de meeste kilometers in het geheel gereden

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
japio
Harde kern
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Contacteer:

Re: de meeste kilometers in het geheel gereden

Bericht door japio »

Soms gaan kosten voor de baat uit, als ik het goed proef heb jij te maken met budgetbewaking die erg veel verantwoording voelt voor het eigen potje.

Zou de Ampera alleen mogen putten uit het potje 'mobiliteit' of mag er ook wat toegeschoven worden uit budgetten voor mvo en pr?
Initiële kosten voor een laadmogelijkheid zijn hoog, maar het kabeltje ligt er voor een jaar of 20.
De kosten financier je uit het potje PR 'wij hebben een publieke laadpaal voor de deur', zijn het hiet gewoon oogkleppen die eens vaker na een goede nachtrust op het nachtkastje mogen blijven liggen?
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
franc
Stamgast
km-stand: 136000
Lifetime: 48

Bericht door franc »

Het probleem is dat het helemaal uit het potje van de wagenparkbeheerder komt. Die heeft zich waarschijnlijk laten wijs maken dat hij met een verbruik van 1,5 l/100km goedkoop uit zou zijn en dan blijkt het meer te kosten en moeten er ook nog laadpalen en dergelijke geregeld worden. Dat is jammer, want daarom is daar het beeld van de pilot negatief, terwijl alle berijders enthousiast zijn.
Maar we drijven nu wel erg ver van het onderwerp 'meeste kilometers gereden' af...
Cyber Grey Ampera (april 2012)
japio
Harde kern
Contacteer:

Bericht door japio »

Eigenlijk doe jij hetzelfde als jouw wagenpark beheerder; onderweg naar mogelijkheden je laten vastzetten door denkbeeldige grenzen :lol:
Van meest gereden kilometers naar nog meer kilometers is voor mij relevanter dan het getal op zich.
Gas geven en onbeperkt geld storten is geen kunst als je het mij vraagt.
bennyvw
Vaste klant
km-stand: 57000
Lifetime: 12
Contacteer:

Bericht door bennyvw »

franc schreef:Athlon had hem een verbruik van 1,5 l/100km voorgespiegeld en alle 5 de Ampera's zitten 3 keer hoger...
Het is toch tranentrekkend hoe klakkeloos men zich een 'verbruik' laat voorspiegelen van de Ampera, terwijl dit toch helemaal afhangt van de situatie van de berijder. :cry:

Zie ook de blog van Roy Kleiwegt hierover op autoweek.nl n.a.v. het nieuwsbericht van Arval over dit onderwerp: http://m.autoweek.nl/weblog.php?id=2773 ... abelachtig
japio
Harde kern
Contacteer:

Bericht door japio »

1,5 op 100 is met twee vingers in de neus te halen, 1 op 10 net zo makkelijk. Gevalletje bipolaire stoornis :crazy:
3* de massa van een Lupo 3L voortbewegen met minder dan 50% van de energie (diesel vs euro) is wel heel bijzondere ontwikkeling...

Petje af voor de verkoper :clap:
aahouwaart
Bekende
km-stand: 42507
Lifetime: 20

Bericht door aahouwaart »

Wij komen met 12.000 km voorlopig niet in aanmerking voor het predicaat "meeste kilometers in het geheel gereden" maar wij zijn wel van plan om onze vakantiereis naar Kroatië (en hopelijk ook terug) met onze Ampera te maken. Wie heeft er ervaringen met het elektrisch rijden in Oost Europa? Wij gaan er van uit dat we tijdens de reis regelmatig benzine zullen moeten tanken, maar verder hopen we op de plaats van bestemming geheel over te kunnen stappen op stroom. Is er eigenlijk al een topic met "Elektrisch op vakantie naar het buitenland"?
Opel Ampera - Cyber Gray
Mike Philippens
Newbie
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Bericht door Mike Philippens »

Bij ons op de zaak is men ook niet zo tevreden over de hybrides en ev's. Hoewel er momenteel nog maar één Ampera rondrijdt (ik niet, ik heb nog een C30 tot eind dit jaar). De grap is dat de leasemaatschappijen het brandstofvoorschot berekenen op de fabrieksopgave. Bij 'normale' auto's weten ze ongeveer wel wat het is, maar bij een hybride of EV als de Ampera is het vrijwel onmogelijk om vooraf uit te rekenen. Dus doen ze een gunstige voorstelling, in de wetenschap dat er altijd nog in het contract staat dat als het tegenvalt, er bijbetaald moet worden.

Ik kan me de verontwaardiging bij werkgevers voorstellen, want zij leasen juist om van het gezeur en onzekerheid af te zijn en niet om na te rekenen hoeveel een auto in de praktijk zal gaan verbruiken. In de (informele) gesprekken die ik veel eerder al had met de directie over Priussen enzo bleek al dat ze niet zo happy waren en dachten over een verbod op dergelijke wagen. Nu ik concreet de wens heb geuit om een Ampera te gaan rijden (en wel voor december ivm met de 7%) is die reserve weer naar voren gekomen.

Ik snap het wel, en deel ook hun zorg. Ik kan lekker met 0% rondrijden en zadel hen op met een hoge brandstofrekening. Immers, met mijn C30 rij ik nu 4,8/100km. Ongeveer net zoveel als sommigen met een Ampera... :roll: Dat is toch een beetje bizar als je het mij vraagt. De fabriek geeft op dat het gemiddeld verbruik van de C30 (1.6 DrivE start/stop) 3,9/100km moet zijn. Ik rij niet als een slak, maar ook niet hard, en ik denk dat 4,9/100km erg netjes is. Volgens de Autoweek monitor is 5,4/100km het geregistreerde gemiddelde verbruik. Een vriend met een Prius haalt ook 4,9/100km, en dat is benzine, dus duurder in het gebruik dan de Volvo. Maar de Primus is 14% en ik doe 20%. Oneerlijk? De fabrikanten moet eigenlijk dus ook hun verantwoordelijkheid nemen en stoppen met het opgeven van fantasieverbruikcijfers. Waar halen ze die vandaan?

Ik denk dat ik iets radicaals ga voorstellen. En dat is iets waar ik al langer over denk en waarvan ik vind dat leasemaatschappijen al lang zouden moeten invoeren. Mensen die een hybride of EV kiezen, moeten (in de leasemarkt dan) daar een bewuste keuze voor maken. Ga uit van een REALISTISCH verbruik, dus niet die 1.5/100km die Opel voorstelt. Dat is op zich haalbaar, maar wel in het absoluut meest gunstige geval. Kijk je over alles heen, zie je een gemiddelde van bijna 3/100km. Ik zou dan zeggen dat alles wat boven die 3/100km komt, 'bestraft' moet worden met een extra eigen bijdrage. En het omgekeerde ook natuurlijk. Als iemand onder de 2/100km komt, moet ie daar ook voor beloond worden.

Ik kies nu even zo uit de losse pols wat getallen, maar het gaat even om het idee. Iemand die met een dergelijke auto 5/100km rijdt, heeft het verkeerde vervoermiddel gekozen. Simpel. En nogmaals: ik spreek hier over de leasemarkt. Wie er een koopt en zelf zijn brandstof betaalt, doet zijn best maar ;) Maar of je het nu met me eens bent of niet, als het zo doorgaat, verdwijnen dergelijke auto's gewoon uit de leasemarkt, of worden ze zó duur dat niemand ze meer wil hebben. Ik ben zelf ook aangetrokken door de 0% bijtelling, maar ik zou me ook inzetten om een zo laag mogelijk verbruik te halen. Dat doe ik ook met de Volvo. Hiervoor had ik een Astra GTC en daar reed ik altijd (veel te) hard mee. Dat heeft veel boetes gekost, dus ik rij nu lekker relaxed op de cruise control en hou me aan de snelheden. Daarbij schakel ik wanneer het pijltje mij dat aangeeft en blijft mijn verbruik binnen de perken.
Wie een Ampera wil leasen, moet zich afvragen of ie vaak in de gelegenheid is om te laden. Ben je dat niet of nooit, moet je je afvragen of die auto wel geschikt is.

Even in perspectief (reken maar na): als je 4l/100km benzine verstookt, ben je bijna net zo duur uit op jaarbasis (35k/jaar) als een diesel die 5l/100km verbruikt. Blijf je onder de 3l/100km met benzine kan het verschil tot bijna €1000/jaar oplopen!
Ivo
Beheerder
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Contacteer:

Bericht door Ivo »

je betaalt altijd de brandstof, die lease je heus niet mee :wtf: dus waarom bestraffen? Betalen van brandstof is toch al straf genoeg :?
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
aahouwaart
Bekende
km-stand: 42507
Lifetime: 20

Bericht door aahouwaart »

Ivo schreef:je betaalt altijd de brandstof, die lease je heus niet mee :wtf: dus waarom bestraffen? Betalen van brandstof is toch al straf genoeg :?
Het maakt voor de werkgever wel degelijk uit. Of de Ampera rijdt op de ingecalculeerde stroom of op dure benzine, dat maakt nogal wat uit.
Opel Ampera - Cyber Gray
shumway
Harde kern
km-stand: 73500
Lifetime: 28
Auto: Ampera-e

Bericht door shumway »

He Mike,

Ik denk dat je als werkgever bij elke auto een max mag stellen aan het verbruik.

Bij plugins kies je bewust voor plug in niet voor volledig EV omdat het bereik en de laadmogelijkheden nog te beperkt zijn.

Ik mik op een verbruik van 2,5 op de 100 (incl vakanties)

Ga uit van een 5000 km vakantieverkeer zonder te laden.

Ik denk dat ik op 2 op de 100 uit zo komen als de laadmogelijkheden toe zouden nemen.

Op dit moment is plug in nog een pioniersfase.

Electriciteit is overal, simpel en eenvoudig.

Dat gedoe over laadpalen pasjes enz. enz. maakt het allemaal veel moeilijker als het is.

Bij elke huis kun je laden, kwestie van verlengkabel en buitenstopcontact.

Als we daar wat aan doen, wordt het een stuk eenvoudiger.

Zit in een huurpand, heb gepoogd een lader te krijgen via de verhuurder.
(pfffffffffff, pffffffff, aaargghhhhh, klik)

Ofwel, heb een grondkabel naar de parkeerverlichting opgezocht. Lasdoos ertussen en een buitenstopcontact gemaakt.

No problemo.

En dit kan overal!!!

Zet een batterij stopcontacten op elke parkeerplaats.

Hoeft allemaal niet zo ingewikkeld met die mennekes en bijbehorende prijzen.
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon
Plaats reactie