Pagina 1 van 2
Laadspanning
Geplaatst: di 20 mar 2012, 12:10
door Lambert
Hallo beste Ampera Rijders,
Ben sinds gisteren (19-03-2012) in het bezit van mijn Opel Ampera
Heb inmiddels al een halve dag allerlei instellingen aangepast.
Ik kan echter nergens vinden waar ik het amperage kan instellen.
Volgens de tekening in de gebruikershandleiding op pagina 82 moet
er een keuzemogelijkheid "wijzig laadniveau" zijn maar die is er
bij mijn auto niet in dit scherm.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Re: Laadspanning
Geplaatst: di 20 mar 2012, 21:19
door Henri
de lader uit de kofferbak kan je instellen op 2 standen 6 amp en 10 amp, echter dat kan je alleen als je eerst de stekker in het stopkontakt steekt,en hem dus nog NIET in de Ampera plugt... wacht tot alle lampjes groen branden en nu op de knop drukken daarmee kan je kiezen tussen 2 groene lampjes is 6 amp laden en 4 lampjes is 10 amp laden ... bij de 6 amp moet je wel wat geduld hebben want dan doet die er wel >10 uur over voor die vol is...bedoeld voor camping/vakantiehuisje etc
in de auto kan je alleen kiezen voor direct laden, vertraagd(laden na 1 uur bijv) laden , laden volgens in te stellen tijd
als je met de maximale stroom wil laden heb je een wandlader nodig..dan laadt die met 16 amp = 3,5 uur vol
Re: Laadspanning
Geplaatst: di 20 mar 2012, 21:48
door Lambert
Bedankt Henri voor je info.
Als ik het goed begrijp kan de Ampera 16A laden
maar wordt begrenst door de lader op max 10A.
Jammer want ik had een aparte 16A aansluiting
met CEE wanddoos in de garage laten aanleggen
om de Ampera op te laden.
Re: Laadspanning
Geplaatst: di 20 mar 2012, 22:19
door Unit106
Lambert schreef:Jammer want ik had een aparte 16A aansluiting
met CEE wanddoos in de garage laten aanleggen
om de Ampera op te laden.
In het standaard laadsnoer zit toch verder geen electronica anders dan de beperking van de stroom? Kan je het laadsnoer niet losmaken van de houder en er een andere stekker aan zetten?
Re: Laadspanning
Geplaatst: wo 21 mar 2012, 14:26
door Lambert
Hallo Unit106
Ik denk dat ik dit ook ga doen
Zet ik aan dat ding van het standaard snoer een vrouwelijke stekker en dan kan ik hem bij familie
en kennissen toch opladen aan een gewoon stopkontakt
Re: Laadspanning
Geplaatst: wo 21 mar 2012, 15:38
door Unit106
Lambert schreef:Hallo Unit106
Ik denk dat ik dit ook ga doen
Zet ik aan dat ding van het standaard snoer een vrouwelijke stekker en dan kan ik hem bij familie
en kennissen toch opladen aan een gewoon stopkontakt
Ik ben niet verantwoordelijk voor afgebrande woningen van familie en kennissen he !!!
Je weet de risico's en gevaren! Zorg voor voldoende zwaar materiaal. Liever een paar tientjes meer voor een zware connector dan voor 3,95 bij de Gamma!
Re: Laadspanning
Geplaatst: wo 21 mar 2012, 20:21
door Lambert
Ik gebruik thuis CEE stekkers geschikt voor 32A en die zet ik ook aan het laadsnoer
Ik wordt niet graag wakker als de vlammen aan mijn voeten kietelen

Re: Laadspanning
Geplaatst: di 27 mar 2012, 14:40
door 7miles
heeft iemand dit al uitgeprobeerd? zou voor mij ook perfect werken, bij mij op de zaak hebben ze een 16a stopkontakt aangelegd voor mij maar door de laadkabel wordt het toch weer beperkt en ben ik zes uur verder voordat de accus weer vol zijn.
Re: Laadspanning
Geplaatst: zo 01 apr 2012, 19:57
door 7miles
hmmm vandaag de kabel eens goed bekeken, blijkt dat hij vijf aders heeft vanaf de module naar de auto connector 3x2,5 en 2x0,5 blijkbaar gaat er toch een stuursignaal mee. simpel doorknippen gaat het vrees ik niet worden. jammer net voor 80 euro aan cee spulletjes besteld. beter eerst kijken voortaan. iemand ideeen?
Re: Laadspanning
Geplaatst: zo 01 apr 2012, 20:52
door Ivo
7miles schreef:hmmm vandaag de kabel eens goed bekeken, blijkt dat hij vijf aders heeft vanaf de module naar de auto connector 3x2,5 en 2x0,5 blijkbaar gaat er toch een stuursignaal mee. simpel doorknippen gaat het vrees ik niet worden. jammer net voor 80 euro aan cee spulletjes besteld. beter eerst kijken voortaan. iemand ideeen?
De stuuraders schakelen het relais in in de wandlader (indien aanwezig), volgens mij. Als er geen auto aan vast zit, staat er dus geen spanning op de laadpolen aan de auto-zijde van de laadkabel. Lijkt me eigenlijk logisch, want veilig.
Ik gok dat er een bepaalde weerstand in de auto zit. Je zou aan de auto kant kunnen meten tussen de "stuur"polen.
Maar aan de andere kant; gewoon spanning aanbieden aan de laadpolen moet voldoende zijn, de huis-tuin-en keuken laadkabel heeft aan 1 kant toch ook maar 3 polen (gewone stekker)?
Misschien zit er een bepaalde weerstand in de laadkabel, maar zal allemaal wel meevallen...
EDIT
ehhh correctie;
The connector uses a 1 kHz square wave at +/- 12 volts generated by the Electric Vehicle Supply Equipment (EVSE), i.e. the charging station, on the pilot pin to detect the presence of the vehicle, communicate the maximum allowable charging current, and control charging.
zie;
http://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
