Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Ivo
Beheerder
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Contacteer:

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Bericht door Ivo »

boeuf schreef:Waar ik benieuwd naar ben: heeft de nederlandse Ampera-e ook het "voetgangers waarschuwingsgeluid" bij snelheden onder de x kilometer per uur? En zo ja, is dat zodanig irritant bij het op- of afrijden van je eigen oprit dat je de bijbehorende zekering zou willen trekken? :think:

Oja, check ook ff of die Opol logo's er een beetje makkelijk af gaan, voor het geval dat je ze voor de originele merktekens zou willen vervangen... :mrgreen:
Je kunt dat geluid uit/aan zetten. Maar het gaat vanzelf weer aan als de auto uit/aan wordt gezet :evil:
En als het uitstaat, klinkt het toch als je in R rijdt, maar dan weer in D of L gaat het uit.
Klinkt als een ventilator/koelkast brommetje waarvan je binnenin de auto (met ramen dicht) nauwelijks iets hoort.

Afbeelding

EN de logo's heb ik maar laten zitten :lol:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Ivo
Beheerder
Contacteer:

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Bericht door Ivo »

Technische bits and pieces

Op de snelweg kun je met de lane-departure warning + correctie gecombineerde met de cruisecontrol en collission detection (waarbij je kunt instellen of deze alleen moet waarschuwen, remmen of juist beide) soort van autonoom rijden.

Handjes en voetjes los en de auto slingert loom tussen de strepen door, waarbij hij telkens terug van de streep af corrigeert.
Vonden de kids achterin indrukwekkend en ik zelf eigenlijk ook wel.

Ook het automatisch inparkeren (kaaks of file kun je kiezen, net als links of rechts) werkt prima. Maar daarbij moet je nog wel zelf remmen en voor/achteruitschakelen.

De Opel Eye is superhandig; je ziet naast je snelheid direct het laatst herkende / bekende verkeersbord staan. Handig op plekken waar de max. snelheid vaak wisselt, zoals hier in de polder. :thumbup:
Ivo
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Mijn vrouw heeft er inmiddels mee gereden, net als een vriend van me.
Kid(s) hebben achterin meegereden.
Iedereen is positief, ook over het uiterlijk. Al vind mijn dochter een Tesla veel meer "kapot mooi". :think:

Nu mag hij overnachten bij een publieke lader in de buurt (die toch altijd vrij is) en met 3-4 kWh (dus inderdaad helaas maar 1 fase AC) opladen. DC snelladen; ik kan niet wachten!

Afbeelding

Afbeelding
japio
Harde kern
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Contacteer:

Bericht door japio »

Enkelfase AC 16Ampere (ongeveer 16km per uur) op bestemming laden is een dikke min, hoe doen ze dit in de USA eigenlijk?
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Riconl
Harde kern
km-stand: 237600
Lifetime: 20
Auto: Volt

Bericht door Riconl »

Collega heeft sinds een paar dagen een bmw i3. Rijdt erg goed moet ik zeggen.
Hij heeft met de Hyundai Ionic gereden..ik ook en die rijdt niet fijn. Stuurt heel vervelend vind ik. In de middenstand lijkt het alsof het stuur kleeft.
Ampera-e heeft hij ook naar gekeken maar de doorslag was het 3 fasen laden bij de i3.
Hij heeft 3x 25a thuis net als ik en dan is 3x 16a laden wel erg mooi en snel.
Poul
Moderator
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Contacteer:

Bericht door Poul »

japio schreef:Enkelfase AC 16Ampere (ongeveer 16km per uur) op bestemming laden is een dikke min, hoe doen ze dit in de USA eigenlijk?
Maar hoe vaak zou je dat echt nodig hebben? Volgens mij alleen als je vaak lange ritten maakt met relatief korte tussenstops. Als je een lange rit hebt met vervolgens een lange stop, dan zou de resterende accuvoorraad plus langzaam laden in de meeste gevallen voldoende moeten zijn om de volgende rit(ten) te kunnen maken.
Een rit zoals ik vandaag maak (Voorschoten, Eindhoven, Geldrop, Nijmegen, Arnhem, Voorschoten) met elke keer tussenstops van maximaal anderhalf uur is voor mij uitzonderlijk en overigens bij elkaar nog minder dan 400 km. Dus zou ik dat zonder problemen moeten redden, eventueel met elke keer een klein beetje bijladen op de langzame manier.

Voor de volgende rit morgen is dan voldoende tijd om weer voldoende bij te laden, zelfs langzaam.

Zoals japio constateert, is het een min. Maar of het nou zo'n dikke min is, betwijfel ik. Of maak ik ergens een denkfout?

Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Contacteer:

Bericht door Alex »

Riconl schreef:Collega heeft sinds een paar dagen een bmw i3. Rijdt erg goed moet ik zeggen.
Hij heeft met de Hyundai Ionic gereden..ik ook en die rijdt niet fijn. Stuurt heel vervelend vind ik. In de middenstand lijkt het alsof het stuur kleeft.
Ampera-e heeft hij ook naar gekeken maar de doorslag was het 3 fasen laden bij de i3.
:silent:
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Contacteer:

Bericht door Alex »

Poul schreef:
japio schreef:Enkelfase AC 16Ampere (ongeveer 16km per uur) op bestemming laden is een dikke min, hoe doen ze dit in de USA eigenlijk?
Zoals japio constateert, is het een min. Maar of het nou zo'n dikke min is, betwijfel ik. Of maak ik ergens een denkfout?
In elk geval wel een denk-beperking, want
1) op deze manier wordt je actieradius niet bepaald door de accucapaciteit, maar door de laadcapaciteit.
2) Door de hoge aanschafkosten en lage gebruikskosten leent een elektrische auto zich bij uitstek voor deelgebruik, ook binnen bedrijven. Dan is een hogere laadsnelheid zeer relevant.
3) Als de auto in een smart grid wordt geplaatst, wordt een deel van de capaciteit gebruikt om bijvoorbeeld zonnepanelen te bufferen of terug te leveren. Dan wil je sneller over voldoende capaciteit beschikken.
Laatst gewijzigd door Alex op za 03 jun 2017, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Ivo
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Dus wordt er ingezet op DC laden. Helaas zijn de meeste laadpunten nog geen DC. Maar is volgens mij wel de toekomstige infrastructuur. Voor straatpalen is het meestal toch meer een overnachting dan ff snel laden tussen twee afspraken door.

Voor mij privé zou het wel een beperking zijn, maar niet een hele hoge. 12 uur op de oprit geeft me genoeg om weer naar het kantoor in Heerlen te kunnen tuffen. En anders bezoek ik Fastned.
Poul
Moderator
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Contacteer:

Bericht door Poul »

Nog even een nieuw vraagje: hoe is de climat-control? Is die een beetje goed te regelen? En nog last van beslagen ramen (als het heeft geregend)?

Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
Plaats reactie