Opladen starten op basis van vertrektijd
Geplaatst: di 30 jan 2018, 08:39
Afgelopen nacht voor het eerst deze functie gebruikt. Had de vertrek tijd ingesteld op 06:15. Kreeg om 05:48 een mailtje dat het laden voltooid was. Ongeveer de plek van de inkeping in de grafiek. OnStar gaf inderdaad aan dat het laden klaar was en de SOC was 87% (afdaal reserve actief).
Maar de auto pakte nog steeds stroom uit het laadpunt. Rond 6:15 kachel aan gezet en een minuut of 10 later vertrokken. De kachel pakt daarvoor nog steeds stroom uit het net (gelukkig maar):

Vanuit de meterkast ziet het er zo uit:
Vanaf 5:17:33 zie je de auto meer stroom pakken ivm de kachel. Zodra hij over de 25 ampere heen gaat wordt hij binnen een seconde of 3 genoeg afgeknepen om het totale verbruik op de fase weer onder de 25 ampere te krijgen.
Zit nog met één vraag (waar ik vanzelf een keer achter kom, maar misschien weet iemand het antwoord):
Wanneer je "laden op basis van vertrektijd" activeert snuffelt de auto heel even aan de paal om te weten hoe snel hij bij de paal kan laden. Anders weet hij natuurlijk niet wanneer hij uiterlijk moet starten. Als dan 's nachts 'onverwachts' de wasmachine een paar keer aan gaat (op dezelfde fase) dan wordt de auto een paar keer afgeknepen en komt hij aan het einde wat te kort, lijkt mij. Maar hoe gaat het andersom? Wanneer de wasmachine aan staat tijdens het snuffelen, dan krijgt de auto een te negatief beeld van de beschikbare capaciteit en zal hij te vroeg beginnen met laden. Zou dat gaandeweg de laadcyclus worden bijgesteld, wanneer blijkt dat het laadpunt toch meer capaciteit heeft?
Maar de auto pakte nog steeds stroom uit het laadpunt. Rond 6:15 kachel aan gezet en een minuut of 10 later vertrokken. De kachel pakt daarvoor nog steeds stroom uit het net (gelukkig maar):

Vanuit de meterkast ziet het er zo uit:
Code: Selecteer alles
Tijdstip Amps
2018-01-30 05:17:20.78 7,31
2018-01-30 05:17:21.787 7,61
2018-01-30 05:17:22.789 0,61
2018-01-30 05:17:23.791 7,46
2018-01-30 05:17:24.793 7,69
2018-01-30 05:17:25.795 7,69
2018-01-30 05:17:26.805 7,61
2018-01-30 05:17:27.807 7,82
2018-01-30 05:17:28.809 7,82
2018-01-30 05:17:29.811 1,15
2018-01-30 05:17:30.813 1,13
2018-01-30 05:17:31.823 1,13
2018-01-30 05:17:32.825 1,03
2018-01-30 05:17:33.828 9,48
2018-01-30 05:17:34.83 9,48
2018-01-30 05:17:35.831 13,44
2018-01-30 05:17:36.844 17,49
2018-01-30 05:17:37.846 17,49
2018-01-30 05:17:38.848 21,58
2018-01-30 05:17:39.85 25,50
2018-01-30 05:17:40.852 25,50
2018-01-30 05:17:41.859 29,43
2018-01-30 05:17:42.861 28,01
2018-01-30 05:17:43.863 28,01
2018-01-30 05:17:44.865 24,86
2018-01-30 05:17:45.872 24,87Zit nog met één vraag (waar ik vanzelf een keer achter kom, maar misschien weet iemand het antwoord):
Wanneer je "laden op basis van vertrektijd" activeert snuffelt de auto heel even aan de paal om te weten hoe snel hij bij de paal kan laden. Anders weet hij natuurlijk niet wanneer hij uiterlijk moet starten. Als dan 's nachts 'onverwachts' de wasmachine een paar keer aan gaat (op dezelfde fase) dan wordt de auto een paar keer afgeknepen en komt hij aan het einde wat te kort, lijkt mij. Maar hoe gaat het andersom? Wanneer de wasmachine aan staat tijdens het snuffelen, dan krijgt de auto een te negatief beeld van de beschikbare capaciteit en zal hij te vroeg beginnen met laden. Zou dat gaandeweg de laadcyclus worden bijgesteld, wanneer blijkt dat het laadpunt toch meer capaciteit heeft?