Let wel op dat deze tarieven alleen haalbaar zijn bij het thuis opladen want aan de publieke laadpaal verdubbelen de kosten per kWh (MRA 32 cent kWh, starttarief, laadverlies)HenryAmpera schreef:voorlopig rijd ik bijna alles elektrisch, (+/- 4 cent/km, op benzine 9 cent/km
Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.
- japio
- Harde kern
- Berichten: 3504
- Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
- km-stand: 125250
- Lifetime: 23
- Auto: Ampera
- Locatie: Mijdrecht
- Contacteer:
Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
			
						- sigmasailor
- Vaste klant
- Berichten: 126
- Lid geworden op: ma 02 jan 2017, 11:20
- km-stand: 80000
- Lifetime: 55
- Auto: Volt
Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.
Ik heb hem nu bijna 4 jaar en er staat 82.000 km op.Timmertje schreef:sigmasailor schreef:Nope; met de Outlander heb je dezelfde voordelen als de Volt. Het zijn overigens, met uitzondering van het belasting regime, totaal verschillende auto's; die kan je niet echt met elkaar vergelijken denk ik (buikschuiver versus SUV).tofelec schreef:de outlander is niet boven de 50 g/km co2-uitstoot?
Ik zie dat er in je signature een outlander phev staat.
Kun je eens wat vertellen over je ervaring? Bijvoorbeeld verbruik, onderhoud en dat soort zaken?
Voor ons ook reuze interessant omdat de vrouw helemaal weg is van de outlander. Hoge instap, heel veel zicht en ruimte.
Ik zelf ben wel in voor een skeltermidlife crisis?

Gemiddeld verbruik (ex stroom) ongeveer 1 op 18 (5,5 ltr/100). Als ik van de stroom (via geld) liters benzine maak resteert een respectabele 1 op 15,3 (6,5 ltr/100). Omdat ik veel langere afstanden rijdt is het voor mij niet de ideale auto wat straks de Ampera E wel is.
Ik betaal nu 46 euro per maand aan wegenbelasting. Onkosten beperken zich tot jaarlijkse beurtjes van 250/400 (klein/groot) euro. Nog helemaal niets bijzonders meegemaakt; hij doet het gewoon.
Als je goed je best doet haal je 40-50 km op de accu. Als je echt goed je best doet kan je de accu ook in 20 km leeg rijden; alles hangt af van je rechtervoet!
Ik ging destijds voor de Outlander (niet voor de Ampera) juist door de hoogte (kwestie van smaak en midlife crisis al achter de rug). Zo'n Outlander wil overigens heel aardig de bocht omhoeken (relatief laag zwaartepunt door de accu); doe ik zelden; veel fijner om er rustig mee te rijden. Het enige echt slechte in de Outlander (persoonlijke mening) is het MMSC (multimedia-systeem); die Japanse logica, niet werkende BT en in combinatie met Here kaartdatabase is zo slecht dat ik er uiteindelijk een 'simpele' Pioneer (met Carplay) in heb laten monteren.
Ik kan de PHEV zonder meer aanbevelen; uitstekend ook voor de 'school run'. Ik heb net een Ampere E besteld; mijn PHEV gaat volgend jaar (want fiscaal gunstig) in de verkoop als de E inderdaad in oktober geleverd wordt.
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.
			
						- 
				Timmertje
- Vaste klant
- Berichten: 179
- Lid geworden op: vr 02 jun 2017, 16:38
- km-stand: 106590
- Lifetime: 13
- Auto: Ampera
- Locatie: Heerewaarden
- Contacteer:
Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.
Dank je wel voor de informatie.
Ik heb hem nu bijna 4 jaar en er staat 82.000 km op.
Gemiddeld verbruik (ex stroom) ongeveer 1 op 18 (5,5 ltr/100). Als ik van de stroom (via geld) liters benzine maak resteert een respectabele 1 op 15,3 (6,5 ltr/100). Omdat ik veel langere afstanden rijdt is het voor mij niet de ideale auto wat straks de Ampera E wel is.
Ik betaal nu 46 euro per maand aan wegenbelasting. Onkosten beperken zich tot jaarlijkse beurtjes van 250/400 (klein/groot) euro. Nog helemaal niets bijzonders meegemaakt; hij doet het gewoon.
Als je goed je best doet haal je 40-50 km op de accu. Als je echt goed je best doet kan je de accu ook in 20 km leeg rijden; alles hangt af van je rechtervoet!
Ik ging destijds voor de Outlander (niet voor de Ampera) juist door de hoogte (kwestie van smaak en midlife crisis al achter de rug). Zo'n Outlander wil overigens heel aardig de bocht omhoeken (relatief laag zwaartepunt door de accu); doe ik zelden; veel fijner om er rustig mee te rijden. Het enige echt slechte in de Outlander (persoonlijke mening) is het MMSC (multimedia-systeem); die Japanse logica, niet werkende BT en in combinatie met Here kaartdatabase is zo slecht dat ik er uiteindelijk een 'simpele' Pioneer (met Carplay) in heb laten monteren.
Ik kan de PHEV zonder meer aanbevelen; uitstekend ook voor de 'school run'. Ik heb net een Ampere E besteld; mijn PHEV gaat volgend jaar (want fiscaal gunstig) in de verkoop als de E inderdaad in oktober geleverd wordt.
Helemaal begrijp ik deze 2 regels niet.
Gemiddeld verbruik (ex stroom) ongeveer 1 op 18 (5,5 ltr/100). Als ik van de stroom (via geld) liters benzine maak resteert een respectabele 1 op 15,3 (6,5 ltr/100).
Wat ik lees / begrijp : Zonder stroom rijden is het 1 op 18. Als dat zo is vind ik dat toch wel erg netjes voor zo'n zware bak.
Stroom liters benzine maak 1 op 15,3. die snap ik niet. Bedoel je dat de stroom kosten gelijk staan als 1:15,3 naar benzine?
- japio
- Harde kern
- Berichten: 3504
- Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
- km-stand: 125250
- Lifetime: 23
- Auto: Ampera
- Locatie: Mijdrecht
- Contacteer:
Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.
Goochelen met cijfers zoals de meeste PHEV rijders wel doen. Het werkelijk gemiddeld verbruik komt uit op 6 tot 9 liter per 100km en 4 tot 5km per kWh.
			
			
									
						
							Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
			
						- NeufegliseThierry
- Harde kern
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
- km-stand: 195
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Zoetermeer
Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.
Nee Timmertje, die 1 op 18 ga je natuurlijk neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeever nooooooooooooooooooooooooit niet redden met een zware auto en groot frontaal oppervlak. Er zijn natuurlijk nog steeds natuurwetten van toepassing, ook op de OutlanderTimmertje schreef: Gemiddeld verbruik (ex stroom) ongeveer 1 op 18 (5,5 ltr/100). Als ik van de stroom (via geld) liters benzine maak resteert een respectabele 1 op 15,3 (6,5 ltr/100).
Wat ik lees / begrijp : Zonder stroom rijden is het 1 op 18. Als dat zo is vind ik dat toch wel erg netjes voor zo'n zware bak.
 Er worden in dit verbruik 'gratis' elektrische kilometers mee ingerekend bij die 1 op 18. En ook bij de 1 op 15 zitten al elektrische kilometers mee ingerekend.
 Er worden in dit verbruik 'gratis' elektrische kilometers mee ingerekend bij die 1 op 18. En ook bij de 1 op 15 zitten al elektrische kilometers mee ingerekend.Rij je veel kilometers per dag dan mag je blij zijn met 1 op 11 wanneer je puur op de ouderwetse plofmotor rijdt (zoals ik ook al eerder aangaf).
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
			
						Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
- sigmasailor
- Vaste klant
- Berichten: 126
- Lid geworden op: ma 02 jan 2017, 11:20
- km-stand: 80000
- Lifetime: 55
- Auto: Volt
Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.
Dat goochelen valt reuze mee hoor, ik probeer juist eerlijk te zijn. De 5,5 ltr haal ik inderdaad als ik net doe of ik geen stroom gebruik. Dat is natuurlijk niet eerlijk. Ik kom op 6,5 ltr als ik van de geladen kWh via 21 cent per kWh tegen 150 cent per liter extra benzine in de berekening gooi. Ik weet dat 150 nu hoog lijkt, dat was het 3, 4 jaar gelden echt niet.
Heel erg veel hangt af van je rechtervoet. Op een lange rit met 140 op de teller gaat er inderdaad 10-11 liter doorheen, dat is een keuze. Als je netjes op de 100-110 blijft zitten is het iets van 7-8 liter per 100 kilometer. Ja, ook ik heb in een wilde bui wel eens een volle accu en tank binnen de 500 km geleegd, doe ik niet meer; veel leuker om te zien wat je met rustig rijden kunt bereiken.
Heb speciaal voor alle twijfelaars even in mijn spreadsheet gekeken (echt alles netjes bijgehouden);
Gereden 81007 km
Getankt: 4477 liter
Geladen: 5709 kWh is bij 21 cent per kWh en 1,50 per liter qua kosten gelijk aan nog eens 799 liter benzine.
4477/810,07=5,52
(4477+799=)5276/810,07=6,51.
			
			
													Heel erg veel hangt af van je rechtervoet. Op een lange rit met 140 op de teller gaat er inderdaad 10-11 liter doorheen, dat is een keuze. Als je netjes op de 100-110 blijft zitten is het iets van 7-8 liter per 100 kilometer. Ja, ook ik heb in een wilde bui wel eens een volle accu en tank binnen de 500 km geleegd, doe ik niet meer; veel leuker om te zien wat je met rustig rijden kunt bereiken.
Heb speciaal voor alle twijfelaars even in mijn spreadsheet gekeken (echt alles netjes bijgehouden);
Gereden 81007 km
Getankt: 4477 liter
Geladen: 5709 kWh is bij 21 cent per kWh en 1,50 per liter qua kosten gelijk aan nog eens 799 liter benzine.
4477/810,07=5,52
(4477+799=)5276/810,07=6,51.
					Laatst gewijzigd door sigmasailor op zo 09 jul 2017, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
									
			
						
							Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.
			
						- sigmasailor
- Vaste klant
- Berichten: 126
- Lid geworden op: ma 02 jan 2017, 11:20
- km-stand: 80000
- Lifetime: 55
- Auto: Volt
Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.
Klopt helemaal.japio schreef:Goochelen met cijfers zoals de meeste PHEV rijders wel doen. Het werkelijk gemiddeld verbruik komt uit op 6 tot 9 liter per 100km en 4 tot 5km per kWh.
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.
			
						- japio
- Harde kern
- Berichten: 3504
- Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
- km-stand: 125250
- Lifetime: 23
- Auto: Ampera
- Locatie: Mijdrecht
- Contacteer:
Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.
 
 Als je al wil vergelijken dan is het omslaan van brandstof naar kWh de enige manier (1 liter benzine = 9,7kWh)
Op 100.000km verbruikt een;
Model S 22.000kWh
mijn Ampera 29.000kWh
Leaf 15.000kWh
CT200h (1op 20) 48.500kWh
PHEV van Sigma 60.000kWh
PHEV zonder laden (1op 13) 75.000kWh
De PHEV is eigenlijk niet in staat om enig positief verschil op onze energiebalans te bewerkstelligen.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
			
						- sigmasailor
- Vaste klant
- Berichten: 126
- Lid geworden op: ma 02 jan 2017, 11:20
- km-stand: 80000
- Lifetime: 55
- Auto: Volt
Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.
Hmm, kan je niet helemaal volgen. Voor langere stukken kan het beter, daarom komt de E er ook. Ook een PHEV heeft best wel een bijdrage. Veel hangt af van het gebruik. Mijn PHEV en jouw Ampera zegt niets. Mijn X3 had 8 liter nodig voor een diesel, dat doet de PHEV een stuk beter (ook nog met minder fijnstof).
			
			
									
						
							Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.
			
						- japio
- Harde kern
- Berichten: 3504
- Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
- km-stand: 125250
- Lifetime: 23
- Auto: Ampera
- Locatie: Mijdrecht
- Contacteer:
Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.
4477 liter benzine * 9,7kWh (verbrandingswaarde benzine) = 43.427kWh + 5709kWh = 49.136 /81* 100= 60.661kWhsigmasailor schreef:Gereden 81007 km
Getankt: 4477 liter
Geladen: 5709 kWh
Voor de X3 komt het totaal op 8.000 liter diesel * 10,0kWh = 80.000kWh
Je verbruikt een kwart minder energie, maar gelet op de inspanning is het verschil niet echt in verhouding met het resultaat.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
			
						

