Op vrijdag de 13e mijn Ampera opgehaald
Geplaatst: vr 13 nov 2015, 23:34
Dag allemaal,
Mijn naam is Marc en ik heb vandaag, 13 november 2015 mijn gebruikte Ampera opgehaald in Purmerend. Het is een antraciet grijs model uit juni 2013 met als optie het veiligheidspakket met lane departure warning e.d. De auto heeft 47.000 km gereden en ziet er keurig uit.
De auto is weliswaar met een volle benzinetank afgeleverd maar met een lege accu. Bij aankomt op mijn werk in de parkeergarage een regulier stopcontact opgezocht en daar de auto twee uurtjes aan opgeladen op 10A. Dat leverde mij 19 kilometer accu-actieradius op, 2 kilometer tekort om geheel zonder brandstofverbruik thuis te komen, maar toch een leuke score. Bij thuiskomst de auto opgeladen en hij geeft nu, nu hij volledig is opgeladen, een actieradius aan van 53 km. Dat valt mij nogal tegen, maar ik heb op diverse draadjes op dit forum al gelezen dat dit ook sterk afhankelijk is van het historisch rijgedrag van mijn voorganger. Ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.
De voornaamste reden voor mij om een Ampera aan te schaffen was de 0% bijtelling en de mogelijkheid elektrisch te rijden door hem zowel thuis als op het werk op te laden. Ik heb mijn Volkswagen Up ingeruild en ben zeer tevreden met het toegevoegde comfort. Het is natuurlijk geheel niet eerlijk de twee auto's te vergelijken.
Volgende week wordt mijn stoppenkast uitgebreid met een aantal extra groepen en kan ik de Ratio lader gaan aansluiten. Tot die tijd even via een regulier stopcontact met behulp van de mobiele lader stroom trekken.
Er zijn een aantal zaken aan de auto die nog niet optimaal zijn:
1. Ik heb condens geconstateerd in het linker deel van het rechter achterlicht, gemeld aan de dealer en dit wordt onder de Bovag garantie vervangen.
2. Ik had zeer veel moeite mijn telefoon via Bluetooth te koppelen (Xperia Z5 compact). Via de menuoptie voor het koppelen van een handsfree toestel bleef ik de melding krijgen dat er een probleem met de autorisatie was. Uiteindelijk de andere optie maar geprobeerd (Sim?, tweede optie in menuutje). Ik kreeg toen een bizar lange autorisatiecode, maar daarmee koppelde het toestel wel correct. Sindsdien meldt hij zich netjes aan zodra de auto op stoom komt.
3. DAB+, al veel over geschreven op het forum. Ik heb een DAB+ module en soms doet ie het en soms niet. Ik heb de thread gevonden waarin diverse suggesties gedaan worden, dus die ga ik deze week maar eens uitproberen.
4. Het hangmatje in de achterbak blijft een aanfluiting. Ik heb inmiddels een Amerikaanse site gevonden alwaar ze wel een normale hoedenplank verkopen. Ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft.
5. Zoeken in de adressenlijst van de telefoon is nogal omslachtig. Ik heb tot nu toe alleen de lijst gevonden die onderverdeeld is in een aantal groepen letters, maar ik zou graag gewoon op naam willen zoeken door een zoekterm in te voeren. Wellicht nog niet goed gezocht.
6. Wat ik tot nu toe heb gelezen doet mij vermoeden dat ik niet een nieuwe bestemming kan invoeren middels spraakcommando's. Dat is jammer.
Al met al ben ik zeker niet ontevreden na één dag. Ik hoop een hoop zuinige kilometers met de auto te kunnen maken. De laadpassen van New Motion en ANWB zijn enkele dagen geleden al besteld, dus ik hoop dat die ook snel binnen komen zodat ik ook op openbare laadpunten kan gaan tappen.
Alle forumleden die hebben bijgedragen wil ik in elk geval via deze weg al hartelijk bedanken. Ik heb in de dagen voorafgaand aan de aflevering van de auto mij heerlijk kunnen inlezen en kwam derhalve goed beslagen ten ijs.
Mijn naam is Marc en ik heb vandaag, 13 november 2015 mijn gebruikte Ampera opgehaald in Purmerend. Het is een antraciet grijs model uit juni 2013 met als optie het veiligheidspakket met lane departure warning e.d. De auto heeft 47.000 km gereden en ziet er keurig uit.
De auto is weliswaar met een volle benzinetank afgeleverd maar met een lege accu. Bij aankomt op mijn werk in de parkeergarage een regulier stopcontact opgezocht en daar de auto twee uurtjes aan opgeladen op 10A. Dat leverde mij 19 kilometer accu-actieradius op, 2 kilometer tekort om geheel zonder brandstofverbruik thuis te komen, maar toch een leuke score. Bij thuiskomst de auto opgeladen en hij geeft nu, nu hij volledig is opgeladen, een actieradius aan van 53 km. Dat valt mij nogal tegen, maar ik heb op diverse draadjes op dit forum al gelezen dat dit ook sterk afhankelijk is van het historisch rijgedrag van mijn voorganger. Ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.
De voornaamste reden voor mij om een Ampera aan te schaffen was de 0% bijtelling en de mogelijkheid elektrisch te rijden door hem zowel thuis als op het werk op te laden. Ik heb mijn Volkswagen Up ingeruild en ben zeer tevreden met het toegevoegde comfort. Het is natuurlijk geheel niet eerlijk de twee auto's te vergelijken.
Volgende week wordt mijn stoppenkast uitgebreid met een aantal extra groepen en kan ik de Ratio lader gaan aansluiten. Tot die tijd even via een regulier stopcontact met behulp van de mobiele lader stroom trekken.
Er zijn een aantal zaken aan de auto die nog niet optimaal zijn:
1. Ik heb condens geconstateerd in het linker deel van het rechter achterlicht, gemeld aan de dealer en dit wordt onder de Bovag garantie vervangen.
2. Ik had zeer veel moeite mijn telefoon via Bluetooth te koppelen (Xperia Z5 compact). Via de menuoptie voor het koppelen van een handsfree toestel bleef ik de melding krijgen dat er een probleem met de autorisatie was. Uiteindelijk de andere optie maar geprobeerd (Sim?, tweede optie in menuutje). Ik kreeg toen een bizar lange autorisatiecode, maar daarmee koppelde het toestel wel correct. Sindsdien meldt hij zich netjes aan zodra de auto op stoom komt.
3. DAB+, al veel over geschreven op het forum. Ik heb een DAB+ module en soms doet ie het en soms niet. Ik heb de thread gevonden waarin diverse suggesties gedaan worden, dus die ga ik deze week maar eens uitproberen.
4. Het hangmatje in de achterbak blijft een aanfluiting. Ik heb inmiddels een Amerikaanse site gevonden alwaar ze wel een normale hoedenplank verkopen. Ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft.
5. Zoeken in de adressenlijst van de telefoon is nogal omslachtig. Ik heb tot nu toe alleen de lijst gevonden die onderverdeeld is in een aantal groepen letters, maar ik zou graag gewoon op naam willen zoeken door een zoekterm in te voeren. Wellicht nog niet goed gezocht.
6. Wat ik tot nu toe heb gelezen doet mij vermoeden dat ik niet een nieuwe bestemming kan invoeren middels spraakcommando's. Dat is jammer.
Al met al ben ik zeker niet ontevreden na één dag. Ik hoop een hoop zuinige kilometers met de auto te kunnen maken. De laadpassen van New Motion en ANWB zijn enkele dagen geleden al besteld, dus ik hoop dat die ook snel binnen komen zodat ik ook op openbare laadpunten kan gaan tappen.
Alle forumleden die hebben bijgedragen wil ik in elk geval via deze weg al hartelijk bedanken. Ik heb in de dagen voorafgaand aan de aflevering van de auto mij heerlijk kunnen inlezen en kwam derhalve goed beslagen ten ijs.