Bij ons op de zaak is men ook niet zo tevreden over de hybrides en ev's. Hoewel er momenteel nog maar één Ampera rondrijdt (ik niet, ik heb nog een C30 tot eind dit jaar). De grap is dat de leasemaatschappijen het brandstofvoorschot berekenen op de fabrieksopgave. Bij 'normale' auto's weten ze ongeveer wel wat het is, maar bij een hybride of EV als de Ampera is het vrijwel onmogelijk om vooraf uit te rekenen. Dus doen ze een gunstige voorstelling, in de wetenschap dat er altijd nog in het contract staat dat als het tegenvalt, er bijbetaald moet worden.
Ik kan me de verontwaardiging bij werkgevers voorstellen, want zij leasen juist om van het gezeur en onzekerheid af te zijn en niet om na te rekenen hoeveel een auto in de praktijk zal gaan verbruiken. In de (informele) gesprekken die ik veel eerder al had met de directie over Priussen enzo bleek al dat ze niet zo happy waren en dachten over een verbod op dergelijke wagen. Nu ik concreet de wens heb geuit om een Ampera te gaan rijden (en wel voor december ivm met de 7%) is die reserve weer naar voren gekomen.
Ik snap het wel, en deel ook hun zorg. Ik kan lekker met 0% rondrijden en zadel hen op met een hoge brandstofrekening. Immers, met mijn C30 rij ik nu 4,8/100km. Ongeveer net zoveel als sommigen met een Ampera...

Dat is toch een beetje bizar als je het mij vraagt. De fabriek geeft op dat het gemiddeld verbruik van de C30 (1.6 DrivE start/stop) 3,9/100km moet zijn. Ik rij niet als een slak, maar ook niet hard, en ik denk dat 4,9/100km erg netjes is. Volgens de Autoweek monitor is 5,4/100km het geregistreerde gemiddelde verbruik. Een vriend met een Prius haalt ook 4,9/100km, en dat is benzine, dus duurder in het gebruik dan de Volvo. Maar de Primus is 14% en ik doe 20%. Oneerlijk? De fabrikanten moet eigenlijk dus ook hun verantwoordelijkheid nemen en stoppen met het opgeven van fantasieverbruikcijfers. Waar halen ze die vandaan?
Ik denk dat ik iets radicaals ga voorstellen. En dat is iets waar ik al langer over denk en waarvan ik vind dat leasemaatschappijen al lang zouden moeten invoeren. Mensen die een hybride of EV kiezen, moeten (in de leasemarkt dan) daar een bewuste keuze voor maken. Ga uit van een REALISTISCH verbruik, dus niet die 1.5/100km die Opel voorstelt. Dat is op zich haalbaar, maar wel in het absoluut meest gunstige geval. Kijk je over alles heen, zie je een gemiddelde van bijna 3/100km. Ik zou dan zeggen dat alles wat boven die 3/100km komt, 'bestraft' moet worden met een extra eigen bijdrage. En het omgekeerde ook natuurlijk. Als iemand onder de 2/100km komt, moet ie daar ook voor beloond worden.
Ik kies nu even zo uit de losse pols wat getallen, maar het gaat even om het idee. Iemand die met een dergelijke auto 5/100km rijdt, heeft het verkeerde vervoermiddel gekozen. Simpel. En nogmaals: ik spreek hier over de leasemarkt. Wie er een koopt en zelf zijn brandstof betaalt, doet zijn best maar

Maar of je het nu met me eens bent of niet, als het zo doorgaat, verdwijnen dergelijke auto's gewoon uit de leasemarkt, of worden ze zó duur dat niemand ze meer wil hebben. Ik ben zelf ook aangetrokken door de 0% bijtelling, maar ik zou me ook inzetten om een zo laag mogelijk verbruik te halen. Dat doe ik ook met de Volvo. Hiervoor had ik een Astra GTC en daar reed ik altijd (veel te) hard mee. Dat heeft veel boetes gekost, dus ik rij nu lekker relaxed op de cruise control en hou me aan de snelheden. Daarbij schakel ik wanneer het pijltje mij dat aangeeft en blijft mijn verbruik binnen de perken.
Wie een Ampera wil leasen, moet zich afvragen of ie vaak in de gelegenheid is om te laden. Ben je dat niet of nooit, moet je je afvragen of die auto wel geschikt is.
Even in perspectief (reken maar na): als je 4l/100km benzine verstookt, ben je bijna net zo duur uit op jaarbasis (35k/jaar) als een diesel die 5l/100km verbruikt. Blijf je onder de 3l/100km met benzine kan het verschil tot bijna €1000/jaar oplopen!