Bye Bye Ampera!
Geplaatst: di 03 mar 2015, 14:12
Ik doe de Ampera dit jaar weg. Zo rond augustus haal ik de 160.000 km waardoor de totale garantie compleet vervallen is. Het vertrouwen in de auto is bij mij zeer laag door resultaten uit het verleden. In juni heb ik hem drie jaar. Ik loop dus mia en kia over de restwaarde mis en dat is vervelend. Restwaarde schat de dealer zo in rond de €13.000. Mia en kia is dus €8.320. Qua belastingvoordeel loop ik tussen de €3.494 en €4.326 mis hierdoor. Plus een kleine twee jaar mislopen van 0% bijtelling. Aan de andere kant stap ik dit jaar in de 7% bijtelling waardoor ik theoretisch vijf jaar van die regeling gebruik kan maken wat ik niet had gekund als ik de Ampera volgend jaar en met heel veel geluk het jaar daarop weg zou doen.
In het noorden waar ik woon heb je alleen een Ampera dealer in Groningen en Assen. In Groningen is er maar één monteur die aan de Ampera mag knutselen en die was ziek toen hij mijn versnellingsbak moest vernieuwen. De auto moest dus naar Assen en gaf veel gedoe met leenauto en ophalen. Ik verwacht heel veel extra problemen als ik doorrij. Die kosten gaan teveel worden. Ik betaal liever desinvesteringsbijtelling dan onzekerheid. Nieuwe versnellingsbak kost dik €5.000. Wat nu als er iets is met de accu? Of met de aandrijflijn? En andere zaken? Enorme kostenpost wordt dat. Meer denk ik dan de desinvesteringsbijtelling. Ik wil juist zekerheid.
Ik ben serieus aan het kijken naar de Mercedes C350e. Wat een bak! Persoonlijk vindt ik hem zeer fraai van buiten en binnen. 280 pk, luchtvering, slimme led verlichting, 5,9 sec naar 100km/h, max van 250 km/h, active cruisecontrol, active sidelanecontrol, nog meer slimme autonome technieken, veel meer ruimte (mn kids en vrouw beginnen toch te klagen. Wat groeien de kids hard in drie jaar tijd zeg), 13 speakers, memory op de stoelen, 7% bijtelling en nog veel en veel meer extra dingen. Ja, hij is duurder dan de Ampera. Volgens mijn berekeningen is hij zelfs twee keer zo duur (netto inc afschrijving, belastingvoordeel etc) als de Ampera als ik de auto vier jaar rij met 40.000 km per jaar. Wat ik niet verwachtte is dat de Mercedes in full operational lease zo rond de 200-300 euro goedkoper per maand is dan dat ik hem zelf aanschaf. Mijn redenatie is altijd dat leasen duurder is vanwege de tussenpartij die eraan moet verdienen, MAAR ik heb nu ook gehoord dat een leasemaatschappij de auto in kan kopen met 10-15% korting. En dat geldt ook voor onderhoud en verzekering. Dát zou de kracht zijn van collectief voordeel,. Maar of dat resulteert in de berekeningen die ik heb gemaakt? Wellicht dat iemand mijn berekening wilt inzien en kan controleren of ik wel goede berekeningen en/of waardes hanteer. Immers afschrijving is een post die veel invloed heeft op de berekening.
In het noorden waar ik woon heb je alleen een Ampera dealer in Groningen en Assen. In Groningen is er maar één monteur die aan de Ampera mag knutselen en die was ziek toen hij mijn versnellingsbak moest vernieuwen. De auto moest dus naar Assen en gaf veel gedoe met leenauto en ophalen. Ik verwacht heel veel extra problemen als ik doorrij. Die kosten gaan teveel worden. Ik betaal liever desinvesteringsbijtelling dan onzekerheid. Nieuwe versnellingsbak kost dik €5.000. Wat nu als er iets is met de accu? Of met de aandrijflijn? En andere zaken? Enorme kostenpost wordt dat. Meer denk ik dan de desinvesteringsbijtelling. Ik wil juist zekerheid.
Ik ben serieus aan het kijken naar de Mercedes C350e. Wat een bak! Persoonlijk vindt ik hem zeer fraai van buiten en binnen. 280 pk, luchtvering, slimme led verlichting, 5,9 sec naar 100km/h, max van 250 km/h, active cruisecontrol, active sidelanecontrol, nog meer slimme autonome technieken, veel meer ruimte (mn kids en vrouw beginnen toch te klagen. Wat groeien de kids hard in drie jaar tijd zeg), 13 speakers, memory op de stoelen, 7% bijtelling en nog veel en veel meer extra dingen. Ja, hij is duurder dan de Ampera. Volgens mijn berekeningen is hij zelfs twee keer zo duur (netto inc afschrijving, belastingvoordeel etc) als de Ampera als ik de auto vier jaar rij met 40.000 km per jaar. Wat ik niet verwachtte is dat de Mercedes in full operational lease zo rond de 200-300 euro goedkoper per maand is dan dat ik hem zelf aanschaf. Mijn redenatie is altijd dat leasen duurder is vanwege de tussenpartij die eraan moet verdienen, MAAR ik heb nu ook gehoord dat een leasemaatschappij de auto in kan kopen met 10-15% korting. En dat geldt ook voor onderhoud en verzekering. Dát zou de kracht zijn van collectief voordeel,. Maar of dat resulteert in de berekeningen die ik heb gemaakt? Wellicht dat iemand mijn berekening wilt inzien en kan controleren of ik wel goede berekeningen en/of waardes hanteer. Immers afschrijving is een post die veel invloed heeft op de berekening.