Pagina 1 van 2

Met koude motor meteen de snelweg op?

Geplaatst: ma 15 apr 2019, 17:33
door Toverdoos
Bij benzine- en vooral dieselauto's wordt het sterk afgeraden om meteen met een koude motor de snelweg op te gaan. Ik vroeg me af of dat voor een electromotor ook geldt? Of kan het geen kwaad om met een 'koude' Ampera meteen de snelweg op te zoeven (weliswaar op electriciteit zonder dat de motor moet draaien)?

Re: Met koude motor meteen de snelweg op?

Geplaatst: di 16 apr 2019, 23:40
door Ivo
Volgens mij geen enkel probleem, volges mij. Juist een van de voordelen van elektrisch rijden.
Er is, in tegenstelling tot verbrandingsmotoren, geen olie die in de motor en versnellingsbak wrijving moet compenseren (en koelen/reinigen). Bij een "koude motor" is die typisch nog niet dun genoeg om zijn werk goed te doen en daarom is het niet verstandig vol te belasten. En dan heb ik het nog niet over de niet optimale brandstofverbranding (en dus vermogensverlies) bij een koude motor.
Dat alles is er niet bij electronen. Die lopen net zo hard als het koud is (nou .....), of in ieder geval geen extra slijtage bij kou ...

Re: Met koude motor meteen de snelweg op?

Geplaatst: wo 17 apr 2019, 12:28
door sbogovac
Daar staat dan wel weer tegenover dat je een EV eigenlijk altijd "rustig" zou moeten rijden...

Niet alleen vanwege "korte termijn economische redenen" (zuiniger rijden), maar ook vanwege de "lange termijn economische redenen"; de batterij wordt niet erg vrolijk van het plotseling heel erg belasten... (dit verkort toch wel aanzienlijk de levensduur).

Re: Met koude motor meteen de snelweg op?

Geplaatst: wo 17 apr 2019, 17:30
door NeufegliseThierry
sbogovac schreef:de batterij wordt niet erg vrolijk van het plotseling heel erg belasten... (dit verkort toch wel aanzienlijk de levensduur).
Met alle respect: onzin. De ont-laad snelheid is -tenzij je 150 km per uur of harder gaat rijden (en dan ook nog eens heel lang achter elkaar) een stuk lager dan de laadsnelheid. Dus als je al ergens van verwacht dat de hoofdaccu/batterij het niet 'trekt' dan is het bij het snel-laden. Bedenk hierbij ook dat we nu al snel richting een norm van 150 KW per uur laden gaan terwijl je 150 KW per uur niet verbruikt krijgt.

En verder: 'grappig' genoeg komt uit onderzoek eerder naar voren dat auto's die weinig gebruikt worden/weinig geladen en ontladen worden sneller hun capaciteit verliezen dan auto's die veel geladen/ontladen worden, waarbij auto's die veel aan de snellader lagen er relatief goed uitkwamen. Denk b.v. ook aan de vele Leaf's die als taxi bereden zijn in/rondom Amsterdam, veel aan de snellader lagen en niet zachtzinnig gebruikt zijn. Juist deze Leafs vertoonden weinig accudegradatie.

Re: Met koude motor meteen de snelweg op?

Geplaatst: wo 17 apr 2019, 17:40
door sbogovac
NeufegliseThierry schreef:
sbogovac schreef:de batterij wordt niet erg vrolijk van het plotseling heel erg belasten... (dit verkort toch wel aanzienlijk de levensduur).
Met alle respect: onzin. De ont-laad snelheid is -tenzij je 150 km per uur of harder gaat rijden (en dan ook nog eens heel lang achter elkaar) een stuk lager dan de laadsnelheid. Dus als je al ergens van verwacht dat de hoofdaccu/batterij het niet 'trekt' dan is het bij het snel-laden. Bedenk hierbij ook dat we nu al snel richting een norm van 150 KW per uur laden gaan terwijl je 150 KW per uur niet verbruikt krijgt.

En verder: 'grappig' genoeg komt uit onderzoek eerder naar voren dat auto's die weinig gebruikt worden/weinig geladen en ontladen worden sneller hun capaciteit verliezen dan auto's die veel geladen/ontladen worden, waarbij auto's die veel aan de snellader lagen er relatief goed uitkwamen. Denk b.v. ook aan de vele Leaf's die als taxi bereden zijn in/rondom Amsterdam, veel aan de snellader lagen en niet zachtzinnig gebruikt zijn. Juist deze Leafs vertoonden weinig accudegradatie.
Bij mij in de praktijk echter blijkt de Ampera (die ik zo "economisch" mogelijk probeer te rijden) het prima vol te houden. Terwijl de batterij van mij motorfiets (Vectrix VX1) onlangs is overleden (volledig ingestort; nog maar tot het einde van de straat en met geluk terug). En mij wordt door de leverancier/techneut toch echt echt gezegd dat dat door het "niet zachtzinnige gebruik" is gekomen...

Re: Met koude motor meteen de snelweg op?

Geplaatst: do 18 apr 2019, 07:47
door NeufegliseThierry
sbogovac schreef:Bij mij in de praktijk echter blijkt de Ampera (die ik zo "economisch" mogelijk probeer te rijden) het prima vol te houden. Terwijl de batterij van mij motorfiets (Vectrix VX1) onlangs is overleden (volledig ingestort; nog maar tot het einde van de straat en met geluk terug). En mij wordt door de leverancier/techneut toch echt echt gezegd dat dat door het "niet zachtzinnige gebruik" is gekomen...
Dat jij dat wilt geloven is aan jou. En voor zover er een kern van waarheid inzit: ik denk alleen -wederom met respect bedoeld- je een redeneerfout maakt door de 'shitty' kwaliteit van de eerste generatie Volt/Ampera te generaliseren naar een doorsnee voor alle elektrische auto's. Ik ga niet de hele discussie hier beginnen maar als je terugleest op het forum hier weet je hoe vaak in de beginperiode helle accupakketten vervangen werden en achteraf bezien soms vanwege een enkel sensorprobleem. En dan het centrale lager, de knopjes opd e deurklinken, het waarschuwingslampje voor het laden, et cetera, et cetera. De Volt/Ampera was nog niet uitontwikkeld en is te snel op de markt gezet. Zonde, want het is een prettige auto.

Re: Met koude motor meteen de snelweg op?

Geplaatst: do 18 apr 2019, 12:02
door sbogovac
NeufegliseThierry schreef:[...] Dat jij dat wilt geloven is aan jou. En voor zover er een kern van waarheid inzit: ik denk alleen -wederom met respect bedoeld- je een redeneerfout maakt door de 'shitty' kwaliteit van de eerste generatie Volt/Ampera te generaliseren naar een doorsnee voor alle elektrische auto's. [...]
Dat is inderdaad de "keuze", maar aangezien ik weet dat ik niet overal alles van kan weten moet ik toch afgaan op de expertise van iemand die er wel voor heeft doorgeleerd. En dat was niet zozeer een "Ampera" referentiekader, maar juist van een bedrijf dat EV's ombouwt et cetera (in dezen het vervangen van de batterij van mijn Vectrix door Leaf cellen)... zijn advies was dat als je een batterij vaak extra belast door (vaak) heel snel op te trekken je de levensduur van die batterij verkort...

Re: Met koude motor meteen de snelweg op?

Geplaatst: za 20 apr 2019, 07:41
door NeufegliseThierry
OK, dank voor deze extra toelichting. Wat dat betreft dus ook niet echt iets nieuws onder de zon. Daar waar bij een ICE auto snel optrekken de levensduur van de motor verkort geldt bij een ZE auto dat dit nadelig is voor de accu. Tot zover prima te volgen.

Alleen begon jij je verhaal met of het kwaad kon meteen de snelweg op te gaan met een koude elektromotor. En het antwoord op die vraag blijft: nee, geen probleem (dan rij je juist relatief constant met weinig wisselingen qua vermogen dat je uit de accu trekt).

Re: Met koude motor meteen de snelweg op?

Geplaatst: za 20 apr 2019, 22:42
door japio
Er is nogal een verschil tussen zelfbouw en fabrieks accupakketten.

Re: Met koude motor meteen de snelweg op?

Geplaatst: za 20 apr 2019, 23:09
door sbogovac
NeufegliseThierry schreef:[...] Alleen begon jij je verhaal met of het kwaad kon meteen de snelweg op te gaan met een koude elektromotor. En het antwoord op die vraag blijft: nee, geen probleem (dan rij je juist relatief constant met weinig wisselingen qua vermogen dat je uit de accu trekt).
Klopt, de motor van mijn Vectrix deed het nog prima... het was "alleen" de batterij die naar z'n grootje was... :silent: