Pagina 1 van 1
fabels en feiten
Geplaatst: wo 08 mei 2013, 14:04
door Cherokee
Chevrolet garandeert dat de accu 8 jaar of 160.000 kilometer zal meegaan. Is het een fabel of een feit dat als er veelvuldig wordt gereden op de range extender dit een negatieve invloed heeft op de levensduur en capaciteit van de accu? Zou de accu langer meegaan als er meer wordt opgeladen? Merkt iemand van jullie die veel op de range extender rijdt een teruggang in de capaciteit van de accu? Ik lees hierover nogal tegenstrijdige berichten. GM heeft reeds onder alle weersomstandigheden de volt getest en meer dan 320.000 km met een volt gereden en de accu voldoet nog steeds aan de gestelde marges. Ik weet niet of het allemaal volledig elektrische kilometers zijn geweest (technisch kan je niet meer dan 480 elektrische kilometers per dag testen lijkt mij dus dit testen kost minimaal 2 jaar. Is er ook een test van een ampera of volt die zonder opladen 300.000 kilometers heeft gereden? Zo nee, geeft dat dan te denken?
Als sneller laden ten koste gaat van de accu capaciteit, zoals bij mobiele telefoons is het dan beter voor de accucapaciteit om op een zo laag mogelijke spanning te laden? Ik heb de volt niet geleased, vandaar mijn interesse bij een toekomstige inruil. Voorzichtigheidshalve neem ik komende zomer de volt mee op de trein.

Re: fabels en feiten
Geplaatst: wo 08 mei 2013, 14:38
door japio
http://www.voltstats.net/ voor cijfers uit de echte wereld.
Met 300.000km zijn 95 van de 100 auto's afgeschreven, waar hebben we het over.... Zodra je boven de 97% lading komt (SOC) dan nader je de gevarenzone, maar het is uitgesloten dat je het met de RE zover schopt.
Re: fabels en feiten
Geplaatst: za 11 mei 2013, 17:13
door franc
Het is een fabel dat rijden op de range extender slecht zou zijn voor de accu. Je kan eigenlijk alleen schade aan de accu krijgen als hij te vol wordt geladen of te ver leeg wordt getrokken. Het battery management system staat beide situaties niet toe. Op de range extender blijft de state of charge keurig rond de 25% schommelen. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je aan een laadpaal met 16A te snel op laadt. Die stroom kan de accu gemakkelijk aan. Bij het regeneratief remmen lopen er stromen die daar een veelvoud van zijn.
Ik zit al over de 56.000 km en vanwege de vele lange afstanden is zeker 60% daarvan op de range extender geweest. Mijn accu wordt al ruim een jaar iedere dag leeg gereden en 's nachts opgeladen en ik heb nog geen enkel negatief effect ontdekt. Mijn bereik is natuurlijk afhankelijk van de weerstomstandigheden, maar onder vergelijkbare omstandigheden is die nog hetzelfde als toen de auto nieuw was.
Re: fabels en feiten
Geplaatst: za 11 mei 2013, 18:53
door Alex
Cherokee schreef:Als sneller laden ten koste gaat van de accu capaciteit, zoals bij mobiele telefoons is het dan beter voor de accucapaciteit om op een zo laag mogelijke spanning te laden? Ik heb de volt niet geleased, vandaar mijn interesse bij een toekomstige inruil. Voorzichtigheidshalve neem ik komende zomer de volt mee op de trein.

Nissan adviseert berijders van een Leaf niet vaker dan eenmaal per dag gebruik te maken van een snellader.
Re: fabels en feiten
Geplaatst: za 11 mei 2013, 21:01
door japio
Bij mij springt de RE meerdere malen per week voor meestal minder dan 10km aan, als je het mij vraagt is dat slechter voor de auto dan de laatste 10km uit de batterij te putten.