Snelladen
- Anko
- Stamgast
- km-stand: 10500
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Snelladen
Da's waar, je kunt ook naar 1 x 35 ampere gaan. Maar of je daar echt blij van wordt? Ik weet het niet. Miniaal zul je inderdaad een smart charger nodig hebben, die de auto af knijpt als het huis stroom gaat gebruiken. Maar dan nog, wanneer je hele huis incl. auto op 1 x 35 ampere zit blijft de vraag hoeveel van de tijd je echt vlot kunt laden.
Verzwaring naar 3x35 geeft je alle ruimte die je nodig hebt, kost je jaarlijks iets van 700,- extra, dus dat is wel een heel duur grapje. Voor de meesten niet opportuun, denk ik.
Verzwaring van 1x25 naar 1x35 kost bij Stedin wel geld. Iets van 120,- inc BTW.
Maar goed, voor Ferry ging het denk ik om een 'aansluiting bij de zaak'. Daar zal dit alles mogelijk geen rol spelen.
Verzwaring naar 3x35 geeft je alle ruimte die je nodig hebt, kost je jaarlijks iets van 700,- extra, dus dat is wel een heel duur grapje. Voor de meesten niet opportuun, denk ik.
Verzwaring van 1x25 naar 1x35 kost bij Stedin wel geld. Iets van 120,- inc BTW.
Maar goed, voor Ferry ging het denk ik om een 'aansluiting bij de zaak'. Daar zal dit alles mogelijk geen rol spelen.
-
Steven
- Newbie
- km-stand: 4075
Ik heb thuis 3x25A. Aan een van de fasen hangt een 32A lader, deze is vervolgens afgesteld op maximaal 25A zodat de fase niet overbelast wordt.
De lader is het enige apparaat wat op deze fase hangt, de overige 2x25A gebruik ik voor de rest van het huis.
Het voordeel is dat je geen zwaardere aansluiting hoeft, maar tegelijkertijd wel sneller laad dan met een 16A.
De lader is het enige apparaat wat op deze fase hangt, de overige 2x25A gebruik ik voor de rest van het huis.
Het voordeel is dat je geen zwaardere aansluiting hoeft, maar tegelijkertijd wel sneller laad dan met een 16A.
- Anko
- Stamgast
Ik heb ook 3 x 25 ampere maar ik heb niet één fase speciaal vrij gehouden voor mijn E. Ik heb wel een Smart Charger. Heel soms laadt mijn auto langzamer omdat de wasmachine (die aan dezelfde fase hangt) aan staat. Heel soms laadt hij ook sneller omdat de zonnepanelen (die ook aan dezelfde fase hangen) aan het werk zijn
In de praktijk laadt mijn auto vrijwel altijd na middernacht op en dan vrijwel constant met plm. 5.7 kW. Maar goed, ik rijd hem dan ook niet dagelijks helmaal leeg.
In de praktijk laadt mijn auto vrijwel altijd na middernacht op en dan vrijwel constant met plm. 5.7 kW. Maar goed, ik rijd hem dan ook niet dagelijks helmaal leeg.
-
Ferry34
- Vaste klant
- km-stand: 70000
Dit zijn allemaal geweldige posts.
De huidige laders (we hebben er 2 en waren al in bezit) zijn dus gewoon ongeschikt.
Ik ga contact opnemen met de zaak en zal een monteur deze posts laten lezen, vooral die van 1 fase 32 amp 7,2 kw enz.
Dit is goede info zeg
Onder de douche dacht ik:
De opel kan maar 1 fase laden (is dat die pin in de stekker, 3 stuks 3 fases?)
Er hangen bij ons 2 kasten met 3 fase 16 amp.....maar de opel kan maar 1 fase dus die zal never die 16 amp pakken!!??
Mag blij zijn als dat 5 amp is of denk ik verkeerd.
Nogmaals, als ik de auto aan de lader hang terwijl de auto nog aan staat, laadt hij nul. Komt niks bij.
Dat zal met 1 fase 32 amp echt veel meer dan 2 x sneller zijn?
Hoe snel laadt hij bij jullie dan? Wat zie je in de cockpit staan aan kw bijladen?
Oh ja, moet er dan bij n 1 fase 32 amp laadstation dan ook n andere kabel besteld worden?
Of kan de meegeleverde kabel van de auto gebruikt worden?
Oh anko, ik zie 5,7 kw. Dat is behoorlijk zeg.
De huidige laders (we hebben er 2 en waren al in bezit) zijn dus gewoon ongeschikt.
Ik ga contact opnemen met de zaak en zal een monteur deze posts laten lezen, vooral die van 1 fase 32 amp 7,2 kw enz.
Dit is goede info zeg
Onder de douche dacht ik:
De opel kan maar 1 fase laden (is dat die pin in de stekker, 3 stuks 3 fases?)
Er hangen bij ons 2 kasten met 3 fase 16 amp.....maar de opel kan maar 1 fase dus die zal never die 16 amp pakken!!??
Nogmaals, als ik de auto aan de lader hang terwijl de auto nog aan staat, laadt hij nul. Komt niks bij.
Hoe snel laadt hij bij jullie dan? Wat zie je in de cockpit staan aan kw bijladen?
Oh ja, moet er dan bij n 1 fase 32 amp laadstation dan ook n andere kabel besteld worden?
Of kan de meegeleverde kabel van de auto gebruikt worden?
Oh anko, ik zie 5,7 kw. Dat is behoorlijk zeg.
Laatst gewijzigd door Ferry34 op zo 04 mar 2018, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Anko
- Stamgast
De E zal aan een 11 kW lader (3 x 16 ampere) 16 ampere pakken over 1 fase, dus 3.7 kW.Ferry34 schreef:De opel kan maar 1 fase laden (is dat die pin in de stekker, 3 stuks 3 fases?)
Je moet zo zien dat er twee keer zoveel stroom vanuit het net de auto in gaat. Hoe snel er geladen wordt hangt af van de ge/verbruikers die aan staan tijdens het laden.Ferry34 schreef:DNogmaals, als ik de auto aan de lader hang terwijl de auto nog aan staat, laadt hij nul. Komt niks bij.
Zijn er geen verbruikers actief (auto uit) dan zal het laden ongeveer twee keer zo snel gaan.
Is er een verbruiker die 2 kW gebruikt, dan ga je van 1.7 kW (3.7 - 2) naar 5.4 kW (7.4 - 2), dus ongeveer 3 keer zo snel.
Is er een verbruiker die 3.7 kW gebruikt, dan ga je van 0 (3.7 - 3.7) naar 3.7 (7.4 - 3.7), dus 'oneindig' veel sneller.
Is er een verbruiker die 5 kW gebruikt. dan ga je van -1.3 (dus ontladen) naar +2.4 (dus laden).
Is er een verbruiker die 8 kW gebruikt, dan ga je van -4.3 naar -0.6, dus in beide gevallen ontladen.
De interieur verwarming kan tussen de 0 en 8 kW gebruiken.
Dat is hoeveel er naar de auto gaat. Zegt nog niets over de laadsnelheid. Hoeveel er geladen wordt als de auto uit staat heb ik nog niet bekeken. Tijdens voorverwarmen zal de accu wel een beetje leeglopen, als het goed koud is.Ferry34 schreef:Oh anko, ik zie 5,7 kw. Dat is behoorlijk zeg.
PS: bovenstaande gaat een beetje voorbij aan verliezen die optreden.
-
Ferry34
- Vaste klant
Het wordt iets duidelijker nu, top.
En kan ik de meegeleverde kabel gebruiken of moet er n speciale kabel meebesteld worden?
En kan ik de meegeleverde kabel gebruiken of moet er n speciale kabel meebesteld worden?
- Anko
- Stamgast
Op mijn kabel staat 3 x 6.0 + ...... Dat betekent dat de kabel geschikt is voor 1 fase 32 ampere. Een 3 fase 32 ampere kabel zal minimaal 5 x 6.0 + .... laten zien.
-
Ferry34
- Vaste klant
Ik kan niet wachten tot dit geregeld is.
Dat zal n hoop schelen.
Oh ja, dus een 32 ampere 3 fase zou ook gebruikt kunnen worden? Voor t geval dat er nog andere autos komen.
De opel zal ook op n 3 fase de volledige 32 ampere binnen halen?
Dat zal n hoop schelen.
Oh ja, dus een 32 ampere 3 fase zou ook gebruikt kunnen worden? Voor t geval dat er nog andere autos komen.
De opel zal ook op n 3 fase de volledige 32 ampere binnen halen?
-
Steven
- Newbie
- km-stand: 4075
Als je een 3x32A lader hebt, zal de Ampera met max. 32A laden.
Een 3x32A lader betekend niet dat er drie aansluitingen aan zitten, het betekend dat er 3x32A door één kabel naar de auto gaat.
Mocht een toekomstige auto een lader hebben die wel 3 fasen kan laden dan is die natuurlijk wel in staat het maximale vermogen uit de lader te halen.
Een 3x32A lader betekend niet dat er drie aansluitingen aan zitten, het betekend dat er 3x32A door één kabel naar de auto gaat.
Mocht een toekomstige auto een lader hebben die wel 3 fasen kan laden dan is die natuurlijk wel in staat het maximale vermogen uit de lader te halen.
-
Ferry34
- Vaste klant
Ah oke.
Dus een 3 fase 32 amp stuurt 3 x die hoeveelheid stroom door maar de Opel pakt er maar 1.
Is dit niet vreselijk dom van Opel om juist bij n auto met zo'n dikke accu een trage lader te monteren?
Kosten? Andere elektrische auto's hebben dit wel.
Dan maar n prijs die 500 euro hoger ligt.
Dus een 3 fase 32 amp stuurt 3 x die hoeveelheid stroom door maar de Opel pakt er maar 1.
Is dit niet vreselijk dom van Opel om juist bij n auto met zo'n dikke accu een trage lader te monteren?
Kosten? Andere elektrische auto's hebben dit wel.
Dan maar n prijs die 500 euro hoger ligt.