Goed samengevat Ruben.
Het komt er op neer dat een warmtepomp veel zuiniger is met elektriciteit dan een kachel gebaseerd op een gloeispiraal, wat een resistance heater is. Zo kon je bij de Nissan Leaf de optie warmptepomp nemen waardoor de range in de winter groter was dan bij gebruik van een gewone kachel. De Leaf die ik toen tweedehands kocht was een wat luxer model (Tekna) die standaard een warmtepomp had. Dat was ook wel nodig met de kleine batterij van 24kWh, die al 15% van zijn capaciteit kwijt was.
De Ampera-E is met veel zaken duidelijk een generatie verder dan de Leaf, vandaar mijn verbazing dat deze geen warmtepomp heeft en er zelfs geen optie voor heeft. Volgens mij hebben zelfs de nieuwste Chevrolet Bolt EUV's nog steeds geen warmtepomp. Eigenlijk is het vreemd dat niet alle elektrische auto's een warmtepomp hebben, want ze hebben wel allemaal een airco aan boord.
Hier gaan we even off-topic, maar wel interessant om te weten:
Sinds een paar maanden verwarm ik mijn huis met lucht-lucht warmtepompen oftewel airco's met inverter, wat ze tegenwoordig allemaal hebben. Het grote voordeel van lucht-lucht warmtepompen/airco's is dat ze om te beginnen efficiënter zijn dan de zgn. water-water warmtepompen die tegenwoordig in nieuwe gasloze woningen toegepast worden en waarvan de overheid graag wil dat je daar op overstapt vanwege "van het gas af gaan". Voor bestaande woningen wordt het al snel lastig. Je huis moet namelijk erg goed geïsoleerd zijn en moet je vloerverwarming hebben omdat het een lage temperatuur systeem is waarbij gewone radiatoren niet echt goed werken. Omdat er zoveel aan de woning aangepast moet worden zijn deze installaties alles bij elkaar erg kostbaar en loopt het al snel in de tienduizenden euro's.
Als bijkomend nadeel is dat dit soort warmtepompen al snel in de problemen komen als de buitentemperatuur onder de 0°C zakt. Dan klagen een hoop mensen dat hun warmtepomp het niet goed kan bijbenen en er bijverwarmd moet worden.
Een lucht-lucht warmtepomp heeft daar totaal geen last van en kan prima verwarmen tot wel -15°C! Ze worden niet voor niets veel toegepast in de Scandinavische landen. Ook in het Middelandse-zee gebied worden ze gebruikt en niet alleen voor koeling in de zomer. Nog een groot voordeel van deze lucht-lucht warmptepompen is dat ze vele malen goedkoper zijn en technisch veel eenvoudiger in elkaar zitten dan de peperdure water-water warmtepompsystemen. Ze zijn goedkoop in onderhoud en de kosten van van één splitunit (binnenunit met buitenunit) komt incl. installatie ongeveer overeen met de kosten van een nieuwe HR CV-ketel incl. installatie. Verwarmen hiermee is vele malen efficiënter dan met een gasgestookte HR CV-ketel. En nu de gasprijs veel sneller stijgt dan die van stroom wordt het voordeel alleen maar groter.
Het is jammer dat veel mensen dit niet weten! Ik heb nu in de woonkamer, op de slaapkamer en mijn werkkamer zo'n airco-unit hangen (met een buitenunit) en verwam mijn huis nu volledig gasloos. Alleen voor warm water uit de kraan en douchen gebruik ik nog gas. Een lucht-lucht warmtepomp is ongeveer vier keer zuiniger dan een HR-combiketel. Hier kan dus enorm op bespaard worden. Ik had al een jaar eerder airco op mijn slaapkamer laten plaatsen vanwege mijn wisselende diensten en ik ook vaak na een nachtdienst overdag moet slapen als het in de zomer buiten 30°C of hoger is. Dan is een airco onontbeerlijk. Hij verwarmt de ruimte ook in een recordtempo.
Toen de energieprijzen zo idioot begonnen te stijgen heb ik besloten om mijn plan, om ook in de woonkamer en werkkamer een lucht-lucht warmtepomp te plaatsen, naar voren te halen en zijn er onlangs dus twee units bijgeplaatst. Daarnaast heb ik ook zonnepanelen op het dak en dat scheelt ook weer in de stroomnota. In de zomer lever ik bijvoorbeeld véél meer terug dan dat ik verbruik. De verwachting is dat gas alleen maar duurder gaat worden vanwege het stoppen van de gaswinning in Slochteren en de schaarste en afhankelijkheid van gasleveranties van onstabiele landen als Rusland.
De lucht-lucht warmtepomp is momenteel de meest voordelige manier om je huis te verwarmen. Enige nadeel is dat je wel een buitenunit kwijt moet kunnen. Ik heb er drie staan, eentje op het dak van mijn garage, eentje op de dakkapel van m'n huis en de andere in een nis aan de zijkant van m'n huis naast de oprit. Ik kan de warmtepompen ook met de App op mijn telefoon bedienen dus ik kan hem bijvoorbeeld aanzetten voordat ik thuis kom e.d. Je kan dus echt gericht verwarmen. Waar je niet bent zet je hem simpelweg uit. Bijkomend voordeel is in de zomer een lekker koel huis met de aircofunctie! Voor mensen die hier in geïnteresseerd zijn raad ik aan het
lucht-lucht warmtepomp topic te lezen op
Tweakers.net.