Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Ruben
Bekende
Berichten: 99
Lid geworden op: do 14 mei 2020, 15:26
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Ruben »

Koenmeloen schreef:
Ruwils schreef:Het is echt jammer (en vreemd!) waarom de Ampera-E geen warmtepomp heeft zoals mijn oude Leaf had.
Wat bedoel je met de warmtepomp?
https://www.greencarfuture.com/electric ... -heat-pump:
"A heat pump is an alternative to the widely used resistance heaters that are currently used to heat electric vehicles. They are touted as the best new option for EVs because they don’t rely on electrical supply as resistance heaters do and will therefore not be as big a drain on the battery pack. In fact, there’s much to support the idea that heat pumps can actually be a part of significantly increasing the range of EVs in the future."

Een warmtepomp is eigenlijk een omgekeerde airco en verwarmt de lucht door energie uit de buitenlucht te trekken. Dit is efficiënter dan de verwarming in de Ampera E die te vergelijken is met je elektrische straalkacheltje thuis. Het design van de Ampera E is relatief verouderd ten opzichte van nieuwere EV's en een warmtepomp is een duurdere optie voor de fabrikant.
Gebruikersavatar
Ruwils
Stamgast
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
km-stand: 30760
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Ruwils »

Goed samengevat Ruben.

Het komt er op neer dat een warmtepomp veel zuiniger is met elektriciteit dan een kachel gebaseerd op een gloeispiraal, wat een resistance heater is. Zo kon je bij de Nissan Leaf de optie warmptepomp nemen waardoor de range in de winter groter was dan bij gebruik van een gewone kachel. De Leaf die ik toen tweedehands kocht was een wat luxer model (Tekna) die standaard een warmtepomp had. Dat was ook wel nodig met de kleine batterij van 24kWh, die al 15% van zijn capaciteit kwijt was.

De Ampera-E is met veel zaken duidelijk een generatie verder dan de Leaf, vandaar mijn verbazing dat deze geen warmtepomp heeft en er zelfs geen optie voor heeft. Volgens mij hebben zelfs de nieuwste Chevrolet Bolt EUV's nog steeds geen warmtepomp. Eigenlijk is het vreemd dat niet alle elektrische auto's een warmtepomp hebben, want ze hebben wel allemaal een airco aan boord.

Hier gaan we even off-topic, maar wel interessant om te weten:

Sinds een paar maanden verwarm ik mijn huis met lucht-lucht warmtepompen oftewel airco's met inverter, wat ze tegenwoordig allemaal hebben. Het grote voordeel van lucht-lucht warmtepompen/airco's is dat ze om te beginnen efficiënter zijn dan de zgn. water-water warmtepompen die tegenwoordig in nieuwe gasloze woningen toegepast worden en waarvan de overheid graag wil dat je daar op overstapt vanwege "van het gas af gaan". Voor bestaande woningen wordt het al snel lastig. Je huis moet namelijk erg goed geïsoleerd zijn en moet je vloerverwarming hebben omdat het een lage temperatuur systeem is waarbij gewone radiatoren niet echt goed werken. Omdat er zoveel aan de woning aangepast moet worden zijn deze installaties alles bij elkaar erg kostbaar en loopt het al snel in de tienduizenden euro's.

Als bijkomend nadeel is dat dit soort warmtepompen al snel in de problemen komen als de buitentemperatuur onder de 0°C zakt. Dan klagen een hoop mensen dat hun warmtepomp het niet goed kan bijbenen en er bijverwarmd moet worden.

Een lucht-lucht warmtepomp heeft daar totaal geen last van en kan prima verwarmen tot wel -15°C! Ze worden niet voor niets veel toegepast in de Scandinavische landen. Ook in het Middelandse-zee gebied worden ze gebruikt en niet alleen voor koeling in de zomer. Nog een groot voordeel van deze lucht-lucht warmptepompen is dat ze vele malen goedkoper zijn en technisch veel eenvoudiger in elkaar zitten dan de peperdure water-water warmtepompsystemen. Ze zijn goedkoop in onderhoud en de kosten van van één splitunit (binnenunit met buitenunit) komt incl. installatie ongeveer overeen met de kosten van een nieuwe HR CV-ketel incl. installatie. Verwarmen hiermee is vele malen efficiënter dan met een gasgestookte HR CV-ketel. En nu de gasprijs veel sneller stijgt dan die van stroom wordt het voordeel alleen maar groter.

Het is jammer dat veel mensen dit niet weten! Ik heb nu in de woonkamer, op de slaapkamer en mijn werkkamer zo'n airco-unit hangen (met een buitenunit) en verwam mijn huis nu volledig gasloos. Alleen voor warm water uit de kraan en douchen gebruik ik nog gas. Een lucht-lucht warmtepomp is ongeveer vier keer zuiniger dan een HR-combiketel. Hier kan dus enorm op bespaard worden. Ik had al een jaar eerder airco op mijn slaapkamer laten plaatsen vanwege mijn wisselende diensten en ik ook vaak na een nachtdienst overdag moet slapen als het in de zomer buiten 30°C of hoger is. Dan is een airco onontbeerlijk. Hij verwarmt de ruimte ook in een recordtempo.

Toen de energieprijzen zo idioot begonnen te stijgen heb ik besloten om mijn plan, om ook in de woonkamer en werkkamer een lucht-lucht warmtepomp te plaatsen, naar voren te halen en zijn er onlangs dus twee units bijgeplaatst. Daarnaast heb ik ook zonnepanelen op het dak en dat scheelt ook weer in de stroomnota. In de zomer lever ik bijvoorbeeld véél meer terug dan dat ik verbruik. De verwachting is dat gas alleen maar duurder gaat worden vanwege het stoppen van de gaswinning in Slochteren en de schaarste en afhankelijkheid van gasleveranties van onstabiele landen als Rusland.

De lucht-lucht warmtepomp is momenteel de meest voordelige manier om je huis te verwarmen. Enige nadeel is dat je wel een buitenunit kwijt moet kunnen. Ik heb er drie staan, eentje op het dak van mijn garage, eentje op de dakkapel van m'n huis en de andere in een nis aan de zijkant van m'n huis naast de oprit. Ik kan de warmtepompen ook met de App op mijn telefoon bedienen dus ik kan hem bijvoorbeeld aanzetten voordat ik thuis kom e.d. Je kan dus echt gericht verwarmen. Waar je niet bent zet je hem simpelweg uit. Bijkomend voordeel is in de zomer een lekker koel huis met de aircofunctie! Voor mensen die hier in geïnteresseerd zijn raad ik aan het lucht-lucht warmtepomp topic te lezen op Tweakers.net.
Koenmeloen
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 03 nov 2021, 19:14
km-stand: 26000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Koenmeloen »

Ruwils schreef:Goed samengevat Ruben.

Het komt er op neer dat een warmtepomp veel zuiniger is met elektriciteit dan een kachel gebaseerd op een gloeispiraal, wat een resistance heater is. Zo kon je bij de Nissan Leaf de optie warmptepomp nemen waardoor de range in de winter groter was dan bij gebruik van een gewone kachel. De Leaf die ik toen tweedehands kocht was een wat luxer model (Tekna) die standaard een warmtepomp had. Dat was ook wel nodig met de kleine batterij van 24kWh, die al 15% van zijn capaciteit kwijt was.

De Ampera-E is met veel zaken duidelijk een generatie verder dan de Leaf, vandaar mijn verbazing dat deze geen warmtepomp heeft en er zelfs geen optie voor heeft. Volgens mij hebben zelfs de nieuwste Chevrolet Bolt EUV's nog steeds geen warmtepomp. Eigenlijk is het vreemd dat niet alle elektrische auto's een warmtepomp hebben, want ze hebben wel allemaal een airco aan boord.

Hier gaan we even off-topic, maar wel interessant om te weten:

Sinds een paar maanden verwarm ik mijn huis met lucht-lucht warmtepompen oftewel airco's met inverter, wat ze tegenwoordig allemaal hebben. Het grote voordeel van lucht-lucht warmtepompen/airco's is dat ze om te beginnen efficiënter zijn dan de zgn. water-water warmtepompen die tegenwoordig in nieuwe gasloze woningen toegepast worden en waarvan de overheid graag wil dat je daar op overstapt vanwege "van het gas af gaan". Voor bestaande woningen wordt het al snel lastig. Je huis moet namelijk erg goed geïsoleerd zijn en moet je vloerverwarming hebben omdat het een lage temperatuur systeem is waarbij gewone radiatoren niet echt goed werken. Omdat er zoveel aan de woning aangepast moet worden zijn deze installaties alles bij elkaar erg kostbaar en loopt het al snel in de tienduizenden euro's.

Als bijkomend nadeel is dat dit soort warmtepompen al snel in de problemen komen als de buitentemperatuur onder de 0°C zakt. Dan klagen een hoop mensen dat hun warmtepomp het niet goed kan bijbenen en er bijverwarmd moet worden.

Een lucht-lucht warmtepomp heeft daar totaal geen last van en kan prima verwarmen tot wel -15°C! Ze worden niet voor niets veel toegepast in de Scandinavische landen. Ook in het Middelandse-zee gebied worden ze gebruikt en niet alleen voor koeling in de zomer. Nog een groot voordeel van deze lucht-lucht warmptepompen is dat ze vele malen goedkoper zijn en technisch veel eenvoudiger in elkaar zitten dan de peperdure water-water warmtepompsystemen. Ze zijn goedkoop in onderhoud en de kosten van van één splitunit (binnenunit met buitenunit) komt incl. installatie ongeveer overeen met de kosten van een nieuwe HR CV-ketel incl. installatie. Verwarmen hiermee is vele malen efficiënter dan met een gasgestookte HR CV-ketel. En nu de gasprijs veel sneller stijgt dan die van stroom wordt het voordeel alleen maar groter.

Het is jammer dat veel mensen dit niet weten! Ik heb nu in de woonkamer, op de slaapkamer en mijn werkkamer zo'n airco-unit hangen (met een buitenunit) en verwam mijn huis nu volledig gasloos. Alleen voor warm water uit de kraan en douchen gebruik ik nog gas. Een lucht-lucht warmtepomp is ongeveer vier keer zuiniger dan een HR-combiketel. Hier kan dus enorm op bespaard worden. Ik had al een jaar eerder airco op mijn slaapkamer laten plaatsen vanwege mijn wisselende diensten en ik ook vaak na een nachtdienst overdag moet slapen als het in de zomer buiten 30°C of hoger is. Dan is een airco onontbeerlijk. Hij verwarmt de ruimte ook in een recordtempo.

Toen de energieprijzen zo idioot begonnen te stijgen heb ik besloten om mijn plan, om ook in de woonkamer en werkkamer een lucht-lucht warmtepomp te plaatsen, naar voren te halen en zijn er onlangs dus twee units bijgeplaatst. Daarnaast heb ik ook zonnepanelen op het dak en dat scheelt ook weer in de stroomnota. In de zomer lever ik bijvoorbeeld véél meer terug dan dat ik verbruik. De verwachting is dat gas alleen maar duurder gaat worden vanwege het stoppen van de gaswinning in Slochteren en de schaarste en afhankelijkheid van gasleveranties van onstabiele landen als Rusland.

De lucht-lucht warmtepomp is momenteel de meest voordelige manier om je huis te verwarmen. Enige nadeel is dat je wel een buitenunit kwijt moet kunnen. Ik heb er drie staan, eentje op het dak van mijn garage, eentje op de dakkapel van m'n huis en de andere in een nis aan de zijkant van m'n huis naast de oprit. Ik kan de warmtepompen ook met de App op mijn telefoon bedienen dus ik kan hem bijvoorbeeld aanzetten voordat ik thuis kom e.d. Je kan dus echt gericht verwarmen. Waar je niet bent zet je hem simpelweg uit. Bijkomend voordeel is in de zomer een lekker koel huis met de aircofunctie! Voor mensen die hier in geïnteresseerd zijn raad ik aan het lucht-lucht warmtepomp topic te lezen op Tweakers.net.

Dank beide voor de antwoorden! Veel geleerd, al kan ik de kennis voor mijn ampera e niet gebruiken dus.
drummer
Bekende
Berichten: 61
Lid geworden op: za 02 mei 2020, 10:55
km-stand: 1100
Lifetime: 1
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door drummer »

Een tijdje geleden las ik hier over een software update waarbij je begrenst word op 80% maar waarbij je wel verder leeg mag rijden dan 110 km en in de garage mag parkeren.
Heeft iemand hier nog iets over gehoord?
Gebruikersavatar
Ruwils
Stamgast
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
km-stand: 30760
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Ruwils »

Dat was volgens mij die laatste "update" die eigenlijk geen update was maar waarbij ze gewoon handmatig de slider op 80% hadden gezet. Daarmee kwamen de restricties om tot max.115km restbereik of 25% o.i.d. te ontladen te vervallen. Ook mocht er dan weer in garages of bij je huis worden geladen e.d.

Voor het netto bereik maakt het echter weinig verschil. Maar daar hebben we ook die compensatie voor :)
drummer
Bekende
Berichten: 61
Lid geworden op: za 02 mei 2020, 10:55
km-stand: 1100
Lifetime: 1
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door drummer »

Ruwils schreef:Dat was volgens mij die laatste "update" die eigenlijk geen update was maar waarbij ze gewoon handmatig de slider op 80% hadden gezet. Daarmee kwamen de restricties om tot max.115km restbereik of 25% o.i.d. te ontladen te vervallen. Ook mocht er dan weer in garages of bij je huis worden geladen e.d.

Voor het netto bereik maakt het echter weinig verschil. Maar daar hebben we ook die compensatie voor :)
Dat klinkt wel goed, maar mijn dealer bevestigt dat niet. Ook niet dat je de auto na het laden in de garage mag laten staan (tot de volgende morgen). Dat zou voor mij veel verschil maken omdat ik nu van 's avonds 18:00 tot +/- 22:00 niet genoeg kan laden om de volgende dag op en neer naar werk te kunnen (165 km)
RuudSchel
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: do 30 nov 2017, 19:37
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door RuudSchel »

In de VS is er wel degelijk een update:
https://www.chevrolet.com/electric/bolt-recall#news
Kennelijk wordt die in NL niet uitgerold.
drummer
Bekende
Berichten: 61
Lid geworden op: za 02 mei 2020, 10:55
km-stand: 1100
Lifetime: 1
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door drummer »

Jammer dat Opel NL deze update niet uitrolt, vooral als je voorlopig nog niet aan de beurt bent voor een nieuwe accu (wat denk ik voor de meeste van ons geld).
Dat zegt wel weer iets over de klantvriendelijkheid van Opel NL. Weer een gemiste kans!
Gebruikersavatar
Ruwils
Stamgast
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
km-stand: 30760
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Ruwils »

Ook vind ik het best wel kwalijk dat ze die laatste "update" ook echt als een update hebben laten doorgaan terwijl dat gewoon helemaal niet zo is. Die slider had ik zelf immers al op 80% gezet. Volgens mij hebben ze bij de laatste update van de Bolt de limiet wél hard op 80% gezet waarna de restricties zijn opgeheven. Waarom dat niet bij de Ampera-E is gebeurd is wel apart.
bvs
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 22:37
km-stand: 91000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door bvs »

Goedenavond,

Wat ik heb opgevangen van wat youtubers die het aanhalen is het volgende.
Let op, ik kan het niet controleren, maar het klinkt aannemelijk.

Volgens mij is de 80% terugschroeven en het onderste deel leegrijden alleen het geval bij Bolts met de grotere accu. Geleverd vanaf een bepaalde datum in 2019 en later.
Volgens mij is die versie in NL/EU in de vorm van de Ampera-e helemaal niet geleverd.
Het is volgens mij zo dat deze update gegeven wordt aan de Bolts die het langst op een vervangende accu moeten wachten.
Dit zou erop kunnen wijzen dat GM verwacht dat het nog wel even kan duren voordat alle accus vervangen zijn.

maar goed, allemaal speculatie. Als jullie mij kunnen corrigeren dan zie ik de reactie wel verschijnen.
Plaats reactie