Pagina 1 van 2
BMW Active E
Geplaatst: ma 02 apr 2012, 18:05
door Marco
Beste mensen, hierbij klein stukje over mijn ervaringen met de elektrische BMW.
hier een foto op de bmw site:
http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/1 ... index.html
Het rijdt super, doodstil, zeer snel en comfortabel. Ik vond hem nog iets stiller dan de Opel tijdens de proefrit van enige tijd geleden. Het enige geluid wat je bij de bmw hoort zijn de richtingaanwijzers.
De koppel in de bmw is super, trekt zeer snel op en ook van 60 to 100 is zeer rap.
Verder is deze bmw eigenlijk hetzelfde als de 3series, alles zit erop en eraan.
Nadeel van deze wagen is uitaard de afstand, zo'n 125km en dan moet er weer geladen worden. In de paar dagen dat ik erin heb gereden, ben je wel regelmatig aan het kijken en rekenen of je het wel gaat halen. Nooit echt in de problemen gekomen, maar echt rustig zit je niet. Moet wennen waarschijnlijk.
Het is een 3deurs en dus zeer beperkte ruimte op de achterbank. Tevens is de achterbak zeer klein omdat daar dus de accu zit, maar eigenlijk in de achterbak en niet eronder. Een koffer kan je er niet in kwijt.
Opvallend was dat zodra je het 'rijpedaal' los laat, de auto meteen gaat remmen. Ik denk vergelijkbaar met de 'L' stand in de Opel. Met een beetje vooruitkijken, gebruik je het rempedaal dus helemaal niet. Hij kan volledig tot stilstand komen op de motor. Laat je het rijpedaal helemaal los, dan gaan ook de remlichten branden, kan best verwarrend zijn voor de achterliggers
Super ervaring verder en ook veel bekijks gehad. Opladen thuis gewoon via het stopcontact met zo'n 10km bereik per 1uur opladen.
groet,
Marco
Re: BMW Active E
Geplaatst: ma 02 apr 2012, 18:55
door Michael
regeneratief remmen doet elke auto als het goed is, en je kan het forceren door een auto in de B ( prius ) of L ( opel ) stand te zetten. Je moet leren om niet te remmen omdat het moet, maar remmen om zoveel mogelijk energie terug te winnen in je batterij, zonder dat andere wegbruikers hier last van hebben

Re: BMW Active E
Geplaatst: ma 02 apr 2012, 19:22
door Marco
Michael schreef:regeneratief remmen doet elke auto als het goed is, en je kan het forceren door een auto in de B ( prius ) of L ( opel ) stand te zetten. Je moet leren om niet te remmen omdat het moet, maar remmen om zoveel mogelijk energie terug te winnen in je batterij, zonder dat andere wegbruikers hier last van hebben

dat klopt, echter de B stand van de prius doet amper afremmen als je dat vergelijkt de bmw. Ik rij op moment zelf prius en die 'B' stand doet echt 'niks' voor je. L stand van opel heb ik destijds niet gebruikt, maar ik begreep van anderen dat het ook redelijk krachtig afremt.
Re: BMW Active E
Geplaatst: ma 02 apr 2012, 19:49
door Michael
Ik ben zelf geen voorstander van geforceerd remmen, als je gewoon zachtjes je rem in trapt dan kan je echt een grote hoeveelheid energie terug winnen, daarbij is het rijden in een B stand gewoon heel anders, vind je niet?
Re: BMW Active E
Geplaatst: di 03 apr 2012, 22:40
door Marco
Michael schreef:Ik ben zelf geen voorstander van geforceerd remmen, als je gewoon zachtjes je rem in trapt dan kan je echt een grote hoeveelheid energie terug winnen, daarbij is het rijden in een B stand gewoon heel anders, vind je niet?
Ik gebruik de B stand eigenlijk nooit. Af en toe als ik me verveel en bij een stoplicht aankom dan doe ik het. Zoals gezegd, vind ik de B stand weinig doen.
BMW Prototype
Geplaatst: zo 14 apr 2013, 00:23
door Cyberhuis
Vandaag in een BMW 100% elektrisch prototype gereden, schijnen er zo'n 15 van in Nederland rond te rijden.
Het is een omgebouwde 1 serie coupé met accu's onder de motorkap en middendoor naar achteren. Achterin zit de elektromotor (achterwielaandrijving) en de elektronica. Het dashboard is waarschijnlijk het normale dashboard, een standaard benzinemeter geeft de acculading aan.
Hij kan zo'n 180km rijden op een lading en dat haalt hij momenteel ook echt. Hij weegt 1900 kg !! omdat ze een standaard auto hebben omgebouwd, extra chassis erin voor de accu's en natuurlijk de accu's zelf. Het uiteindelijke model schijnt naar verwachting zo'n 800kg minder te gaan wegen. De rijervaring is niet veel anders dan de Ampera. Hij stuurt alleen veel zwaarder en ik kon de elektromotor wel duidelijk horen. Waarschijnlijk omdat die direct achter de leuning van de achterstoelen zit. Hij maakt minder bandengeluid dan onze Ampera en ik heb het idee dat hij sowieso beter geïsoleerd is voor rijgeluiden, maar dat zegt natuurlijk nog niks voor de uiteindelijke auto.

Re: BMW Prototype
Geplaatst: zo 14 apr 2013, 09:19
door Poul
Houd je nog een beetje bagageruimte over? Niet voorin, blijkbaar ook niet achterin. Bij de passagiers op schoot dan??
En na die 180 kilometer moet je natuurlijk wel kunnen laden? Of heeft hij ook een mogelijkheid om op benzine verder te komen?
Groeten,
Poul
Re: BMW Prototype
Geplaatst: zo 14 apr 2013, 10:18
door japio
Het uiteindelijke model 800kg lichter is een stevige opgave, een Leaf (vorig model) weegt 1525kg schoon aan de haak en de nieuwe 80kg minder...
Kom maar op met deze initiatieven want mijn volgende komt niet meer bij GM vandaan

Re: BMW Prototype
Geplaatst: zo 14 apr 2013, 20:37
door Cyberhuis
Bagage kun je niet meenemen in deze proto, behalve op de achterbank. Er zit geen benzinemotor o.i.d. in, hij is 100% elektrisch. Het zijn echt proefmodellen om de elektronica en elektromotor te testen. Ik heb ergens gelezen dat de uiteindelijke definitieve auto er misschien in twee versies gaat komen, waarvan er 1 met een kleine range extender die er puur voor bedoeld is om het volgende oplaadpunt te kunnen halen maar niet genoeg power heeft om serieus mee te rijden.
Re: BMW Prototype
Geplaatst: zo 14 apr 2013, 21:02
door Poul
Cyberhuis schreef:Ik heb ergens gelezen dat de uiteindelijke definitieve auto er misschien in twee versies gaat komen, waarvan er 1 met een kleine range extender die er puur voor bedoeld is om het volgende oplaadpunt te kunnen halen maar niet genoeg power heeft om serieus mee te rijden.
Dan wordt het toch lastig om bijvoorbeeld even een retourtje Den Helder of Harlingen te rijden om iemand op te halen of weg te brengen naar de Waddeneilanden. Tenminste, als je niet binnen een afstand van 90 kilometer afstand woont.
Zou voor mij een reden zijn die auto niet te kiezen.
Groeten,
Poul