Mijn eerste Ampera
Geplaatst: ma 02 apr 2012, 21:43
Hallo allemaal,
mijn naam is Rob en ik weet echt wel hoe je Zaphod Beeblebrox moet spellen hoor (maar hele dikke vingers tijdens de registratie van mijn username op dit forum)....
21 maart 2012 mocht ik mijn Ampera ophalen bij de dealer. Ik heb er nu een dikke 900 kilometer mee gereden en ik wil wel even mijn ervaringen met jullie delen.
- Het aanschaftraject: ik heb nog nooit eerder een auto gekocht waar de fiscus zoveel aan gaat bijdragen. Dank u wel! Wat wel opvalt is dat de introductieprijs in 2010 op ongeveer 38K werd neergezet en zodra duidelijk werd dat er flinke subsidies te halen vielen heeft Opel de prijs flink omhoog geschroefd naar 44,5K. Verder heeft de dealer kennelijk bijzonder weinig marge op deze auto, want het inruilen van mijn vorige auto viel erg tegen (of ik heb mij gewoon goed laten bedonderen). De importeur en dealerorganisatie heeft een hele sloot Ampera's laten aanrukken die allemaal met dezelfde opties (DVD + parkeercamera) zijn uitgerust. Hierdoor komt de aanschaf meteen op bijna 49K uit. Het alternatief is om de auto zonder opties af fabriek te laten bestellen, maar dan kon ik aankijken tegen een levertijd van 4 maanden extra. Wat ik bijzonder vervelend vind is het DVD navigatiepakket voor 1850 euri. Dat is echt heel weinig prestatie voor heel veel geld. Ik ben al jaren fan van TomTom HD traffic, een dienst met een bijzondere toegevoegde waarde ten opzichte van het (sterk verouderde) RDS-gebaseerde systeem waarvan de DVD navigatie gebruik maakt. Ik heb nu eigenlijk een hééél dure harddisk/MP3 speler. De parkeercamera heeft een fish-eye camera waar ik toch echt niet aan kan wennen, het beeld lijkt veel rooskleuriger dan de werkelijkheid. Ik vertrouw toch liever op mijn eigen ogen.
- Het rijden: zonder meer fantastisch, erg goede wegligging (mag ook wel met dat gewicht) en lekker sportief als je dat wilt. Ik merk wel dat ik er steeds meer een sport van aan het maken ben om veel kilometers per acculading te maken, waardoor mijn vroegere 'zware voet' wat ontwenningsverschijnselen begint te vertonen.
- Die rubberen flap: dat is echt een reuze vervelend ding, drempels zijn alleen nog maar stapvoets te nemen en dat maakt de rijbeleving toch wel erg "braaf". Maar vooral dat schrapende geluid is erg verontrustend, wanneer is het alleen de flap en wanneer raak ik nu toch de bodem of de bumper?
- Het elektrisch bereik: sterk afhankelijk van de buitentemperatuur. Vorige week was het 15 graden of meer en toen startte ik 's-ochtends met 57 km 'projected range' en nu het weer kouder is (plm 5 graden om 6.30u) is de geschatte radius nog maar 50 km. Dit lijkt vooral te worden veroorzaakt door de benodigde energie voor het verwarmen van het interieur de auto.
- De voorverwarming: die kun je maximaal 2x 10 minuten vooraf laten lopen (waarom niet vaker?). Als de auto vol zit met condens of de ruit bevroren is, is dit echt niet voldoende om de auto helemaal rijklaar te maken. Dit overtuigt dus nog niet echt.
- Afwezigheid van een achterruitenwisser: absoluut een gemiste kans. Ook niet als accessoire leverbaar, terwijl bij enige behoorlijke regen je geen enkel zicht meer naar achteren hebt (want een achterruitverwarming kan geen regendruppels snel wegwerken).
- Door het hoge gewicht is de range extender niet bijster zuinig: 1 op 16 is zo'n beetje het maximum dat eruit te halen valt. Gelukkig rij ik gemiddeld niet meer dan 50 kilometer per dag met tussentijdse oplaadtijd, waardoor ik vrijwel altijd helemaal elektrisch kan rijden. Met de huidige brandstofprijzen versus de stroomprijs is het wel erg lachen als je weer de pomp voorbij kunt rijden. Na 900 kilometer heb ik nog steeds voor zo'n 350 km benzine aan boord zonder te tanken!
- Opladen: ik laad nu nog op via het 230V-stopcontact (laadpaal in beraad), met 6A duurt het wel de hele nacht en dan moet de accu niet leeg zijn gereden. Ik heb al twee keer een aardlekschakelaar gehad die eruit klapte. De eerste keer omdat er binnenshuis op dezelfde groep een grote verbruiker werd aangeschakeld en de tweede keer omdat ik de laadkabel eruit trok terwijl de auto op voorverwarmen stond. Een aparte groep met eigen aardlekschakelaar en 16A laadpunt lijkt dus geen overbodige luxe. Bovendien is dat telkens oprollen en afrollen van het laadsnoer niet echt 'comfortabel'. Ik twijfel nu nog tussen een PODPoint en een EV-Box met vaste kabel. Jammer dat de Ampera geen snelladen met 32A ondersteunt (zoals de Leaf). Minimale laadtijd is dus altijd ongeveer 3,5 uur.
- Alarm: achteraf laten inbouwen. Nu nog probleem dat hij als hij niet aan de laadkabel hangt hij spontaan na een half uur afgaat vanwege het canbus-protocol.
- Interieur en bedieningspaneel: een collega vond dat er meer knopjes opzitten dan op zijn toetsenbord. Wat overdreven, maar het zijn er inderdaad erg veel en in het begin had ik veel moeite om snel de juiste knop snel te vinden. Het plastic oogt wat goedkoop en wordt snel vies door 'vingervet'. De beide beeldschermen zijn wel erg duidelijk, al is er wel een overdaad aan informatie op het primaire scherm (achter het stuurwiel). Ik heb meerdere malen met een open laadklepje gereden en heb daarbij niet of pas erg laat de melding daarover opgemerkt. Waarom daar geen startblokkering op zit snap ik niet goed. Als je eenmaal bent gewend, valt het allemaal wel mee en werkt het eigenlijk best prettig.
De beschikbare ruimte achter en in de kofferbak is dermate weinig dat de auto niet geschikt is als familie-auto. Voor woon-werkverkeer echter uitstekend!
- Zicht rondom: je kunt met geen mogelijkheid de voorkant van de auto zien, hierdoor weet je niet precies hoeveel ruimte je hebt bij een parkeer- of draaimanoeuvre. De deurstijlen (tussen voorruit en deur) zijn erg breed, waardoor er makkelijk onverwachts een fietser of brommer achter vandaan kan komen en de dode hoek rechts is ook groter dan je denkt. Wat ik een gemiste kans vind is dat Opel niet een met Volvo vergelijkbaar dooie hoek detectie heeft ingebouwd. Bij zo'n high tech auto had zo'n systeem niet misstaan.
Overall oordeel: mooie, sportieve en fijne auto om mee te rijden. Belangrijkste verbeterpunten bumperstrip, achterruitenwisser en alarm. Ideaal voor woon-werkverkeer. Zuinigheid op lange afstand laat te wensen over.
mijn naam is Rob en ik weet echt wel hoe je Zaphod Beeblebrox moet spellen hoor (maar hele dikke vingers tijdens de registratie van mijn username op dit forum)....
21 maart 2012 mocht ik mijn Ampera ophalen bij de dealer. Ik heb er nu een dikke 900 kilometer mee gereden en ik wil wel even mijn ervaringen met jullie delen.
- Het aanschaftraject: ik heb nog nooit eerder een auto gekocht waar de fiscus zoveel aan gaat bijdragen. Dank u wel! Wat wel opvalt is dat de introductieprijs in 2010 op ongeveer 38K werd neergezet en zodra duidelijk werd dat er flinke subsidies te halen vielen heeft Opel de prijs flink omhoog geschroefd naar 44,5K. Verder heeft de dealer kennelijk bijzonder weinig marge op deze auto, want het inruilen van mijn vorige auto viel erg tegen (of ik heb mij gewoon goed laten bedonderen). De importeur en dealerorganisatie heeft een hele sloot Ampera's laten aanrukken die allemaal met dezelfde opties (DVD + parkeercamera) zijn uitgerust. Hierdoor komt de aanschaf meteen op bijna 49K uit. Het alternatief is om de auto zonder opties af fabriek te laten bestellen, maar dan kon ik aankijken tegen een levertijd van 4 maanden extra. Wat ik bijzonder vervelend vind is het DVD navigatiepakket voor 1850 euri. Dat is echt heel weinig prestatie voor heel veel geld. Ik ben al jaren fan van TomTom HD traffic, een dienst met een bijzondere toegevoegde waarde ten opzichte van het (sterk verouderde) RDS-gebaseerde systeem waarvan de DVD navigatie gebruik maakt. Ik heb nu eigenlijk een hééél dure harddisk/MP3 speler. De parkeercamera heeft een fish-eye camera waar ik toch echt niet aan kan wennen, het beeld lijkt veel rooskleuriger dan de werkelijkheid. Ik vertrouw toch liever op mijn eigen ogen.
- Het rijden: zonder meer fantastisch, erg goede wegligging (mag ook wel met dat gewicht) en lekker sportief als je dat wilt. Ik merk wel dat ik er steeds meer een sport van aan het maken ben om veel kilometers per acculading te maken, waardoor mijn vroegere 'zware voet' wat ontwenningsverschijnselen begint te vertonen.
- Die rubberen flap: dat is echt een reuze vervelend ding, drempels zijn alleen nog maar stapvoets te nemen en dat maakt de rijbeleving toch wel erg "braaf". Maar vooral dat schrapende geluid is erg verontrustend, wanneer is het alleen de flap en wanneer raak ik nu toch de bodem of de bumper?
- Het elektrisch bereik: sterk afhankelijk van de buitentemperatuur. Vorige week was het 15 graden of meer en toen startte ik 's-ochtends met 57 km 'projected range' en nu het weer kouder is (plm 5 graden om 6.30u) is de geschatte radius nog maar 50 km. Dit lijkt vooral te worden veroorzaakt door de benodigde energie voor het verwarmen van het interieur de auto.
- De voorverwarming: die kun je maximaal 2x 10 minuten vooraf laten lopen (waarom niet vaker?). Als de auto vol zit met condens of de ruit bevroren is, is dit echt niet voldoende om de auto helemaal rijklaar te maken. Dit overtuigt dus nog niet echt.
- Afwezigheid van een achterruitenwisser: absoluut een gemiste kans. Ook niet als accessoire leverbaar, terwijl bij enige behoorlijke regen je geen enkel zicht meer naar achteren hebt (want een achterruitverwarming kan geen regendruppels snel wegwerken).
- Door het hoge gewicht is de range extender niet bijster zuinig: 1 op 16 is zo'n beetje het maximum dat eruit te halen valt. Gelukkig rij ik gemiddeld niet meer dan 50 kilometer per dag met tussentijdse oplaadtijd, waardoor ik vrijwel altijd helemaal elektrisch kan rijden. Met de huidige brandstofprijzen versus de stroomprijs is het wel erg lachen als je weer de pomp voorbij kunt rijden. Na 900 kilometer heb ik nog steeds voor zo'n 350 km benzine aan boord zonder te tanken!
- Opladen: ik laad nu nog op via het 230V-stopcontact (laadpaal in beraad), met 6A duurt het wel de hele nacht en dan moet de accu niet leeg zijn gereden. Ik heb al twee keer een aardlekschakelaar gehad die eruit klapte. De eerste keer omdat er binnenshuis op dezelfde groep een grote verbruiker werd aangeschakeld en de tweede keer omdat ik de laadkabel eruit trok terwijl de auto op voorverwarmen stond. Een aparte groep met eigen aardlekschakelaar en 16A laadpunt lijkt dus geen overbodige luxe. Bovendien is dat telkens oprollen en afrollen van het laadsnoer niet echt 'comfortabel'. Ik twijfel nu nog tussen een PODPoint en een EV-Box met vaste kabel. Jammer dat de Ampera geen snelladen met 32A ondersteunt (zoals de Leaf). Minimale laadtijd is dus altijd ongeveer 3,5 uur.
- Alarm: achteraf laten inbouwen. Nu nog probleem dat hij als hij niet aan de laadkabel hangt hij spontaan na een half uur afgaat vanwege het canbus-protocol.
- Interieur en bedieningspaneel: een collega vond dat er meer knopjes opzitten dan op zijn toetsenbord. Wat overdreven, maar het zijn er inderdaad erg veel en in het begin had ik veel moeite om snel de juiste knop snel te vinden. Het plastic oogt wat goedkoop en wordt snel vies door 'vingervet'. De beide beeldschermen zijn wel erg duidelijk, al is er wel een overdaad aan informatie op het primaire scherm (achter het stuurwiel). Ik heb meerdere malen met een open laadklepje gereden en heb daarbij niet of pas erg laat de melding daarover opgemerkt. Waarom daar geen startblokkering op zit snap ik niet goed. Als je eenmaal bent gewend, valt het allemaal wel mee en werkt het eigenlijk best prettig.
De beschikbare ruimte achter en in de kofferbak is dermate weinig dat de auto niet geschikt is als familie-auto. Voor woon-werkverkeer echter uitstekend!
- Zicht rondom: je kunt met geen mogelijkheid de voorkant van de auto zien, hierdoor weet je niet precies hoeveel ruimte je hebt bij een parkeer- of draaimanoeuvre. De deurstijlen (tussen voorruit en deur) zijn erg breed, waardoor er makkelijk onverwachts een fietser of brommer achter vandaan kan komen en de dode hoek rechts is ook groter dan je denkt. Wat ik een gemiste kans vind is dat Opel niet een met Volvo vergelijkbaar dooie hoek detectie heeft ingebouwd. Bij zo'n high tech auto had zo'n systeem niet misstaan.
Overall oordeel: mooie, sportieve en fijne auto om mee te rijden. Belangrijkste verbeterpunten bumperstrip, achterruitenwisser en alarm. Ideaal voor woon-werkverkeer. Zuinigheid op lange afstand laat te wensen over.