Pagina 1 van 4
Praktijk energieverbruik Ampera-e
Geplaatst: ma 09 okt 2017, 16:57
door e-head
Voor de statistieken:
Gisteren eerste lange rit. Met ruim 80% snelweg, meest 130 km/h. Kachel aan, buitentemp 12-15 graden.
Verbruik 22,0 kWh/100km
(Op basis van 318 km op 69.9 kWh, dit met onderweg 20 min aan de snellader en restant 15% bij aankomst).
Ben benieuwd naar praktijkverbruik onder andere omstandigheden.
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
Geplaatst: ma 09 okt 2017, 17:21
door NeufegliseThierry
Waarmee maar weer eens beween is dat je absoluut niet 'normale' snelheden kunt rijden i.r.t. de opgegeven reikwijdte.
Nou had ik dat ook niet verwacht maar met wat je nu aangeeft kom je 56 (effectief bruikbare KW's) / 0,22 = 254 km ver. En het is nog geeneens winter.
Ben vooral benieuwd naar het verbruik van iemand die vooral 100 km per uur en voornamelijk snelweg km's maakt, dat komt namelijk overeen met mijn 'gebruiksprofiel' en bij de Leaf kwam ik toen jaarrond op 0,155 KW per kilometer uit. Je zou verwachten dat de Ampera-E vanwege de nieuwere techniek dat verbruik op z'n minst zou moeten kunnen evenaren.
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
Geplaatst: di 10 okt 2017, 11:31
door FrankS1966
Met ruim 3000 km gereden, mix stadsverkeer en veel snelweg (ca. 75%, in een mix van 100/120/130 km/u) kom ik net onder de 17 kWh per 100 km. Daarbij heb ik delen zonder airco/verwarming gereden, maar ook delen met stuur- en stoelverwarming. Een actieradius dus van 352 km op een volle lading.
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
Geplaatst: vr 13 okt 2017, 20:20
door e-head
e-head schreef:... ruim 80% snelweg, meest 130 km/h. Kachel aan, buitentemp 12-15 graden.
Verbruik 22,0 kWh/100km ......
Bij dat verbruik hoorde dit energieverbruik-overzicht:

Dus:
= te hard gereden (teveel uitgeprobeerd wat er kan er wat er gebeurt ....)
= te hoge stand van de verwarming
= buitentemperatuur die niet meehielp
Dat moet dus beter kunnen, inderdaad.
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
Geplaatst: vr 13 okt 2017, 20:32
door e-head
Vandaag inderdaad beter: met vooral binnendoor en een klein stuk snelweg:
Verbruik 17,1 kWh/100km. Dat is al duidelijk béter! Zo kom ik al boven de 350km per lading
Met bijgaand verbruiksoverzicht:

Dus:
= betere rijstijl (alleen heel braaf kan nog beter)
= iets gunstiger buitentemperatuur
= toch nog te hoge verwarming? Zal volgende keer een trui aantrekken .... !?
En met een energieverbruikscore van -3,3 zit er dus nog best verbeterpotentieel in!
Ik ga nog een keer voor 400km+ !
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
Geplaatst: vr 13 okt 2017, 20:39
door e-head
En hoe kan het "terrein" negatief scoren, als ik alleen asfalt heb gereden?
Of zit dat in:
= de 5 meter grind op mijn oprit ? of
= de "amersfoortse berg" waar ik 40 meter op en af ben gereden ? of
= de inrit naar de ondergrondse P-garage op het werk? of
= het gekruip door de Utrechtse stadsfiles en de vele stoplichten ?
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
Geplaatst: vr 13 okt 2017, 21:39
door edrelais
Leuk om te zien!

Ga zo door
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
Geplaatst: do 19 okt 2017, 20:16
door e-head
Vandaag mixed praktijk: redelijk gelijk verdeeld over stadsverkeer, snelwegen met mixed filebeeld, binnenwegen.
Totaal 119km , met gemiddeld
15,7kWh/100km. Dát begint er op te lijken. Die afstand kan ik zo dus ruim drie keer doen op één lading!
Bijgaand het energieverbruiksprofiel:

Dus: rustig gereden (in stadsverkeer en in de file op L, rest op D) en een gunstige buitentemperatuur.
Alleen de score van Klimaatinstellingen moet ik nog beter leren begrijpen en beïnvloeden. Iemand tips?
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
Geplaatst: do 19 okt 2017, 21:54
door tofelec
Re: Praktijk energieverbruik Ampera-e
Geplaatst: zo 12 nov 2017, 13:32
door e-head
Gisteren vanuit Leuven (B) naar huis gereden alleen binnendoor, geen snelwegen.
Niet speciaal zuinig gereden, gewoon met verkeer mee.
Uitslag: over 212.2km gemiddeld
15,0kWh/100km. Dus range onder die omstandigheden 400km.
Kijkend naar die omstandigheden:

Totaalscore -6,3 dus onder meer ideale omstandigheden (20 grd C buiten?) kun je nog 6-7% winnen, dus 425km. Als je nog verder wilt, dan moet je kennelijk langzamer en zéér constant gaan rijden en je rechtervoet nog meer bedwingen. Boven die 425 zal niet meevallen.
Maar voor mij is de combinatie van 300+km én snelladen prima. Dus prima tevreden met deze auto
