Hallo AmperaForum, hier Mark!
Geplaatst: di 16 apr 2013, 21:35
Goeiedag! Leuk dit forum! Handig om je even in te lezen!
Vorige week een Opel Ampera besteld (Lithium White). Omdat ie uit de voorraad komt is er geen keuze en is ie helemaal compleet, dus ook met het volgens mij niet nuttige OpelEye. Volgens de dealer wordt ie in ong. 2 a 3 weken geleverd. Hij staat in Antwerpen en komt z.s.m. deze kant op.
Vorig jaar 2 dagen met een Tesla en een Nissan Leaf mogen rijden en toen wel overtuigd geraakt van elektrisch rijden. Akkoord, de Ampera is geen Tesla, maar ik pas er wel beter in met m'n 1,96m en hij is een stuk praktischer met z'n range extender. Daarnaast rijdt ik vaak hetzelfde stuk woon/werk van 67 kilometer. Dus dat wordt een sport om die helemaal elektrisch te halen. Met een laadpaal thuis en op het werk moet ik behoorlijk efficient kunnen rijden...
Na jaren zakelijk te rijden met flinke bijtelling ben ik 3 jaar gestopt met prive rijden. We hebben toch een 2e auto nodig en die hebben we gewoon een maatje groter genomen (tegenwoordig een Audi A6 Avant). Zeker als je gaat rekenen hoe veel (of eigenlijk weinig) je prive rijdt is het toch wel een dure grap. In het verleden gereden in Passats, Alfa 159, etc.. Allemaal Diesel, dus forse (25%) bijtelling. Dus ja, de grootste drijfveer om de Ampera te gaan rijden is de bijtelling van 0%. Maar we zullen de Ampera echt niet naar Zuid Frankrijk of Wintersport rijden (met 2 grotere kinderen).
Qua bijtelling pak ik dit jaar nog even de straf. De belastingdienst rekent per kalenderjaar dus ik krijg met terugwerkende kracht de bijtelling over de eerste 4 maanden voor m'n kiezen, maar daarna wordt het 5 jaar rijden zonder bijtelling, dus dat is het wel waard.
De Prius Plugin in een zwak moment nog overwogen, maar de Plugin versie is maar in een paar kleuren verkrijgbaar, het interieur ziet er goedkoop uit en het blijft een Prius. Autorijden moet wel leuk blijven!
Ik heb niets met Opel, maar de Ampera verraste mij qua rijgedrag en concept in positieve zin. Het uiterlijk bevalt me ook wel.
Minpunten : De auto is 10 centimeter te kort (stoelen achter) en het dashboard is een bizarre kermis. Maar goed, dat zal best wennen. Sowieso moeten veel autofabrikanten eens stoppen met die rare elektronica en er gewoon een standaard tablet in hangen..
Niets te klagen natuurlijk, bevoorrecht als je zakelijk mag rijden en dan ook nog in zo'n auto.
En nu snel de dagen tellen en afscheid nemen van de heerlijke diesel....
Vorige week een Opel Ampera besteld (Lithium White). Omdat ie uit de voorraad komt is er geen keuze en is ie helemaal compleet, dus ook met het volgens mij niet nuttige OpelEye. Volgens de dealer wordt ie in ong. 2 a 3 weken geleverd. Hij staat in Antwerpen en komt z.s.m. deze kant op.
Vorig jaar 2 dagen met een Tesla en een Nissan Leaf mogen rijden en toen wel overtuigd geraakt van elektrisch rijden. Akkoord, de Ampera is geen Tesla, maar ik pas er wel beter in met m'n 1,96m en hij is een stuk praktischer met z'n range extender. Daarnaast rijdt ik vaak hetzelfde stuk woon/werk van 67 kilometer. Dus dat wordt een sport om die helemaal elektrisch te halen. Met een laadpaal thuis en op het werk moet ik behoorlijk efficient kunnen rijden...
Na jaren zakelijk te rijden met flinke bijtelling ben ik 3 jaar gestopt met prive rijden. We hebben toch een 2e auto nodig en die hebben we gewoon een maatje groter genomen (tegenwoordig een Audi A6 Avant). Zeker als je gaat rekenen hoe veel (of eigenlijk weinig) je prive rijdt is het toch wel een dure grap. In het verleden gereden in Passats, Alfa 159, etc.. Allemaal Diesel, dus forse (25%) bijtelling. Dus ja, de grootste drijfveer om de Ampera te gaan rijden is de bijtelling van 0%. Maar we zullen de Ampera echt niet naar Zuid Frankrijk of Wintersport rijden (met 2 grotere kinderen).
Qua bijtelling pak ik dit jaar nog even de straf. De belastingdienst rekent per kalenderjaar dus ik krijg met terugwerkende kracht de bijtelling over de eerste 4 maanden voor m'n kiezen, maar daarna wordt het 5 jaar rijden zonder bijtelling, dus dat is het wel waard.
De Prius Plugin in een zwak moment nog overwogen, maar de Plugin versie is maar in een paar kleuren verkrijgbaar, het interieur ziet er goedkoop uit en het blijft een Prius. Autorijden moet wel leuk blijven!
Ik heb niets met Opel, maar de Ampera verraste mij qua rijgedrag en concept in positieve zin. Het uiterlijk bevalt me ook wel.
Minpunten : De auto is 10 centimeter te kort (stoelen achter) en het dashboard is een bizarre kermis. Maar goed, dat zal best wennen. Sowieso moeten veel autofabrikanten eens stoppen met die rare elektronica en er gewoon een standaard tablet in hangen..
Niets te klagen natuurlijk, bevoorrecht als je zakelijk mag rijden en dan ook nog in zo'n auto.
En nu snel de dagen tellen en afscheid nemen van de heerlijke diesel....