Ik heb vandaag contact gehad met de dealer. De verkoper zou er op terug komen.
Hij belde mij vanmiddag op met de mededeling dat de compensatie regeling klopt, maar dat het een tegemoetkoming is van kosten. Ik mocht het overzicht van mijn kosten toesturen. Het volgende heb ik gemaild:
Goedendag,
Ik heb mijn Opel Ampera-e, voorzien van het kenteken XXXXXX, vorig jaar bij uw bedrijf gekocht.
De reden dat ik voor deze auto koos, is voornamelijk de grote accu capaciteit, het gemak van elektrisch rijden en weinig onderhoud.
Regelmatig moet ik met de auto behalve kleine ook grote afstanden (>300 km) rijden.
Door de beperkingen: maximaal opladen tot 90% en zorgen voor een actieradius van minimaal 110 kilometer, blijft er zomers zo'n 250 bruikbare kilometers over.
Ik ben er bang voor, wat er straks van de actieradius overblijft in de winter...
Hier heb ik niet voor getekend toen ik de auto kocht, ik verwachtte namelijk een actieradius van meer dan 400 kilometer...
Ik ervaar hier dus een behoorlijk ongemak van. Om thuis te komen, moet ik dus onderweg bijvoorbeeld bij Fastned (dure kWh's) bij laden.
Over het laden, ik neem nu dus een risico om te laden, zowel thuis en op het werk.
Met alle mogelijke gevolgen van een eventuele brand.
De kosten die daar mogelijk aan verbonden zijn, daar moet ik maar even niet aan denken.
De risico's voor mijn huis, die van de buren en de voertuigen van mijn collega's.
Ik zie ook problemen dat wanneer ik 'savonds thuis kom, ik kan dus niet de auto zonder risico 'snachts aan de stekker kan leggen, om 'smorgens weer op pad te gaan.
Zou u dan lekker rustig kunnen slapen?
De accu problematiek is al door Opel Nederland aangekondigd in december 2020 per brief. Al veel eerder door Chevrolet in Amerika.
In de laatste brief van Opel Nederland, 8 maanden later, van 24 augustus is besloten dat de accu vervangen gaat worden.
Inmiddels ben ik dus al meerdere keren langs uw bedrijf geweest vanwege de accu problematiek.
Ik moest eigenlijk alles vernemen via de diverse fora, wat ik ook een gemis vond.
Mocht ik de auto weer langs moet brengen voor een update, dan verneem ik dat ook graag.
Ik hoop dat u begrijpt, dat ik ondertussen niet meer zo blij ben, met de keuze voor de Ampera-e.
Er sowieso nog geen zicht op hoe lang het duurt voordat LG goede accu's heeft, ze verspreid heeft en wanneer hij onder de auto komt.
Dit is weer een reden voor onzekerheid.
Het geboden aanbod van Opel Nederland, dankzij de belangenbehartiger ANWB, voor de compensatie regeling vind ik een schappelijke tegemoetkoming.
Het is een compensatie voor de ongemakken, de extra laad regels, de extra kosten voor het laden langs de snelweg, het sowieso lopen van een risico op brand en de wachttijd op een oplossing.
Ik verneem van u graag schriftelijk uw reactie en hoe en vanaf wanneer de compensatie zal gaan verlopen.
Met vriendelijke groet,
Slome Duikelaar
Conform het bericht van de ANWB:
Compensatie Ampera-e.jpg
Er is hier geen speld tussen te krijgen. Er is te lezen dat het om een compensatie gaat in de vorm van een dagvergoeding.
Hier staat nergens dat het om compensatie van (toekomstige) gemaakte kosten gaat.