Pagina 1 van 1

Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de bergen

Geplaatst: wo 20 jul 2016, 19:02
door hajobakker
Kan hier met thuislader 's ochtend starten met een volle accu, het is best een fijn gevoel om de berglucht niet te verzieken.

Vandaag een bergwandeling gedaan, 40 (accu) km verderop. Hierna was dus nog 18 (accu) km over. De terugrit is 90% bergaf en ik parkeer de auto op het vakantieadres met 18 (accu) km over voor een totale rit van 68 echte km's. :lol: :lol: :lol:

Het regenereren van energie is bizar, bergaf zie ik meer accu-km's beschikbaar dan ik aan km's heb gereden. Dat kan de aderlating van de heenweg goedmaken, het blijft jammer als je moet tanken.

Re: Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de be

Geplaatst: wo 20 jul 2016, 19:57
door HenryAmpera
Ja, had ik ook op vakantie in de Eifel.
Had op een gegeven moment nog maar 2 km over, maar laatste deel van de rit was bergafwaarts.
Ik heb zo nog ruim 10 km "cadeau" gekregen. :D

Re: Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de be

Geplaatst: wo 20 jul 2016, 23:08
door Poul
Kan bizar uitpakken. Ik eindigde een keer met 15 kilometer meer 'in de accu' dan ik was gestart, terwijl ik 30 km op electriciteit had gereden.

Groeten,
Poul

Re: Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de be

Geplaatst: do 21 jul 2016, 09:15
door Morgoth
Je kunt dat ook manipuleren. Berg op op benzine en bergaf elektrisch. Dan gaat ie doortellen. Ik had op een gegeven moment bij elektrisch actieradius 159km staan.

Re: Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de be

Geplaatst: do 21 jul 2016, 21:22
door NeufegliseThierry
Als we met z'n allen maar begrijpen dat er niets zoiets is als 'spontane energieopwekking' dan redden we het wel ;-)

Als je benzine verstookt om naar boven te komen snap ik wel waar de energie in de accu vandaan komt wanneer je naar beneden rijdt :-)

Re: Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de be

Geplaatst: do 21 jul 2016, 22:38
door Morgoth
Nee man. De accu gaat echt niet voller dan vol zitten. Alleen rijd je bergafwaards zonder energie te verbruiken. Dus gaat je actieradius omhoog omdat de auto kilometers meet t.o.v. De verstookte kilowatts.

Re: Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de be

Geplaatst: vr 22 jul 2016, 00:16
door NeufegliseThierry
LOL: ik refereer aan de wet van behoud van energie:
1) je stopt een hoop energie in de auto door hem omhoog de berg op te stoppen (hier: kost benzineverbruik of uiteraard elektra uit de accu)
2) je laat de auto naar beneden rollen, dan vangt die -in het geval van een Ampera/Volt- weer energie op.

Per saldo wek je dus geen energie op, maar vang je wel een groot deel terug. En dat is dan het voordeel t.o.v. een conventionele benzine gestookte auto.

Als we maar met elkaar snappen dat je niet -per saldo- energie op kunt wekken door op en neer door de bergen te rijden, dat was het punt wat ik wilde maken ;-)