftelijk uw reactie en hoe en vanaf wanneer de compensatie zal gaan verlopen.

Met vriendelijke groet,

Slome Duikelaar ;)

Conform het bericht van de ANWB:

Compensatie Ampera-e.jpg

Er is hier geen speld tussen te krijgen. Er is te lezen dat het om een compensatie gaat in de vorm van een dagvergoeding.
Hier staat nergens dat het om compensatie van (toekomstige) gemaakte kosten gaat.
Plaats reactie