Pagina 1 van 1

Onderhoudskosten

Geplaatst: do 22 feb 2018, 21:05
door rob313
Wat zijn of worden de onderhoudskosten, al iemand ervaring mee?

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: do 22 feb 2018, 23:58
door NeufegliseThierry
Serieus of grappig bedoeld?

Uitgaande van een serieuze vraag: lijkt me sterk dat er al iemand een beurt uit heeft laten voeren en daarbij kun je dat bedrag zo opvragen bij de dealer. Maar voor een serieuze inschatting van onderhoudskosten naarmate er meer km's (zeg 100.000) gereden zijn en de auto buiten de garantie valt echt weinig te zeggen.

Wel kun je in 't algemeen stellen dat de onderhoudskosten van volledige ZE voertuigen belachelijk (prettig dan) laag zijn. Meer dan 130 euro heb ik nog niet voor een 30.000 beurt betaald en de Zoe die ik hiervoor had kostte maar 90 euro voor een beurt.

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: vr 23 feb 2018, 08:43
door Anko
Heel aardig artikel over de Bolt: http://www.advantagelithium.com/_resour ... rticle.pdf

Op pagina 55 worden jaarlijkse onderhoudskosten van een Bolt vergeleken met die van een 'gewone' Golf:

Bolt: USD 255
Golf: USD 610
:clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: vr 23 feb 2018, 13:21
door japio
Kangoo ZE €186 voor de 40k/ 2jaars beurt.

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: vr 23 feb 2018, 19:08
door rob313
NeufegliseThierry schreef:Serieus of grappig bedoeld?

Uitgaande van een serieuze vraag: lijkt me sterk dat er al iemand een beurt uit heeft laten voeren en daarbij kun je dat bedrag zo opvragen bij de dealer. Maar voor een serieuze inschatting van onderhoudskosten naarmate er meer km's (zeg 100.000) gereden zijn en de auto buiten de garantie valt echt weinig te zeggen.

Wel kun je in 't algemeen stellen dat de onderhoudskosten van volledige ZE voertuigen belachelijk (prettig dan) laag zijn. Meer dan 130 euro heb ik nog niet voor een 30.000 beurt betaald en de Zoe die ik hiervoor had kostte maar 90 euro voor een beurt.

de dealer wist het nog niet.
en op de opel site niks te vinden.
maar was serieus bedoeld hoor.

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: za 24 feb 2018, 16:44
door Ferry34
Ik rij m vanaf midden december en sta nu op 11.500
Zal dus niet zo lang duren

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: do 25 mar 2021, 18:28
door Ruben
Dit lijkt me het meeste relevante draadje.

Net de eerste "Inspectie" onderhoudsbeurt gehad. De eenjaarsbeurt zeg maar, met 11k km. In totaal was ik € 156,59 kwijt in de BTW, inclusief ruitensproeiervloeistof, kleinmateriaal en milieuheffing. De "Inspectie" stond op aantal 1,20 (119,28 ex btw), dus ik vermoed dat dit gewoon loon is.

Komt dit overeen met wat jullie ongeveer betalen voor een eerste beurt?

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: vr 26 mar 2021, 10:46
door tverdeni
Ja, 165 euro voor de eerste beurt. (voor een klein uurtje werk vind ik dit veel geld!)
Wel minder dan voor een eerste beurt van een vergelijkbare benzine auto natuurlijk.

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: ma 26 jul 2021, 17:20
door vosmonique
NeufegliseThierry schreef:Serieus of grappig bedoeld?

Uitgaande van een serieuze vraag: lijkt me sterk dat er al iemand een beurt uit heeft laten voeren en daarbij kun je dat bedrag zo opvragen bij de dealer. Maar voor een serieuze inschatting van onderhoudskosten naarmate er meer km's (zeg 100.000) gereden zijn en de auto buiten de garantie valt echt weinig te zeggen.

Wel kun je in 't algemeen stellen dat de onderhoudskosten van volledige ZE voertuigen belachelijk (prettig dan) laag zijn. Meer dan 130 euro heb ik nog niet voor een 30.000 beurt betaald en de Zoe die ik hiervoor had kostte maar 90 euro voor een beurt.
Dit is wel goed om te weten. Ik dacht juist dat het bedrag wat lager was door elektrisch rijden. Vergeleken met een dieselvoertuig valt het redelijk mee of heb ik het verkeerd?

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: ma 26 jul 2021, 18:31
door Alex
vosmonique schreef:(...) Ik dacht juist dat het bedrag wat lager was door elektrisch rijden. Vergeleken met een dieselvoertuig valt het redelijk mee of heb ik het verkeerd?
Aan een elektromotor zit verrassend weinig onderhoud. Heb je ooit je stofzuiger voor een beurt gebracht? :lol: Verder heb je natuurlijk wel inspectie van banden, remmen, koelvloeistoffen e.d. Daarnaast heb je software-updates, die al dan niet tijd kosten en waar licentiekosten voor kunnen worden gerekend.

In elk geval ben je (op de banden en wisserbladen na) van de slijtageonderdelen af. Er rijden heel veel EV's met 200k op de teller met de originele remschijven en -blokken.