wegenbelasting na 2016

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
Gebruikersavatar
Morgoth
Harde kern
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 16:25
km-stand: 186000
Lifetime: 49
Auto: Ampera
Locatie: Eschebrügge (D)

Re: wegenbelasting na 2016

Bericht door Morgoth »

Nou ja. Ik wilde plofauto zeggen maar dat klinkt zo negatief.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.
Gebruikersavatar
gl640
Harde kern
Berichten: 1472
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 14:31
km-stand: 24000
Lifetime: 25
Auto: Ampera-e

Re: wegenbelasting na 2016

Bericht door gl640 »

Morgoth schreef:Nou ja. Ik wilde plofauto zeggen maar dat klinkt zo negatief.
ja vind dat ook wel erg hard overkomen







:lol: hard ( plof plof lawaai ) :D
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
Gebruikersavatar
HenryAmpera
Harde kern
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 10:21
km-stand: 220230
Lifetime: 27
Auto: anders
Locatie: Deventer

Re: wegenbelasting na 2016

Bericht door HenryAmpera »

Even de berekening gedaan op belastingdienst.nl, dan kom ik (provincie Overijsel) uit op:
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 107,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 428,00
Na 10 jaar sinds 21/02/2025 Amperaloos. Huidige auto Hyundai Ioniq Electric.
Gebruikersavatar
shumway
Harde kern
Berichten: 921
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 10:41
km-stand: 73500
Lifetime: 28
Auto: Ampera-e

Re: wegenbelasting na 2016

Bericht door shumway »

Heb jij er accu's uitgehaald?
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon
Gebruikersavatar
HenryAmpera
Harde kern
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 10:21
km-stand: 220230
Lifetime: 27
Auto: anders
Locatie: Deventer

Re: wegenbelasting na 2016

Bericht door HenryAmpera »

Neen, alleen 125 kg van het ledig gewicht afgetrokken. Hoezo? Jij komt op een ander bedrag uit?
Na 10 jaar sinds 21/02/2025 Amperaloos. Huidige auto Hyundai Ioniq Electric.
Gebruikersavatar
Poul
Moderator
Berichten: 2079
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 21:15
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: wegenbelasting na 2016

Bericht door Poul »

Heeft iemand trouwens al een berichtje gehad dat hij mag gaan betalen? Meestal zijn ze er erg vlot mee, maar ik heb nog niets gezien.

Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: wegenbelasting na 2016

Bericht door NeufegliseThierry »

HenryAmpera schreef:Neen, alleen 125 kg van het ledig gewicht afgetrokken. Hoezo? Jij komt op een ander bedrag uit?
Voor zover ik kan nagaan heb je het correct gedaan (als je voor 2016 de berekening hebt uitgevoerd): je haalt 125 kg er vanaf, dan val je binnen de categorie 1461-1550 kg. Daar hoort een jaarbedrag van 860 bij. maar omdat je een auto hebt met een uitstoot van 0-50 gr CO2 hoef je daar maar de helft van te betalen.

Voor de periode 2017 tot en met 2020 heeft de regering de volgende plannen met de motorrijtuigenbelasting. Ze zijn niet definitief en moeten nog door Eerste en Tweede Kamer goedgekeurd worden:

De tarieven dalen in 2017 met 2% (inflatiecorrectie buiten beschouwing gelaten)
Volledig elektrische auto’s blijven van 2017 tot en met 2020 vrijgesteld van MRB.
Voor semi-elektrische auto’s is het een ander verhaal. Voor 2017 en 2018 blijft het halftarief gelden maar verdwijnt de 125 kg gewichtscorrectie. Vanaf 2019 moet echter het volledig tarief betaald worden, dit wel in combinatie met een 300 kg gewichtscorrectie.
Gewone hybrides moeten het vanaf 2017 zonder de 125 kg gewichtscorrectie doen.
Vervuilende diesels die meer dan 5 mg/km fijnstof uitstoten (zonder roetfilter) moeten vanaf 2019 een toeslag van 15 % betalen op het volledig tarief. Voor bestelauto’s van ondernemers geldt dit alleen voor auto’s die in 2019 12 jaar of ouder zijn.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Gebruikersavatar
shumway
Harde kern
Berichten: 921
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 10:41
km-stand: 73500
Lifetime: 28
Auto: Ampera-e

Re: wegenbelasting na 2016

Bericht door shumway »

HenryAmpera schreef:Neen, alleen 125 kg van het ledig gewicht afgetrokken. Hoezo? Jij komt op een ander bedrag uit?
Ging er vanuit dat ze daar rekening mee hielden als je het kentekengewicht invulden.

Wegenbelasting wordt vlgs mij automatisch in rekening gebracht.

Kom je een klasse hoger uit, ik wacht even op de nota, dan zien we het wel.
Hoop dat je gelijk hebt.
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon
Gebruikersavatar
gl640
Harde kern
Berichten: 1472
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 14:31
km-stand: 24000
Lifetime: 25
Auto: Ampera-e

Re: wegenbelasting na 2016

Bericht door gl640 »

NeufegliseThierry schreef:
HenryAmpera schreef:Neen, alleen 125 kg van het ledig gewicht afgetrokken. Hoezo? Jij komt op een ander bedrag uit?
Voor zover ik kan nagaan heb je het correct gedaan (als je voor 2016 de berekening hebt uitgevoerd): je haalt 125 kg er vanaf, dan val je binnen de categorie 1461-1550 kg. Daar hoort een jaarbedrag van 860 bij. maar omdat je een auto hebt met een uitstoot van 0-50 gr CO2 hoef je daar maar de helft van te betalen.

Voor de periode 2017 tot en met 2020 heeft de regering de volgende plannen met de motorrijtuigenbelasting. Ze zijn niet definitief en moeten nog door Eerste en Tweede Kamer goedgekeurd worden:

De tarieven dalen in 2017 met 2% (inflatiecorrectie buiten beschouwing gelaten)
Volledig elektrische auto’s blijven van 2017 tot en met 2020 vrijgesteld van MRB.
Voor semi-elektrische auto’s is het een ander verhaal. Voor 2017 en 2018 blijft het halftarief gelden maar verdwijnt de 125 kg gewichtscorrectie. Vanaf 2019 moet echter het volledig tarief betaald worden, dit wel in combinatie met een 300 kg gewichtscorrectie.
Gewone hybrides moeten het vanaf 2017 zonder de 125 kg gewichtscorrectie doen.
Vervuilende diesels die meer dan 5 mg/km fijnstof uitstoten (zonder roetfilter) moeten vanaf 2019 een toeslag van 15 % betalen op het volledig tarief. Voor bestelauto’s van ondernemers geldt dit alleen voor auto’s die in 2019 12 jaar of ouder zijn.
wat een domme plannen weer.
wat willen ze nu! meer van deze auto's de weg op om doelen qua milieu te halen of wat...

tzt word het dan een bwm i3 rex ! die weegt maar 1200 kilo.
doe het niet voor de centen maar vind dit echt nergens op slaan.

de stimulering moet nog 10 jaar blijven ( als niet langer ) gelden op zijn minst anders zijn we nog nergens.

hoop dat die onzin er niet doorheen komt! gewoon vol tarief voor vervuilers! korting voor hybrides dan half voor electro met range extenders en die wie volledige rijden vooralsnog compleet vrij.
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: wegenbelasting na 2016

Bericht door NeufegliseThierry »

Ehmmm: deze plannen zijn er al door hoor...ongeveer een jaar geleden.

Ik heb alleen even de complete tekst gekopieerd om zodoende wat context te bieden. Maar de plannen zijn dus realiteit geworden.

En als je het neutraal bekijkt (zegt de 100% elektrisch rijder haha weg met die neutraliteit) snap ik ook wel dat de stimulans nu op elektrische auto's gericht wordt ;-)
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Plaats reactie