Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Gebruikersavatar
Ruwils
Stamgast
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
km-stand: 30760
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Ruwils »

SlomeDuikelaar schreef:@Ruwils: Gaat helemaal goed komen met de Y. Zojuist vernomen dat ik 10.000 km gratis mag superchargen :clap:
Top om te horen dat het opgelost is met de BMS. Ik zie je vanzelf op het Tesla Forum :wave:
Haha, wie weet!
Veel succes daar en veel plezier met de Y.
Gebruikersavatar
Ruwils
Stamgast
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
km-stand: 30760
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Ruwils »

drummer schreef:Naar aanleiding van bovenstaande ervaring van Ruwils ben ik toch benieuwd naar de status van mijn accu. Deze is al in maart vervangen en ik heb er alweer zo'n 25.000 km mee gereden en alles lijkt wel ok. Vandaag bv 155 km gereden, 100 - 105 km/uur, verbruik: 5.0 km/kWh en GOM nog een streepje boven halfvol. Maar toch, gewoon om dat ik nu benieuwe ben, een ODB II besteld.
Gister heel even snel getest of ie het deed. Hij connect wel (lampjes, incl het groene knipperen) maar als ik bv de foutcodes wil bekijken geeft een melding "Not connected toe ECU. Connect to ECU first". Als ik google vind ik dat ik wellicht het verkeerde protocol gebruik maar kan nergens vinden welk protocol ik moet kiezen voor de Ampera-e. Ik gebruik de ODB II met Torque Pro.
Wie weet welk protocol ik moet hebben? En verder, wie heeft er tips welke PID's nuttig zijn?
Drummer,
Je kan hier eens kijken.
Hier staan de PIDs en de handleidingen hoe ze toe te voegen en voor welk platform, dus of je een iPhone hebt met iOS (EngineLink) of Android (Torque Pro).
Zo heb ik ze ook toegevoegd in EngineLink waardoor ik nu alle voltages e.d. kan bekijken.
Roos
Vaste klant
Berichten: 137
Lid geworden op: za 27 jun 2020, 21:58
km-stand: 25000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Roos »

Hebben jullie dit bericht gezien, gaat niet over de terugroepaktie, maar wel over mijn nieuwsgierigheid of er met het nieuwe accupakket een betere ervaring is bij huidige temperaturen dan met het "oude" pakket (min 32% Chevy Bolt in winter). Zie: https://www.recurrentauto.com/research/ ... range-loss
Heinemancp
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: do 04 aug 2022, 07:07
km-stand: 89000
Lifetime: 1
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Heinemancp »

Roos schreef:Hebben jullie dit bericht gezien, gaat niet over de terugroepaktie, maar wel over mijn nieuwsgierigheid of er met het nieuwe accupakket een betere ervaring is bij huidige temperaturen dan met het "oude" pakket (min 32% Chevy Bolt in winter). Zie: https://www.recurrentauto.com/research/ ... range-loss
Yes, maar...
Estimated winter ranges are based on on-board telematics and reflect the OEMs proprietary range calculations and software.
de gegevens van de Bolt zijn dus gebaseerd op de gegevens van de auto - zoals we weten zijn die niet altijd accuraat.
Gebruikersavatar
Ruwils
Stamgast
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
km-stand: 30760
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Ruwils »

Het heeft vooral te maken of de auto een warmtepomp heeft voor interieurverwarming of gewoon een energieslurpende weerstandsspiraal. Om de één of andere reden heeft de Chevrolet Bolt en dus de Opel Ampera-e geen warmtepomp terwijl veel andere EV's dat wel hebben. Zelfs mijn vorige 1e generatie Nissan Leaf met kleine 24kWh accu had een warmtepomp. Best wel vreemd als je bedenkt dat de Ampera-e een paar jaar geleden een godsvermogen kostte in vergelijking tot andere EV's uit de betreffende periode. Eigenlijk is dat vreemd, want een gewone split unit airco (lucht warmtepomp) heeft een "inverter" functie waarmee het proces omgekeerd wordt zodat je er mee kunt verwarmen. De warmte wordt letterlijk uit de buitenlucht gehaald, ook al is die koud, het is bijna magie! ;)

Dat is de reden dat ik bijvoorbeeld mijn huis volledig met airco's verwarm, omdat die ontzettend efficient zijn tot aan COP 5 aan toe. De COP waarde is de hoeveelheid warmte die je krijgt uit de ingebrachte energie. Iedere COP waarde vermenigvuldigt de hoeveelheid energie die je er in steekt. Stop je bijvoorbeeld bij een waarde van COP 5 een hoeveelheid van 500 watt aan stroom in, komt er 5x de hoeveelheid er weer als warmte uit, dus vergelijkbaar met een 2500 watt elektrische kachel. De COP waarde neemt uiteraard af als de temperatuur richting het vriespunt zakt, maar is dan nog steeds veel efficiënter dan een gewoon elektrisch straal- of ventilatiekacheltje of een gasgestookte CV-ketel.

Daarom is het eigenlijk zo vreemd dat auto-airco's geen inverter functie hebben. De Leaf had een aparte warmtepomp voor de verwarming naast de airco. Wellicht valt hier dus nog wel wat te verbeteren/ontwikkelen in de (EV) auto-airco techniek. De Audi e-tron en met name de Jaguar I-PACE doen het buitengewoon goed in de winter. Lijkt er op dat zij wel een goed warmtepompsysteem aan boord hebben.
RenevdLans
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 09 aug 2020, 17:22
km-stand: 30000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door RenevdLans »

Mijn accupakket is inmiddels vervangen. Met 26km op de klok afgeleverd en in 1 dag klaar. Volgeladen meegekregen. Klimaat uit 460km range. Klimaat aan 401 km range.
E-link geeft 62,8 Kwh.
Rovenius
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: di 23 mar 2021, 17:14
km-stand: 90000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Rovenius »

Ook bij ons zijn de accu's inmiddels vervangen. En meteen een aanzienlijk groter bereik, erg fijn! We hadden bijna 100.000km gereden met de oude accu's en die waren al een paar procent achteruit gegaan. We hebben nu zo'n 8Kwh meer in de accu's zitten als ze vol zijn.
Alias
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 17:41
km-stand: 58000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Alias »

Positief dat er schot lijkt te zitten in de vervanging. Ik kreeg ook een oproep om te gaan plannen, maar bij de laatste wielenwissel kreeg ik van de dealer, Van Mossel Den Bosch te horen dat ze alle afspraken weer moesten afbellen vanwege problemen met de nieuwe accu's!? Wie heeft dat ook te horen gekregen?
Roos
Vaste klant
Berichten: 137
Lid geworden op: za 27 jun 2020, 21:58
km-stand: 25000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Roos »

Ben klant bij dezelfde Vanmossel als Alias, en werd maand geleden gebeld voor afspraak voor montage nieuwe accupakket, wist op dat moment nog niet wanneer we in NL zouden zijn, inmiddels begrepen dat er voorlopig geen afspraken worden gemaakt.
Gebruikersavatar
Ruwils
Stamgast
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
km-stand: 30760
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Bericht door Ruwils »

Allereerst, iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar en dat het een fantastisch jaar mag worden met nieuwe batterijen in onze Ampera-e's :D

@Roos, ik lees niks op het ChevyBolt forum over nieuwe problemen met de nieuwe packs. Lijkt mij eerder een levering- of productieprobleem o.i.d.
Plaats reactie