Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Cuprani
Newbie
km-stand: 45000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Cuprani »

@SlomeDuikelaar
Ben benieuwd wat hun reactie is, maar als ik het mag inschatten dan denk ik echt dat ze op basis van deze brief geen vergoeding gaan uitbetalen.

Op de website van de ANWB staat bijvoorbeeld ook niet wat de voorwaarden zijn. Ik kan me goed voorstellen dat er in de kleine lettertjes is afgesproken dat alleen werkelijke schade wordt vergoed tot 10 euro per dag. Denk aan extra parkeerkosten, extra laadkosten via fastnet enz enz. En dat Opel Nederland alleen over gaat tot betaling als je dit kan bewijzen. Misschien moet je zelfs alle extra gemaakte kosten per keer bij ze declareren.

Mocht dit niet het geval zijn, en ze echt gaan betalen puur om het feit dat je er ongemak van hebt, dan horen we dat uiteraard graag. Ben benieuwd wat er uit komt!

Ps.. persoonlijk ben ik van mening dat iedereen er recht op heeft vanwege het ongemak, maar ik ben bang dat er een advocaat aan te pas moet komen om hier je gelijk te halen.

Verder is mij bijvoorbeeld ook medegedeeld dat ik per definitie geen aanspraak maak op die vergoeding, omdat ik een huurauto van Opel NL heb gekregen.

Die huurauto heeft ook een kleinere actieradius, ik mis alle comfort en luxe die ik had in de Ampera. Die huurauto is een stuk kleiner. Dus ik heb net zo goed nog steeds alle ongemakken, maar toch geldt de regeling voor mij niet meer?!

Nu hadden ze me ook een Ampera-E aangeboden als huurauto vorige week (zie hierboven)... ik vraag me dan wel af, als ik die toch accepteer, zou ik dan wel weer aanspraak maken op die vergoeding omdat ze mij dan weer een auto laten rijden waar die compensatie voor bedacht is.. :eh: ;)
drummer
Bekende
km-stand: 1100
Lifetime: 1

Bericht door drummer »

@cuprani,

Het feit dat Opel zegt dat je geen recht hebt op compensatie wil niet zeggen dat dat ook zo is. Dat zou lekker zijn als Opel dat zelf bepaald. Maar een advocaat lijkt me in dat geval geen overbodige luxe.
HdB
Newbie
km-stand: 18000

Bericht door HdB »

Ik volg dit forum al een tijdje zonder registratie. Nu toch maar even geregistreerd, omdat wij inmiddels ervaring hebben met de vergoeding van €10 per dag.

Onze Ampera-E stond tot voor kort altijd in de openbare parkeergarage onder ons huis. De hele wijk is auto-vrij, en alle auto's van bewoners in de wijk dienen in deze parkeergarage geparkeerd te worden. Na de brief van Opel van begin september konden wij de auto daar niet meer parkeren. In aangrenzende wijken parkeren was ook niet mogelijk omdat de gemeente alleen vergunningen afgeeft voor bewoners van de specifieke wijk. De auto heeft een weekje bij de dealer gestaan, en in de tussentijd zijn we op zoek gegaan naar een alternatief.

In de tussentijd kwam Opel met een reactie: we konden €10 per dag krijgen als vergoeding, omdat we te maken hadden met
parkeerongemakken, extra (parkeer)kosten, verhoogde laadkosten, aanschaf van verlengde laadkabels of iets anders heeft wat rechtstreeks verband houdt met de beperkingen van het laden of het gebruik van de auto door de extra veiligheidsvoorschriften
. Tot €10 per dag hoeven we geen bewijs van extra kosten aan te leveren. Vanaf €10 per zou dat wel moeten. De discussie over een vergoeding is via Opel Nederland gegaan, de afhandeling via de dealer.

Inmiddels hebben we (nog redelijk in de buurt) een oplossing voor ons parkeerprobleem gevonden. Zeker niet ideaal, ook zeker niet gratis, maar de kosten worden door de €10 per dag wel ruim gedekt. Het restant zien we maar als compensatie van het ongemak wat we nu ervaren.
Ruwils
Stamgast
km-stand: 30760

Bericht door Ruwils »

Cuprani schreef: En op mijn werk maakt het niet uit hoe klein het risico is.
Als het op mijn werk goed mis gaat staan Spijkenisse, Vlaardingen, Schiedam en een deel van Rotterdam niet meer op de kaart.. dus daar ga je geen risico mee lopen (hoe klein ook).

Laten we het zo zeggen, de fabrikant durft de veiligheid van hun product niet te garanderen. Daarom bedenken ze allemaal regeltjes om het veiliger te maken. Met deze informatie kan ik nooit met die auto op mijn werk aankomen. Ook al is de kans dat ik 3 keer de staatsloterij win groter.. je gaat niet gokken met veiligheid.
Als je het zo bekijkt kun je met geen enkele auto op je werk komen want immers elke auto kan in de brand vliegen, alleen al door bijv. kortsluiting in het dashboard of onder de motorkap, wat ik zelf ooit eens gehad heb met een Daihatsu Charade diesel waarbij alle bedrading wegbrandde.
Als ik het begrijp werk je in de olie/raffinaderij industrie? Kan me voorstellen dat je het zekere voor het onzekere neemt, het blijft toch een kwestie van afwegingen.
Ruwils
Stamgast

Bericht door Ruwils »

Er is ook goed nieuws te melden.

Volgens deze GM press-release heeft LG in de LG-batterijfabrieken de produktie hervat en hebben ze hun capaciteit verder uitgebreid om GM van meer cellen te voorzien. Er zou begonnen worden met het verzenden van de nieuwe batterijen naar dealers halverwege oktober, maar dat geldt dan voor de Amerikaanse markt, voor ons zal dat waarschijnlijk langer duren.

Er staat onder andere:

New battery production

LG battery plants in Holland and Hazel Park, Michigan, have resumed production. In addition, LG is adding capacity to provide more cells to GM. As a result, replacement battery modules will begin shipping to dealers as soon as mid-October.

The root cause of the rare circumstances that could cause a battery fire is two manufacturing defects known as a torn anode and a folded separator, both of which need to be present in the same battery cell.

LG has implemented new manufacturing processes and has worked with GM to review and enhance its quality assurance programs to provide confidence in its batteries moving forward. LG will institute these new processes in other facilities that will provide cells to GM in the future.

Prioritized battery replacement

GM will continue to prioritize Chevy Bolt EV and EUV customers whose batteries were manufactured during specific build timeframes where GM believes battery defects appear to be clustered. The company has established a notification process that will inform affected customers when their replacement modules will be available.

The new batteries will include an extended battery 8-year/100,000-mile limited warranty (or 8-year/160,000 km limited warranty in Canada).

Verder staat er over het parkeeradvies het volgende:

Updated guidance on parking

If customers are following GM’s instructions issued below, they can park in a location of their choice. In an abundance of caution, GM recommends customers leave ample space around their vehicle wherever they choose to park. GM is not aware of any fires that have occurred where customers followed this safety guidance, in parking decks or otherwise.
remib
Newbie
km-stand: 118000

Bericht door remib »

Zojuist bij dealer geweest voor recall. Mijn dealer was op de hoogte van de compensatieregeling, maar bracht het zelf niet ter sprake. Er is een garantieformulier ingevuld en ik heb mijn bankrekeningnr. doorgegeven. Over de precieze uitvoering kon de dealer weinig vertellen.

De schikking mbt Onstar was nieuw voor ze, maar ook daar gaan ze achteraan.

Verder weinig bekend uiteraard over termijn van vervanging van de accu, dealer gaf aan weinig van Opel te horen.
SlomeDuikelaar
Newbie

Bericht door SlomeDuikelaar »

Vandaag al een reactie!

Goedemiddag heer,

Bedankt voor uw bericht, spijtig om te horen dat de Ampera niet aan uw wensen voldoet.
Wij gaan de compensatie voor u in gang zetten.
Deze zal per 21-9 in gaan totdat de accu onder uw voertuig is gemonteerd.

Wilt u deze maandelijks of aan het einde van de tijd voldaan hebben?
Kunt u uw bankgegevens doen toekomen zodat we dit over kunnen maken?

Met vriendelijke groet,

Uw Opel dealer

:clap: :clap: :clap: :clap:
Ruwils
Stamgast

Bericht door Ruwils »

Wauw, dat is mooi nieuws SlomeDuikelaar! :D
Heb naast de mail naar Opel Nederland ook maar even een mail gestuurd naar mijn dealer in Hoorn.

Ik heb daar echter de auto niet gekocht maar is daar wel vanaf het begin in onderhoud dus weet niet of dat wat uitmaakt. Ik heb hem gekocht (voorraadauto) bij een dealer in Den Bosch. Maar ik neem aan dat Opel Nederland die vergoeding gaat betalen en niet de dealers. Anders hoor ik het wel.

Maar €300,- per maand is wel lekker en netjes!
Cuprani
Newbie

Bericht door Cuprani »

SlomeDuikelaar schreef:Vandaag al een reactie!
Echt goed om te lezen dit!

Achteraf dus ook niet eens heel veel moeite.
Misschien, als de dealer het anders had gebracht, dat je direct al de vergoeding zou krijgen.
Uiteraard niks ten nadelen van de dealer, die worden er ook maar mee opgezadeld en doen ook gewoon hun best.

Ik heb zelf contact opgenomen met Opel Nederland in de hoop via die weg wel in aanmerking te komen voor de vergoeding.
Een gelijkwaardige huurauto mag ook, maar dan wel met 400+ km bereik. Dezelfde opties en accessoires (zoals keyless entree, voorverwarmen op afstand, stoel- en stuurverwarming), dezelfde binnen ruimte, zelfde motorvermogen, geen reclame op de zijkant, en uiteraard elektrisch.

Omdat ze dit niet kunnen bieden (niet eens in de buurt van..) ben ik met huurauto net zo goed nog steeds gedupeerd door de accu-perikelen. Misschien nog wel extra door al mijn extra garage bezoeken nav de storing waarbij ik helemaal geen vervoer tot mijn beschikking had.

Als ik dit schrijf, en teruglees, dan lijkt het misschien wel verwaand en veel eisend. Er zijn belangrijkere zaken in het leven om je zorgen over de maken. Maar aan de andere kant heb ik destijds toch niet voor niks de keuze gemaakt voor een Ampera-E?!
Ik had voor EUR 10.000 euro minder ook gewoon een Corsa-E kunnen kopen, maar ik heb daar bewust niet voor gekozen.

En als dit binnen 1 maand was opgelost had je mij ook nooit horen klagen, maar mijn Ampera staat al in storing sinds juni, en zoals het er nu naar uit zit heb ik mijn auto ook niet dit jaar nog terug.

Ik laat hier nog wel even weten wat er uit komt bij Opel Nederland.
Voor de rest, succes met het claimen van je compensatievergoeding :thumbup:
remib
Newbie
km-stand: 118000

Bericht door remib »

Nog even wat aanvullende info.

Ik zag gisteren dat mijn auto nog steeds tot 100% oplaadt. Ik heb de dealer gesproken en die gaf aan dat bij modeljaren '17 en '18 de dealer alleen de afdaalreserve aanzet. Ik had die er zelf al opgezet en ik had hem er gisteren afgehaald in de veronderstelling dat de software update de laadlimiet hard op 90% zou zetten. Dat is dus niet zo, dus opletten dat de afdaalreserve aan blijft staan.

Verder gaf de dealer aan een bericht van Opel te hebben gehad waarin staat dat de eerste nieuwe batterijen al eind november zullen worden uitgeleverd. Of er een bepaalde volgorde zal worden aangehouden, en hoe lang het duurt voordat iedere auto aan de beurt is geweest, was niet bekend.
Plaats reactie