Pagina 1 van 2

BMW i3 at Corpus Leiden

Geplaatst: za 31 aug 2013, 11:19
door Guinness
Daar ben ik nu, de enige laadpaal in de buurt bezet door een Volt en een Ampera. Haha! En ik heb er 240 km voor moeten rijden...

Re: BMW i3 at Corpus Leiden

Geplaatst: di 03 sep 2013, 13:14
door Guinness
De bijeenkomst was fantastisch!
Ik schaam me bijna dat ik nu in de Ampera rij. Enkele positieve punten die ik mee heb genomen door de progaganda/sales praatjes van BMWi. Indrukwekkend vondt ik het:

- Navigatiesysteem: is volledig toegepast op elektrisch rijden! Als een inktvlek zie je op de kaart je actieradius en je kan kiezen voor een ECO route waarbij vermeldt wordt hoeveel minuten je dit extra kost! Ideaal! Ik zou graag willen weten dat ik zuiniger kan rijden en me dat maar 10 minuten bijvoorbeeld kost op een rit van 45 minuten
- Traffic Jam Assisitant: knopje waarbij de auto voor je stuurt, gas geeft en remt als je in de file staat. Perfect!
- Harman Kardon installatie met 14 speakers!!!
- Stoffen bekleding is voor (35% dacht ik) uit gerecycelde plastic flessen gemaakt
- Leren bekleding wordt ipv checmisch goedje geverft dmv olijfbladeren extract die normaal verbrandt worden
- De fabriek draait op windenergie!
- Hout in de auto op dashboard is van snelgroeiend eucalyptisch hout gemaakt.
- Optie voor snellader om in 30 minuten 80% van je capaciteit op te laden. Ideaal!
- Keuze wel of geen range extender(tje).
- Smartphone integratie!

Echt een duurzame auto! En toch topdesign. Niet zoals onder GM auto's. Maar ja, dat is ook weer strategie, want de auto is snel op de markt gezet en er zijn er daardoor flink wat verkocht voordat BMW met deze auto op de markt kwam. BMW heeft overigens miljoenen test km's gemaakt met elektrisch rijden en uit die gegevens de i3 gemaakt.

Samengevat: ik zou hem zo om willen ruilen. Alleen is de actieradius net te spannend voor mij (60-70k per jaar) en de kofferbak is vermoedelijk wat kleiner. Ik wacht op de volgende generatie van BMW, en intussen rij ik mn Ampera op. Begrijp me niet verkeerd: ik ben nog steeds blij met mn Ampera, maar mis de snufjes en het goed nadenken van BMW.
- Design van

Re: BMW i3 at Corpus Leiden

Geplaatst: di 03 sep 2013, 19:21
door Ivo
Ik heb de uitnodiging weggegooid. Iets met kat en spek :shifty:

Bedankt voor je verslag :thumbup:

Re: BMW i3 at Corpus Leiden

Geplaatst: di 03 sep 2013, 19:28
door Alex
Guinness schreef:Niet zoals onder GM auto's. Maar ja, dat is ook weer strategie, want de auto is snel op de markt gezet .......
Tja, dat is met alles. Wat Amerikanen op de markt zetten, wordt in Europa normaal nog vijf jaar doorgetest. In Amerika laten ze de shit door advocaten oplossen. Vergeet niet dat de Chevrolet Volt in 2009 al productierijp was. Het verschil in ontwikkeling is gigantisch. De Europese Volt en Ampera missen een aantal belangrijke zaken die in Amerika in het OnStar-systeem zitten. :oops: Niet aan gedacht dat Europa geen Amerika is.

De beschrijving van de i3 klinkt goed overigens. We gaan hem zien. Wanneer is de echte introductiedatum?

Re: BMW i3 at Corpus Leiden

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 20:00
door boeuf
Vandaag ook geweest. Volgens de apps geen laadpaal in de wijde omtrek, maar er bleek een (nog) niet publieke aan de kant van het hotel te staan. Corpus medewerker bood pas aan om te laden (bedankt Maurice!)

BMW i3 is een bijzondere auto, geheel ontworpen met electrische aandrijving als basis: lichte materialen, aerodynamisch efficient en geheel on-line. Op zich een concurrerende prijs, maar wel met een typische BMW optielijst: 50k ben je zo kwijt.

Daarbij een stuk compacter dan een Volt, dat zal het voor veel Volt/AmperA rijders geen alternatief maken. Tevens is de versie met Range Extender voor 2013 uitverkocht (geen 0% bijtelling dus meer) en bovendien werd die mij als Volt rijder door BMW specialisten uitdrukkelijk afgeraden: de max 90 km/h bij 'lege' accu maakt het echt een noodhulp en geen hybride.

Mijn indruk was dat BMW met de i3 best een mooi concept heeft neergezet, maar dat de afhankelijkheid vwb de infrastructuur voor een meer 'volledig' electrische auto misschien nog te groot is. En dat de Volt het wat mijn persoonlijke situatie het op dit moment nog altijd qua praktische bruikbaarheid wint.

Re: BMW i3 at Corpus Leiden

Geplaatst: za 14 sep 2013, 09:31
door japio
Kan de RE dan niet bij aanvang van een rit al worden ingeschakeld?

Re: BMW i3 at Corpus Leiden

Geplaatst: za 14 sep 2013, 10:43
door boeuf
japio schreef:Kan de RE dan niet bij aanvang van een rit al worden ingeschakeld?
Hij schijnt als je voor de extended modus kiest eigenlijk voortdurend in te springen om de accu te replenishen en zo de range te vergroten, maar heeft onvoldoende vermogen (2 cyl motorfiets motortje) om als de minimale SOC (20% werd gezegd) is bereikt, in z'n eentje de electromotor van voldoende input te voorzien.

De REX is in het geheel niet gekoopeld aan de aandrijving en speelt ook geen rol bij de interieurverwarming. Duidelijk anders dan bij de Volt dus. In de i3 vergroot het ding de radius met zo'n 100km (tot ongeveer 250km totaal) maar als je dat vaak nodig hebt sta je continu bij de pomp. In een Volt verandert de RE de auto in een normale benzineauto waar je met 160 mee naar zuid Frankrijk kunt scheuren als je wilt.

Re: BMW i3 at Corpus Leiden

Geplaatst: ma 16 sep 2013, 21:37
door Vision
Op de laatste Preview-dag ook de i3 bekeken: in 1 woord "prachtig". Lijkt mij een hele goede keuze om alles nieuw te ontwerpen met composiet-materialen. Lekker hoog van binnen en met 2 mooie ruime dakramen.
Wel erg jammer van de klets-verkoop-verhalen, zoals:
* de actieradius wordt niet beïnvloed door de buitentemperatuur omdat de accu een eigen verwarming heeft
* de wallbox lader voor thuis kan met 40A laden

16 november komen ze binnen bij de dealers. We gaan zeker een proefrit maken,

groeten, Alexander

Re: BMW i3 at Corpus Leiden

Geplaatst: di 17 sep 2013, 16:38
door Wattje
Ben ook op de preview geweest. Als oud BMW-medewerker ben ik zeker enthousiast, maar nou ook weer niet óver-enthousiast. Mooi model met veel glas en ruimte voor de inzittenden, maar wat minder voor de bagage. Zeer bruikbaar als stadsauto en voor af en toe een ietsje verder.

Re: BMW i3 at Corpus Leiden

Geplaatst: ma 23 sep 2013, 14:36
door Vision
Van BMW zwart op wit een reactie ontvangen, schept dus wel enige duidelijkheid:

V: De actie-radius op elektriciteit zou niet afhankelijk zijn de buitentemperatuur omdat de accu wordt verwarmd. Dat lijkt me sterk, juist de verwarming trekt veel energie die dan ten koste moet gaan van de actie-radius. Wat is er waar?
A: De auto kan voorverwarmd worden door de app op uw smartphone, wat efficiënter gebruik maakt van de energie. Als de auto aan een laadkabel aangesloten staat pakt hij deze energie namelijk direct uit het net.

V: De accu zou volledig veilig dicht gesealed in het chassis verlijmd zitten en ook zou een enkele defecte accu-cel uit het pakket genomen kunnen worden om vervangen te worden, dat lijkt tegenstrijdig; wat is waar?
A: De batterijen kunnen vervangen worden. Hier is met de constructie rekening mee gehouden.

V: De meegeleverde voedingskabel heeft een mode 2 steker en een mode 3 contra-steker (auto-deel). De wallbox voor thuis/werk zou volgens de man die we hebben gesproken met circa 40Ampere laden, de lader met 220Volt standaard stekker, zou ongeveer 10 Ampere laden en het snellaadstation met ongeveer 80 Ampere, gevoed door 3-fase krachtstroom. Die eerste kunnen we niet geloven, de laatste lijkt onwaarschijnlijk.
A: De standaard laadkabel laadt op basis van 10A, de wallbox op basis van 16A en de snnellader op basis van 32A. Snel laadden gaat overigens niet op 3 fase want dat is gelijkstroom.

V: Wij wekken onze elektriciteit op met zonnepanelen, heeft BMW een lader die net zoveel laadt als dat de panelen opwekken?
A: Onze wallbox laad met 3,7 Kw en de wallbox professioneel (leverbaar van juli 2014) met 7,4 kw.

V: Zijn er auto’s af te leveren voor einde 2013 (met range-extender) zodat van de 0% bijtellingsregeling gebruik gemaakt kan worden?
A: De BMW i3 met Range Extender is leverbaar van het eerste kwartaal van 2014.