Pagina 1 van 2
koude lucht uit verwarming
Geplaatst: wo 06 feb 2019, 11:26
door volt-NL
Op zich heb ik geen probleem met de verwarming van de (2019) Ampera-e, alleen na een poosje rijden in koud weer met de verwarming op 19 of 20 komt er ineens ijskoude lucht uit de verwarming. Herkennen jullie dit ook?
Het zelfde krijg je als je bijvoorbeeld de temperatuur van 20 naar 19 graden zet. Dan begint de auto erg koude lucht te blazen. Lijkt wel of het zo geprogrammeerd is dat de temperatuur binnen een paar seconden van 20 naar 19 moet gaan. Wat helemaal niet nodig is. Als het buiten warm is wil je dit misschien wel, maar in de winter wil ik dit echt niet.
Re: koude lucht uit verwarming
Geplaatst: wo 06 feb 2019, 11:46
door sarion
Ik herken wel dat het soms (?) enorm scheelt of je 1 graad de temp aanpast, en dat de hele auto dan van fris naar warm gaat of andersom. Lijkt soms meer een aan/uit knop. Niet echt prettig of wat je verwacht.
Re: koude lucht uit verwarming
Geplaatst: wo 06 feb 2019, 17:03
door sbogovac
Is het niet "gewoon" een kwestie van de luchtstroom te reguleren? Als er nog steeds lucht van buiten binnen komt en de (elektrische!) verwarming gaat uit, ja... dan gaat't snel. Maar wellicht helpt het als je de luchtcirculering aan zet (of hoe heet die knop dat de lucht binnen de auto rondjes maakt)?
Re: koude lucht uit verwarming
Geplaatst: wo 06 feb 2019, 17:19
door japio
Eigenschap van een warmtepomp, de verdamper heeft weinig massa en koelt derhalve razendsnel af.
Re: koude lucht uit verwarming
Geplaatst: wo 06 feb 2019, 17:32
door volt-NL
japio schreef:Eigenschap van een warmtepomp, de verdamper heeft weinig massa en koelt derhalve razendsnel af.
welke warmte pomp?
Re: koude lucht uit verwarming
Geplaatst: wo 06 feb 2019, 17:34
door volt-NL
sbogovac schreef:Is het niet "gewoon" een kwestie van de luchtstroom te reguleren? Als er nog steeds lucht van buiten binnen komt en de (elektrische!) verwarming gaat uit, ja... dan gaat't snel. Maar wellicht helpt het als je de luchtcirculering aan zet (of hoe heet die knop dat de lucht binnen de auto rondjes maakt)?
Dit is misschien een work-a-round, circulatie op intern zetten zou kunnen helpen, dat ga ik uitproberen.
Re: koude lucht uit verwarming
Geplaatst: wo 06 feb 2019, 21:02
door japio
volt-NL schreef:
welke warmte pomp?
Een apparaat wat ergens tussen de voor en achterwielen verstopt zit. In de zomer noem je het een airco.
Re: koude lucht uit verwarming
Geplaatst: wo 06 feb 2019, 21:24
door sarion
Allerlei elektrische auto's hebben een warmtepomp, maar de Ampera-e niet. Die heeft een veel minder efficiënte technologie, die dus veel meer stroom verbruikt.
Schijnbaar overweegt Chevrolet er wel een in een winter package, om ook het bereik te vergroten:
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 9480963122
Re: koude lucht uit verwarming
Geplaatst: do 07 feb 2019, 16:52
door HJee
volt-NL schreef:Op zich heb ik geen probleem met de verwarming van de (2019) Ampera-e, alleen na een poosje rijden in koud weer met de verwarming op 19 of 20 komt er ineens ijskoude lucht uit de verwarming. Herkennen jullie dit ook?
Het zelfde krijg je als je bijvoorbeeld de temperatuur van 20 naar 19 graden zet. Dan begint de auto erg koude lucht te blazen. Lijkt wel of het zo geprogrammeerd is dat de temperatuur binnen een paar seconden van 20 naar 19 moet gaan. Wat helemaal niet nodig is. Als het buiten warm is wil je dit misschien wel, maar in de winter wil ik dit echt niet.
Ik had hetzelfde probleem en heb dit opgelost door de ventilator snelheid instelling aan te passen ergens in het instellingen menu. Dan blaast hij niet zo snel als de auto warm genoeg is.
Re: koude lucht uit verwarming
Geplaatst: do 07 feb 2019, 17:06
door volt-NL
HJee schreef:volt-NL schreef:Op zich heb ik geen probleem met de verwarming van de (2019) Ampera-e, alleen na een poosje rijden in koud weer met de verwarming op 19 of 20 komt er ineens ijskoude lucht uit de verwarming. Herkennen jullie dit ook?
Het zelfde krijg je als je bijvoorbeeld de temperatuur van 20 naar 19 graden zet. Dan begint de auto erg koude lucht te blazen. Lijkt wel of het zo geprogrammeerd is dat de temperatuur binnen een paar seconden van 20 naar 19 moet gaan. Wat helemaal niet nodig is. Als het buiten warm is wil je dit misschien wel, maar in de winter wil ik dit echt niet.
Ik had hetzelfde probleem en heb dit opgelost door de ventilator snelheid instelling aan te passen ergens in het instellingen menu. Dan blaast hij niet zo snel als de auto warm genoeg is.
Bedankt HJee! Ga ik straks proberen.
In de handleiding op pagina 95 (van de 18.5 versie) staat er inderdaad iets over:
Auto-instellingen
● Klimaat en luchtkwaliteit
Automatische ventilatorsnelheid:
Verandert het niveau van het
luchtdebiet van de klimaatregeling
in het interieur in automatische
modus.