Pagina 5 van 6

Re: Bye Bye Ampera!

Geplaatst: vr 13 mar 2015, 19:39
door NeufegliseThierry
Suggestie: inruilen op een exemplaar van eind 2012/begin 2013 en dan tot 2018 nog met 0% doorrijden, garantie geldt in ieder geval tot de 160.000 km op de belangrijkste (lees: kostbaarste) onderdelen.

Maar goed: je hebt toch eigenlijk al besloten ;-)

Re: Bye Bye Ampera!

Geplaatst: vr 13 mar 2015, 23:37
door japio
Guinness schreef:Je gaat voorbij aan het feit dat ik een 'maandagochtend' Ampera heb.
Idem voor die van mij en zo zijn er nog wel een paar.

Re: Bye Bye Ampera!

Geplaatst: zo 22 mar 2015, 12:07
door japio
Ze gaan hard is kennelijk een beproefd concept om nog wat twijfelaars in te laten springen.



http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=19280
Opel Ampera is uitverkocht 02-07-2011 04:52

De Opel Ampera, de eerste via het stopcontact oplaadbare hybride waarmee je korte ritten (60 tot 80 km) volledig elektrisch kunt afleggen, is nu al uitverkocht. Er zijn reeds meer dan 5.000 bestellingen in Europa en dat betekent dat de voorraad voor dit jaar op is. Dat heeft Opel de pers laten weten bij de internationale presentatie van de Ampera in Den Haag. Het is de bedoeling dat de auto in Nederland vanaf november wordt afgeleverd.
.
De Opel Ampera is de eerste elektrische auto met actieradiusverhogende verbrandingsmotor aan boord. Met een volledig opgeladen accu kun je afhankelijk van de omstandigheden tussen de 60 en 80 kilometer rijden. Zodra de accu leeg is, start er een 1,4 liter benzinemotor (met 86 pk) om stroom aan de elektromotor te leveren en kan de Ampera nog honderden kilometers verder. Volgens de statistieken volstaat de reikwijdte van de accu echter voor 80 procent van de dagelijkse ritten, zodat je de benzinemotor weinig nodig zult hebben.
.
Door dit aandrijfsysteem is het gemiddelde verbruik in de officiële meting vastgesteld op 1,6 liter per 100 kilometer, wat gelijk staat aan een CO2-uitstoot van 40 gram/km. In Nederland is de Ampera, die voor 42.900 euro in de prijslijst staat, vrijgesteld van BPM, motorrijtuigenbelasting en geldt er tot 2018 geen fiscale bijtelling bij zakelijk gebruik voor. Het vullen van een volledig leeggereden accu kost met de huidige stroomtarieven (nachttarief) circa 3,20 euro, wat neerkomt op afgerond 5 cent per kilometer. Ter vergelijking: met de huidige dieselprijs (1,36 euro) is de kilometerprijs bij een zuinige dieselauto (die 5 liter brandstof per 100 kilometer verbruikt) bijna 7 cent.

Re: Bye Bye Ampera!

Geplaatst: zo 22 mar 2015, 13:05
door HenryAmpera
Opel schreef:Het vullen van een volledig leeggereden accu kost met de huidige stroomtarieven (nachttarief) circa 3,20 euro, wat neerkomt op afgerond 5 cent per kilometer.
Klopt ook niet helemaal.... Ik betaal nu, normaal tarief, €0,2345 * +/- 12 kWh = €2,814.
(overweeg wel over te stappen naar dubbel tarief.)

Re: Bye Bye Ampera!

Geplaatst: zo 22 mar 2015, 21:56
door NeufegliseThierry
En het kan nog voordeliger. heb net weer nieuw tarief, groene stroom zakelijk met prijs van naar boven afgerond € 0,16 per Kwh en dan reken ik de energiebelasting al mee.

Dan dus 12 Kwh 'tanken' voor 1,92.

Re: Bye Bye Ampera!

Geplaatst: ma 04 mei 2015, 15:23
door Guinness
Nou de kogel is door de kerk. Ik heb besloten de Ampera toch niet weg te doen, tenzij de reparaties de spuigaten uit lopen.
Ik heb geen andere plugin kunnen vinden die zoveel elektrisch kan rijden als de Ampera. Ik had een foutje gemaakt in mijn berekeningen en nu blijkt de twee jaar extra 0% en het niet hoeven te betalen van desinvesteringsbijtelling toch wel prettig te zijn. Plus dat de pijn van de pechmomenten weer wat weggesleten zijn en ik de Ampera toch echt heerlijk vindt rijden. VW GTE is niks, C350e wordt hem niet (te klein in de cockpit en te grote benzineslurper), de V60 plugin was nog de meest interessante, maar gezien het kostenplaatje doe ik het toch niet. Ik vraag mij ook echt af of het wel nut heeft om na de Ampera weer een gloednieuwe auto te kopen ivm de hoge afschrijving van een auto de eerste drie jaar. Zeker zonder die fijne subsidieregelingen die er in 2012 waren.

Re: Bye Bye Ampera!

Geplaatst: ma 04 mei 2015, 16:04
door Bepu
Wel of niet weg doen is een kosten/baten berekening i.c.m. met het risico dat je loopt op de kosten. Behoudens de reguliere onderhoudsbeurten, heb ik nog 0,00 extra kosten gehad.

Of straks de 160.000 een breekpunt wordt, hangt van het risico af. Nu zit ik na 2,5 jaar op 110.000. Ik heb dan straks nog 2 jaar te gaan om de 5 jaar vol te maken. Eerder weg doen betekent dat ik MIA/KIA moet verrekenen. Een kapotte accu betekent kosten. Die overigens aftrekbaar zijn.

Iemand enig idee wat een nieuw accu pakket kost?

Re: Bye Bye Ampera!

Geplaatst: ma 04 mei 2015, 16:30
door gl640
accu aftrekbaar?
o ja als je een eigen zaak hebt dan neem ik aan
als ik als prive persoon wat aan het mileu wil doen kan ik het niet aftrekken :roll:

Re: Bye Bye Ampera!

Geplaatst: ma 04 mei 2015, 17:33
door Alex
Bepu schreef:Iemand enig idee wat een nieuw accu pakket kost?
Zijn er in Amerika al vervangende (merkloze) accupakketten voor de Volt te koop?

Re: Bye Bye Ampera!

Geplaatst: ma 04 mei 2015, 18:56
door HenryAmpera
Ik heb ergens op een youtube review wel eens een bedrag voorbij zien komen, maar weet niet meer wat het bedrag was.
Bij een filmpje van Autoweek over de Tesla kwam een bedrag voorbij van €500 per kWh. (dus zo'n €40k voor een tesla 85S batterij. :silent: )
EDIT: Kwam net dit tegen bij m'n Google search. (Overigens nog niet door gelezen, ga ik nu doen... :mrgreen: )