Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Almerejin
Newbie
km-stand: 97000
Lifetime: 15
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Almerejin »

HdB schreef:Ook wij hebben deze week de foutmelding vermogen beperkt op ons display gekregen (inclusief oranje waarschuwingslampje). De auto is gisteren bij de garage geweest en daar hebben ze de auto uitgelezen. Ook bij ons een defecte/afwijkende accucel. Zoals bij anderen op dit forum krijgen ook wij inmiddels voorrang op de accuwissel (al werd er geen termijn genoemd, behalve dat ze al 2 maanden wachten op een bestelde accu).

Wat totaal anders lijkt te gaan: wij kregen te horen dat we gewoon door kunnen rijden met de auto. De auto zou nu maar tot 75% (i.p.v. 80%) kunnen laden, maar verder geen restricties (de auto mag zelfs weer de parkeergarage onder ons huis in). Mijn verbazing is groot, omdat bij een vergelijkbare melding bij anderen hier op het forum de auto ingeruild is voor een leenauto tot de accu vervangen is. Zou het hier om een andere fout gaan? De auto staat dus onder ons huis, en de kinderen zitten regelmatig op de achterbank: geen twijfel dat ik hier geen enkel onnodig risico wil lopen.

Voor forumleden die eerder deze melding hebben gehad: wat heeft de garage in jullie geval precies verteld? En was de leenauto een wens van jullie zelf, of op initiatief van de garage? Dank alvast voor jullie reacties!
Ik heb mijn auto, na telefonisch overleg met de garage, daar zelf naartoe gereden. Hij moest daar blijven, er stond al een rijtje auto’s met hetzelfde probleem. Ik kreeg direct een gratis leenauto. Anderen hebben de wegenwacht gebeld en zij mochten er zelfs niet meer mee verder. Laat de garage je maar uitleggen wat er met jou auto anders is dan met al die andere en als ze geen fatsoenlijk verhaal hebben dan niet accepteren dat je ermee mag/moet blijven rijden. Eventueel rechtsbijstand of ANWB juridische ledenservice inschakelen.
ruleco
Newbie
km-stand: 82000
Lifetime: 60

Bericht door ruleco »

HdB schreef:Ook wij hebben deze week de foutmelding vermogen beperkt op ons display gekregen (inclusief oranje waarschuwingslampje). De auto is gisteren bij de garage geweest en daar hebben ze de auto uitgelezen. Ook bij ons een defecte/afwijkende accucel. Zoals bij anderen op dit forum krijgen ook wij inmiddels voorrang op de accuwissel (al werd er geen termijn genoemd, behalve dat ze al 2 maanden wachten op een bestelde accu).

Wat totaal anders lijkt te gaan: wij kregen te horen dat we gewoon door kunnen rijden met de auto. De auto zou nu maar tot 75% (i.p.v. 80%) kunnen laden, maar verder geen restricties (de auto mag zelfs weer de parkeergarage onder ons huis in). Mijn verbazing is groot, omdat bij een vergelijkbare melding bij anderen hier op het forum de auto ingeruild is voor een leenauto tot de accu vervangen is. Zou het hier om een andere fout gaan? De auto staat dus onder ons huis, en de kinderen zitten regelmatig op de achterbank: geen twijfel dat ik hier geen enkel onnodig risico wil lopen.

Voor forumleden die eerder deze melding hebben gehad: wat heeft de garage in jullie geval precies verteld? En was de leenauto een wens van jullie zelf, of op initiatief van de garage? Dank alvast voor jullie reacties!

mijn auto is opgehaald geworden door een berging dienst.
kreeg eerst een bezine auto mee als huurauto.
nadat is gebleken dat mijn accu defect was , kon ik me huurauto inleveren in Blaricum en werd ik netjes opgehaald door een werknemer van opel uit Huizen.
daar stond een opel corsa e voor me klaar.
dus alles netje geregeld maar wel veel telefoontjes aan vooraf gegaan.

verder de wat ik niet snap is dat de corsa wel met de opel app werkt dus je kan alles op afstand inzien en bedienen.
maar met de ampera werkt dat niet? vindt ik heel raar want het is iets software matig.
zal dat ook aangeven als ik me auto weer mag ophalen.( wat volgends opel ongeveer 1 maand zal duren.)
mis me auto wel ondanks dat we maar 80% konden gebruiken van de accu wat neerkomt op ongeveer 48 kwh rijdt de opel corsa met 50 kwh stuk minder zuinig voor een auto die ook nog eens een stuk minder weegt.
Ruwils
Stamgast
km-stand: 30760
Lifetime: 0

Bericht door Ruwils »

ruleco schreef: verder de wat ik niet snap is dat de corsa wel met de opel app werkt dus je kan alles op afstand inzien en bedienen.
maar met de ampera werkt dat niet? vindt ik heel raar want het is iets software matig.
zal dat ook aangeven als ik me auto weer mag ophalen.( wat volgends opel ongeveer 1 maand zal duren.)
mis me auto wel ondanks dat we maar 80% konden gebruiken van de accu wat neerkomt op ongeveer 48 kwh rijdt de opel corsa met 50 kwh stuk minder zuinig voor een auto die ook nog eens een stuk minder weegt.
Het klopt dat het softwarematig is. De Corsa-e werkt niet met KeyPass maar met een ander (Frans) systeem omdat Opel natuurlijk geen GM meer is maar onderdeel van Stellantis. Alle nieuwe Opels werken met het Franse systeem. Dat KeyPass uit de My Opel app gehaald is, is dus om dezelfde reden dat OnStar niet meer werkt in Europa. Opel Nederland wil daar niet voor betalen en is er geen deal gemaakt met GM na de overname van Opel door Stellantis. Dit is ronduit schandalig te noemen voor alle eigenaren met een GM-Opel die hiermee in feite in de steek worden gelaten. De enige optie om met de Ampera-e nog iets van bediening en monitoring op (Bluetooth) afstand te hebben is dus met de MyChevrolet app omdat daar immers wel KeyPass in zit.
HdB
Newbie
km-stand: 18000

Bericht door HdB »

Dank voor jullie reacties! Kreeg vandaag te horen dat ook wij een leenauto krijgen totdat de accu vervangen is. Dat is weer even een zorg minder. Hopelijk snel de nieuwe accu! Een maand zou prima zijn wat ons betreft.
SlomeDuikelaar
Newbie
km-stand: 45000

Bericht door SlomeDuikelaar »

Ik ben zojuist gemaild, dat mijn batterij binnen is. :clap:
Nu nog een afspraak zien te maken voor het plaatsen.

Update: 24 november wordt hij geplaatst, moest wel vragen om een leenauto.
bvs
Newbie
km-stand: 91000

Bericht door bvs »

bvs schreef:
bvs schreef:Zojuist zag ik een video over de vervangingscijfers van de accu`s van de Bolt`s in de VS.
Het zijn cijfers van de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration)
Het blijkt dat aan het einde van het eerste kwartaal van 2022 ongeveer de helft van de accu`s van de auto`s tot 2019 zijn vervangen. Van de nieuwere Bolt is nog maar 1% vervangen.

Zie de video vanaf 3min 24sec.
https://www.youtube.com/watch?v=7DvUdC0LHnk&t=204s
In de getoonde cijfers gaat het volgens mij enkel om de VS versie. Onze auto`s worden geloof ik niet meegeteld.

Gezien de reacties op dit forum heb ik het idee dat we in NL nog niet op de helft zijn. Maar daar heb ik geen cijfers over gevonden. De mijne (jan.2018) is tot op heden nog niet vervangen.
Zojuist ook nog het rapport over het tweede kwartaal gevonden.
er is minder voortgang van vervangingen.
Rapport over de vervangingen voor auto`s tot 2019: https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2021/R ... 0-6150.PDF
Afbeelding
Rapport over de vervangingen voor auto`s vanaf 2020 https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2021/R ... 0-7294.PDF

Mijn dealer gaf ook aan dat we erop moeten rekenen dat we nog maanden moeten wachten op de accu-vervanging.
Enige voordeel is dat de compensatie nog doorloopt.
Ik heb overigens geen aanbod voor de 80% update gehad en tot op heden geen laad-problemen erbij gekregen.
Allereerst mijn felicitaties aan alle forumleden met een 100% functionerende Ampera-E!

Vandaag vond ik rapporten van de USA vervangingscijfers over het derde kwartaal 2022.
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2021/R ... 0-1925.PDF
Uit deze cijfers blijkt dus dat van 77% van de populatie Bolts tot 2019 een accuvervanging heeft gehad.
Hier cijfers van `nieuwere` Bolts: https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2021/R ... 0-5368.PDF
Daarvan is inmiddels 11% vervangen.

Cijfers over Chevrolet Bolt Accu-vervangingen 2017-2019:
Report#__Submission Date____Report Quarter_Recall Population_Total Remedied_Total Unreachable_Total Removed
5________10-17, 2022________2022-3________57,141__________43,858________175______________380
4________07-18, 2022________2022-2________57,414__________37,492________205______________374
3________04-22, 2022________2022-1________57,414__________26,925________210______________345
2________01-19, 2022________2021-4________57,414__________8,272_________4________________67
1________10-19, 2021________2021-3________57,414__________0_____________0________________0

Overigens rijd ik nog steeds heerlijk rond in mijn Ampera-E met `oude` accu zonder laatste update met hill-top reserve aan en 115km minder bereik.
Ruwils
Stamgast

Bericht door Ruwils »

Die "Recall Population" snap ik niets van en klopt volgens mij helemaal niet. Er zijn in totaal zo'n 140.000 bolts geproduceerd die onder de terugroepactie vallen en ongeveer 10.000 Ampera-e's voor Europa dus waar die "57.414" vandaan komt? Zelfs als dit het aantal auto's betreft waarvan de batterij al van vervangen is klopt het nog niet want dan zouden ongeveer 75.000 auto's gedaan moeten zijn als ze op de helft zouden zitten. Er is een klein aantal Bolts teruggekocht (buybacks) en een aantal zullen verloren zijn gegaan door ongelukken, e.d. maar dan nog gaat het om veel meer auto's dan slechts 57.414.

Quote:

The replacements are the first long-term fix to address a recall underway since last November, when GM first identified 50,000 Bolt EVs from those model years that could have defective cells. The recall ultimately expanded to every Bolt EV and EUV made, a total of roughly 141,000 cars. Drivers of those cars have been advised to limit their charging, how deeply they discharge their batteries, and where and how they park their cars [see sidebar]. Owner discontent has surged, to the point that some Bolt EVs have been bought back by the company.
HdB
Newbie
km-stand: 18000

Bericht door HdB »

Goed om te horen dat de vervanging mooi door blijft lopen!

Ik haalde vandaag de leenauto op bij de garage. Daar hadden ze het over dik 300 auto's die in Nederland nog op de lijst staan voor een accuwissel (ze hadden er vandaag net nog 1 gedaan). Als ik dan de RDW gegevens bekijk zijn er ongeveer 3200-3300 Ampera-E's in Nederland geregistreerd. Dat zou betekenen dat ongeveer 90% in Nederland al vervangen is. Als deze getallen kloppen dan schiet het aardig op. Al klinkt het ook wel optimistisch, hier op het forum lijkt de verhouding anders te zijn.
Ruwils
Stamgast

Bericht door Ruwils »

HdB schreef:Goed om te horen dat de vervanging mooi door blijft lopen!

Ik haalde vandaag de leenauto op bij de garage. Daar hadden ze het over dik 300 auto's die in Nederland nog op de lijst staan voor een accuwissel (ze hadden er vandaag net nog 1 gedaan). Als ik dan de RDW gegevens bekijk zijn er ongeveer 3200-3300 Ampera-E's in Nederland geregistreerd. Dat zou betekenen dat ongeveer 90% in Nederland al vervangen is. Als deze getallen kloppen dan schiet het aardig op. Al klinkt het ook wel optimistisch, hier op het forum lijkt de verhouding anders te zijn.
Meer dan 90% van de Nederlande auto's gedaan? Geloof dat maar niet hoor. Ik denk eerder dat het andersom is en dat maar 10% daadwerkelijk een nieuwe accu heeft gekregen en dat 90% nog moet..
Heinemancp
Newbie
km-stand: 89000
Lifetime: 1

Bericht door Heinemancp »

HdB schreef:Goed om te horen dat de vervanging mooi door blijft lopen!

Ik ging ervanuit dat dat niet kon kloppen, in mijn gedachten zijn er maar 500 verkocht ongeveer.
maar inderdaad - https://www.kenteken.tv/hoeveelzijnerno ... in=&bjmax= op een-na 3200.

zelf wacht ik ook nog op vervanging. Ben echt benieuwd wanneer ik bericht krijg.
Plaats reactie