Pagina 45 van 85

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Geplaatst: di 21 dec 2021, 14:55
door Ampera54
Bennieboy schreef:Heeft iemand al iets vernomen van een mogelijke datum waarop de accu's geleverd gaan worden in NL?
Ik hoorde van mijn dealer dat de eerste pakketten onderweg zijn en vervanging gaat op volgorde van chassisnummer. Oudjes eerst!

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Geplaatst: di 21 dec 2021, 15:18
door Ruwils
Ampera54 schreef:
Bennieboy schreef:Heeft iemand al iets vernomen van een mogelijke datum waarop de accu's geleverd gaan worden in NL?
Ik hoorde van mijn dealer dat de eerste pakketten onderweg zijn en vervanging gaat op volgorde van chassisnummer. Oudjes eerst!
Zo zie je maar, niet alleen oudjes krijgen een booster, ook onze Ampera-E's. :lol:

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Geplaatst: di 21 dec 2021, 16:15
door Cuprani
remib schreef: Gefeliciteerd! Zodra je wat ervaring met je nieuwe accu hebt ben ik, en met mij dit hele forum denk ik, erg benieuwd naar het bereik en de laadsnelheid aan snellader (als je die gebruikt tenminste).
Tot nu toe erg tevreden.

Na ontvangst met de nieuwe accu was de actieradius nog wat beperkt (280 km), maar daar was ik al voor gewaarschuwd.
De nieuwe accu moet zich nog helemaal inleren op praktijk verbruik. Dus de actieradius in de boardcomputer neemt toe naarmate je meer rijdt.

Ik heb mijn kilometers zelf niet bijgehouden, maar de boardcomputer geeft nu bij volle accu 330 km aan. En ik heb het idee dat dit wel redelijk klopt. Moet er wel bij zeggen dan ik een vrij zware rechtervoet heb en in deze periode veel met stoel/stuur-verwarming rij. Maar dan is 330 km in deze weersomstandigheden zeker niet verkeerd.

Voor de rest geen issues met laden/ontladen, en ben ik vooral erg blij om mijn eigen auto na bijna een half jaar weer terug te hebben.

DC laden doe ik niet.
Laden aan de laadpaal thuis nog niet gemonitord.
Ik heb een 1 fase 32A lader, maar vraag me af of ik überhaupt met meer dan 10A kan laden, gezien je in de boardcomputer van de Ampera alleen de keuze tussen 6 en 10 ampère hebt.

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Geplaatst: di 21 dec 2021, 17:28
door Defii
Cuprani schreef:
remib schreef: Gefeliciteerd! Zodra je wat ervaring met je nieuwe accu hebt ben ik, en met mij dit hele forum denk ik, erg benieuwd naar het bereik en de laadsnelheid aan snellader (als je die gebruikt tenminste).
Tot nu toe erg tevreden.

Na ontvangst met de nieuwe accu was de actieradius nog wat beperkt (280 km), maar daar was ik al voor gewaarschuwd.
De nieuwe accu moet zich nog helemaal inleren op praktijk verbruik. Dus de actieradius in de boardcomputer neemt toe naarmate je meer rijdt.

Ik heb mijn kilometers zelf niet bijgehouden, maar de boardcomputer geeft nu bij volle accu 330 km aan. En ik heb het idee dat dit wel redelijk klopt. Moet er wel bij zeggen dan ik een vrij zware rechtervoet heb en in deze periode veel met stoel/stuur-verwarming rij. Maar dan is 330 km in deze weersomstandigheden zeker niet verkeerd.

Voor de rest geen issues met laden/ontladen, en ben ik vooral erg blij om mijn eigen auto na bijna een half jaar weer terug te hebben.

DC laden doe ik niet.
Laden aan de laadpaal thuis nog niet gemonitord.
Ik heb een 1 fase 32A lader, maar vraag me af of ik überhaupt met meer dan 10A kan laden, gezien je in de boardcomputer van de Ampera alleen de keuze tussen 6 en 10 ampère hebt.
Laden met de huis-tuin-en-keuken-stekker kun je instellen op 6 0f 10A. Met een laadpaal haal je de beloofde 32A.

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Geplaatst: di 21 dec 2021, 18:13
door Ruwils
Cuprani schreef:
remib schreef: Gefeliciteerd! Zodra je wat ervaring met je nieuwe accu hebt ben ik, en met mij dit hele forum denk ik, erg benieuwd naar het bereik en de laadsnelheid aan snellader (als je die gebruikt tenminste).
Ik heb een 1 fase 32A lader, maar vraag me af of ik überhaupt met meer dan 10A kan laden, gezien je in de boardcomputer van de Ampera alleen de keuze tussen 6 en 10 ampère hebt.
Je kan wel degelijk laden met meer dan 10A. De instelling in het laadmenu heeft alleen betrekking op de draagbare EVSE-lader, dus de bijgeleverde stekkeradapter. Deze instelling is dus bedoeld om te voorkomen dat je bij laden via een regulier stopcontact met de 2.3kW EVSE-lader de stoppen doorslaan omdat je de adapter aansluit op een stopcontact die op een "drukke" groep zit met veel gebruikers, bijvoorbeeld een keuken waar op dat moment een oven, kookplaat of wasmachine aan staat. Als de zekering in de meterkast op die groep er dan uitvliegt bij 10A instelling moet je je auto in dat geval dus op 6A zetten, waar die overigens standaard al op staat.

De 6A of 10A instelling heeft dan ook geen invloed op een normaal laadstation of openbare laadpaal. Dan laadt je altijd met minstens 3.7kW snelheid ongeacht de instelling in het menu (dit heb ik ook zelf getest). De Ampera-E kan met maximaal 7.4kW laden bij gebruik van een 1- of 3-fase 32A 7.4kW of 22kW laadstation of laadpaal.

Handig weetje:
Als je laadt aan een enkel- of 3-fase 16A 11kW laadpaal dan laadt je maar met max. 3.7 kW omdat je maar van 1 fase tegelijk gebruik kan maken bij de Ampera-E. Daarom kun je ook maar met max. 7.4kW laden bij een 3-fase 32A 22kW laadpaal.

Zelf heb ik een 3.7kW (16A) EV-Box aan de gevel hangen die zijn eigen groep heeft op 1 fase in de 3-fase meterkast waarmee ik tot max. 3.7 kW kan laden.

Aanvullende info:

Info van EV-Box Opel Ampera-E:

Type lader ------------ Laadvermogen --- Laadtijd -- Ons advies
Regulier stopcontact ------ 2.3 kW ------- 26 uur --- Dit is uitsluitend geschikt voor noodgevallen (EVSE lader).
EVBox 1-fase, 16A -------- 3.7 kW ------- 16 uur ---- Het duurt langer om deze auto op te laden met dit laadstation.
EVBox 1-fase, 32A -------- 7.4 kW -------- 8 uur ---- Dit is het beste laadstation voor deze auto!
EVBox 3-fase, 16A --------- 11 kW ------- 16 uur ---- Het laadvermogen is hoger dan deze auto kan verbruiken.
EVBox 3-fase, 32A --------- 22 kW -------- 8 uur ---- Het laadvermogen is hoger dan deze auto kan verbruiken.

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Geplaatst: di 21 dec 2021, 18:52
door Cuprani
Ik heb een 1 fase 32A laadpaal op een eigen groep van 32A.
De hoofd zekering van m'n huis is 35A.

Met dynamic load balancing kan ik dus 32A laden, zolang m'n vaatwasser, wasmachine enz niet aan staan. Zo wel, dan past hij automatisch de max laadstroom aan.

Maar voor behoud van de accu heb ik hem standaard begrenst op 20A.

Tot nu toe pas 2 keer meegemaakt dat ik een auto zsm wilde laden en hem op 32A heb gezet, maar dat doe ik echt alleen bij hoge nood. Als hij paar uurtjes achter elkaar 32A heeft staan laden dan is mijn meterkast net een straalkachel. Binnenkomende kabel en hoofdschakelaar voelen dan echt heel warm aan. Zal vast binnen de perken zitten, maar geeft geen veilig gevoel.

Overigens was dat wel met de Corsa-E, nooit echt gecontroleerd of de Ampera nu met 10 of 20A laad, maar gezien hij na laden in de ochtend op 100% staat zal het dan wel 20A zijn bij m'n huidige laadpaal instellingen.

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Geplaatst: di 21 dec 2021, 23:56
door eriknatte
"Ik heb mijn kilometers zelf niet bijgehouden, maar de boardcomputer geeft nu bij volle accu 330 km aan. En ik heb het idee dat dit wel redelijk klopt. Moet er wel bij zeggen dan ik een vrij zware rechtervoet heb en in deze periode veel met stoel/stuur-verwarming rij. Maar dan is 330 km in deze weersomstandigheden zeker niet verkeerd."

Rij je dan ook met de gewone verwarming aan? Als ik alleen met stoel en stuurverwarming rij dan beslaat mijn ruit na 10 minuten. Als ik de verwarming aanzet dan mag ik blij zijn als ik 230 kilometer haal en zeker met dit koude weer.

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Geplaatst: do 23 dec 2021, 02:10
door Ruwils
Het is echt jammer (en vreemd!) waarom de Ampera-E geen warmtepomp heeft zoals mijn oude Leaf had.

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Geplaatst: do 23 dec 2021, 12:05
door Koenmeloen
Ruwils schreef:Het is echt jammer (en vreemd!) waarom de Ampera-E geen warmtepomp heeft zoals mijn oude Leaf had.
Wat bedoel je met de warmtepomp?

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Geplaatst: do 23 dec 2021, 13:05
door Ruben
Cuprani schreef:Ik heb een 1 fase 32A laadpaal op een eigen groep van 32A.
De hoofd zekering van m'n huis is 35A.

Met dynamic load balancing kan ik dus 32A laden, zolang m'n vaatwasser, wasmachine enz niet aan staan. Zo wel, dan past hij automatisch de max laadstroom aan.

Maar voor behoud van de accu heb ik hem standaard begrenst op 20A.

Tot nu toe pas 2 keer meegemaakt dat ik een auto zsm wilde laden en hem op 32A heb gezet, maar dat doe ik echt alleen bij hoge nood. Als hij paar uurtjes achter elkaar 32A heeft staan laden dan is mijn meterkast net een straalkachel. Binnenkomende kabel en hoofdschakelaar voelen dan echt heel warm aan. Zal vast binnen de perken zitten, maar geeft geen veilig gevoel.

Overigens was dat wel met de Corsa-E, nooit echt gecontroleerd of de Ampera nu met 10 of 20A laad, maar gezien hij na laden in de ochtend op 100% staat zal het dan wel 20A zijn bij m'n huidige laadpaal instellingen.
Afbeelding

Met je contact aan en de voertuiginfo op uitbreid (o.i.d.) kan je tijdens het opladen rechts zien hoe snel hij oplaadt. Eventuele gebruikers zoals verwarming worden daar wel van afgetrokken. Werkt ook tijdens het snelladen.