Pagina 1 van 6

Weer een nieuwe liefhebber erbij

Geplaatst: vr 09 jan 2015, 18:35
door Gadgetdude
Hallo iedereen van het Ampera/Volt forum!

SInds vanmiddag ben ik ook een trotse eigenaar geworden van een Chevrolet Volt. Ik moet nog even wachten totdat ik 'm kan ophalen, maar dat mag de pret niet drukken. Maar eerst iets kort over mezelf.

Mijn naam is Rolf, 27 jaar en woon sinds een paar jaar in Soesterberg. Als kind was ik al gefascineerd door techniek, gadgets en computers. Zo heb ik bijvoorbeeld een aantal jaar in een gadgetwinkel in Utrecht gewerkt als bijbaan en ik werk nu al bijna een decennia als software ontwikkelaar. Ook werk ik al jaren als acteur tijdens Halloween bij Walibi Holland. Dus misschien heb ik een van jullie wel een keer de stuipen op het lijf mogen jagen. ;) Daarnaast sport ik graag en probeer zo nu en dan een klein cursusje te volgen in van alles en nog wat (meestal via Coursera).

Hoe ik aan mijn Volt ben gekomen... Ik was al een tijdje op zoek naar een wat grotere auto. Op dit moment heb ik een aantal jaar rondgereden in een Smart Roadster. Rijdt overigens heerlijk en zuinig (1 op 20 op Super 98), maar soms mis je toch wel wat meer ruimte. Voor mij was het een beetje een keuze tussen de (vanaf april 2014 beschikbare) Smart Forfour automaat met dubbele koppeling, een Citroën C4 Cactus handgeschakeld BlueHDi 100 diesel motor (1 op 31 wat erg aantrekkelijk was) of iets tweedehands markt. Het moest in ieder geval zuinig rijden, een aparte auto zijn, veel technische snufjes zou ik ook erg leuk vinden en natuurlijk wat meer ruimte. Na een poos zoeken kwam ik bij de Ampera uit, het viel eigenlijk net buiten mijn budget, maar het was heel aantrekkelijk. Een paar keer langs een dealer geweest om me erover te laten informeren. Ook ben ik een paar keer naar tweedehands autodealers geweest om daar modellen te bekijken (die er overigens bijna nooit waren omdat het personeel er graag mee rond rijdt). Veel het internet in de gaten gehouden en ook verder gekeken naar de Volt. En toen kwam er opeens iets online wat te goed leek om waar te zijn...

Gistermiddag zag ik een Chevrolet Volt uit april 2012 te koop staan voor 19.950 euro met maar 27k op de teller! Er stonden nog geen plaatjes bij, maar ik heb meteen gebeld om een afspraak te maken. Ondertussen begon ik na te denken wat er mis kon zijn met de auto waardoor die zo goedkoop erop stond. Misschien kwam het omdat het doordat de zakelijke markt er weinig mee kon (marge auto). Of zou het misschien een schade auto zijn? Ik vond het de gok waard (160 km rijden).

Vanmorgen bij de dealer aangekomen en daar stond die in de showroom. Net gewassen, maar nog niet gepoetst. Ze hadden 'm gisteren twee uur voordat ik belde binnen gekregen en ik was de eerste die gebeld had voor een afspraak. De verkoper zei dat er al vier anderen ook hadden gebeld voor de auto die ochtend. De auto zag er uitstekend uit! Er waren aan de linkervoorzijde een paar oppervlakkige krasjes (wegpoetsbaar volgens de verkoper) te zien, maar dat was ook het enige wat ik kon ontdekken. De verkoper wist me ook te vertellen dat het een auto was geweest van een liefhebber (/eerste eigenaar). De auto was ingeruild voor een grotere Totoya Prius Wagon. Dat de vorige eigenaar een liefhebber was was me ook wel duidelijk. Een gemiddeld verbruik op de teller van 2,6 liter per 100 km en een harde schijf vol met klassieke muziek.

De proefrit was heel bijzonder voor iemand die nog nooit in een elektrische auto had gereden. Hoe stil zo'n auto dan opeens kan worden is echt briljant, zelfs met de grote windvlagen vandaag was het erg stil en reed de auto ook nog gewoon makkelijk rechtdoor. Dat is met mijn huidige Smart (ondanks lager en minder oppervlakte) wel anders! Het dashboard was ook erg indrukwekkend en wat je er allemaal mee kan. Ik heb een half uurtje rondgereden door het centrum, woonwijken en over een 80 weg naar een naburig dorpje om alles te ervaren.

Na de proefrit was ik zo enthousiast dat ik deze auto niet aan me kon laten ontsnappen! Aankomende maandag hoor ik wanneer ik de auto kan ophalen. :) Het gaat om een full-option white Volt uit april 2012 trouwens. Ik zal binnenkort even een foto uploaden met mijn oude auto naast mijn nieuwe.

Wat mij rest is nog wat zaken regelen nu. Een verzekering voor de auto en een laadpas is ook wel handig natuurlijk. Hebben jullie daar tips voor? Ik zag bij het introductie bericht een link naar verzekeringen, maar die werkt niet meer (of tenminste, ik heb daar geen rechten voor).

Voor de rest ben ik nog benieuwd naar of jullie het ook een goede deal vinden of dat ik misschien nog wat details over het hoofd heb gezien?

Tot op het forum!

Re: Weer een nieuwe liefhebber erbij

Geplaatst: vr 09 jan 2015, 23:54
door Alex
Hoi Rolf,

Leuke intro. Grappig dat het van al je keuzemogelijkheden een Volt is geworden. Als je weet wat je kunt verwachten, dan zal de auto je bevallen. Voor je laadpas is er een keuzehulp: http://www.zerijden.nl/keuzehulp/laadpas. Ik zou beginnen met een laadpas zonder vast maandbedrag. Dan kun je het een poosje aanzien en eventueel gemakkelijk een andere pas erbij nemen.

De prijs die je betaalt lijkt vrij scherp, maar niet super laag. De auto's schrijven nu eenmaal snel af. Ik ben benieuwd hoeveel (Bovag-garantie er op de auto wordt gegeven. De fabrieksgarantie is drie jaar, dus tot april.

O ja, voor een auto met die kilometerstand is het verbruik niet eens laag te noemen. Er zijn er die met gemak veel zuiniger rijden (in 2014 heb ik ruim 27.000 km gereden met een verbruik van 0,5l/100km, maar laat je daar niet door ontmoedigen).

Groet, Alex

P.S. Als je weer eens contact hebt met Walibi, vraag ze eens waar de laadpalen blijven.

Re: Weer een nieuwe liefhebber erbij

Geplaatst: za 10 jan 2015, 13:42
door gl640
welkom tot de volt clan ;-)

we behoren met 1000 exemplaren in NL tot een bijzondere groep haha.

je prijs is vind ik wel netjes maar vergeet niet dat deze het komende jaar nog verder zal zakken want de volt 2.0 komt uit en chevrolet trekt zich terug uit de EU.
dat er al andere die zelfde ochtend ook interesse hebben getoond kan natuurlijk een verkoop praatje zijn
denk dat je wel hebt laten zien dat je erg interesse had in deze auto
heb je nog wat kunnen afdingen van de prijs of had je een inruil?
je hebt natuurlijk ook geluk gehad dat hij bij een Toyota dealer stond die willen deze auto natuurlijk niet upprice maar downpricen :D

heb je ook een onderhouds geschiedenis erbij gekregen?

en kijk even of je de DAB of DAB+ module hebt want als je DAB hebt kan je deze gratis laten vervangen door DAB+

mbt de laadpas zou ik eerst een gratis versie aanvragen ( je hoeft geen abb te nemen ) als je vaak bij een laadpaal gaat laden en zo kan je kiezen voor een abb. dan zijn dacht ik de kosten iets lager of zo.

Re: Weer een nieuwe liefhebber erbij

Geplaatst: za 10 jan 2015, 20:10
door Gadgetdude
Dank je voor de warme welkom en de tips! De exacte technische details weet ik niet van de auto. Als ik de auto heb, dan kan ik eens op zoek gaan of het DAB of DAB+ is. Geen idee hoe je dat kan zien trouwens.

Leuk dat ik weer lid kan zijn van zo'n kleine groep eigenaren. Met de Roadster zat het de afgelopen jaren ook al erg laag. Maar 908 in Nederland (van de 43.000 ooit gemaakt). Ik heb een leuk bedrag voor de auto kunnen terug krijgen en heb nog een beetje kunnen onderhandelen over de prijs. Na wat afronden en 12 ipv 6 maanden BOVAG garantie contract getekend. Dus mocht er wat gebeuren zit ik goed, ik mag zelfs naar een dealer van hun groep gaan bij mij in de buurt daarvoor. Erg handig. Geen zin om elke keer op en neer te rijden naar Haarlem. Dan is Amersfoort toch een stuk prettiger.

Voor de laadpas moet ik nog even goed nadenken wat ik precies wil gaan doen. Naast mijn huis staat namelijk een laadpaal van EVnetNL. Naast mijn werk (Utrecht) staat ook een oplaadpunt van Enovates. Dus ik denk dat ik voornamelijk toch gebruik ga maken van laadpalen aangezien het voor mijn huis niet handig is. (blauwe zone en een stoep + fietspad van totaal 6 meter, dus te korte kabel). Misschien als ik ergens een langere kabel kan vinden om de auto mee op te laden zou het nog wel een idee kunnen zijn. Kunnen jullie wat adviseren? Tot nu toe een beetje het van de ANWB op het oog. Ook adverteren ze met 30% korting op autoverzekeringen voor elektrische auto's. Dus zou handig kunnen zijn om meteen daar alles te regelen.

Zoals beloofd een foto. Te zien is mijn oude (inruil) auto en m'n nieuwe Volt net na de proefrit.
Afbeelding

Re: Weer een nieuwe liefhebber erbij

Geplaatst: za 10 jan 2015, 23:36
door gl640
als je straks in NL geen radio zenders kan ontvangen ( behalve dacht ik nog 1 bubliek zender ) op de DAB dan heb je de oude en moet je voor de dab+ vragen.

netjes dat je ook nog 12 maanden hebt kunnen afdingen in plaats van de standaard 6 maanden.
als je ook nog wat van de prijs hebt af weten te halen heb je denk ik wel een goede deal gemaakt.
gezien de kms ook die je hebt ( vrij laag )
ze gaan goedkoper maar dan heb je al snel ruim boven de 100.000km

30%? dan moet ik die ook eens gaan bekijken.

Re: Weer een nieuwe liefhebber erbij

Geplaatst: za 10 jan 2015, 23:55
door Alex
Ik zou de DAB/DAB+ controleren voordat je betaalt. Inderdaad, de Nederlandse publieke omroep is in DAB niet te ontvangen, wel in DAB+. In DAB+ heb je ook "Efteling FM" of zo.

De ombouw van DAB naar DAB+ valt onder de drie jaar fabrieksgarantie, laat je niet iets anders wijsmaken.

Groet, Alex

Re: Weer een nieuwe liefhebber erbij

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 00:01
door Ivo
Hallo Rolf,

Welkom op het forum en bedankt voor je uitgebreide introductie :thumbup:

Veel veilige km's :wave:

Ivo

Re: Weer een nieuwe liefhebber erbij

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 00:43
door Riconl
En nog de skirts laten spuiten dan is hij nog mooier en zeker bij een witte:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook de achterruiten laten tinten.

Re: Weer een nieuwe liefhebber erbij

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 12:47
door Gadgetdude
Net gebeld door de dealer, pas dinsdag 20 januari kan ik de auto ophalen. Dus ik moet nog even wachten. Maar goed, genoeg tijd om even rustig naar verzekeringen te kijken. Vandaag ga ik nog even naar de ANWB bellen om te vragen naar die actie. Misschien is het alleen maar geldig voor 100% elektrische auto's (dus zonder range extender d.m.v. verbrandingsmotor). Ik zal daar nog even op terug komen en als het de moeite waard is een nieuwe topic aanmaken erover met de details voor de geïnteresseerden. ;)

Voor het laden lijkt mij nu The New Motion wel een goed idee. Het werkt toch overal, handige app met alle locaties specifiek voor mijn auto met kostenindicatie erbij en ook nog wel een redelijke prijs. Eventueel kan ik laten natuurlijk overstappen naar wat anders.

Ik zal trouwens controleren of er nou DAB of DAB+ in zit volgende week dinsdag. Ik vermoed van wel omdat ik ook wel radio in heb geluisterd, maar ik kan me niet meer herinneren over het een Nederlandse zender was...

@Riconl Bedankt voor de tip over de zijskirts. Misschien dat ik het ooit nog eens in de toekomst laat doen. Volgens mij waren bij mij de achterruiten ook al getint zag ik op een andere foto die ik in de showroom heb gemaakt, dus dat is handig. ^^ Maar goed, ik ga me eerst focussen op eventueel extra laadkabels aanschaffen zodat ik makkelijker op andere plaatsen ook kan laden. Daarnaast lijkt me Xenon verlichting ook wel mooi. Helder en zuiniger in verbruik. Ik zag daar ook al een topic voor staan bij Te Koop. Later maar even gaan lezen en informeren.

Re: Weer een nieuwe liefhebber erbij

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 19:55
door Alex
Gadgetdude schreef:Voor het laden lijkt mij nu The New Motion wel een goed idee. Het werkt toch overal, handige app met alle locaties specifiek voor mijn auto met kostenindicatie erbij en ook nog wel een redelijke prijs. Eventueel kan ik laten natuurlijk overstappen naar wat anders.
The New Motion moet je juist niet nemen, omdat zij extra ransactiekosten rekenen tot maximaal € 7 per maand. De NUONbasis-pas of de ECOTAP-pas hebben ook geen vaste kosten, maar die organisaties rekenen geen administratiekosten.