trillen bij rijden in L

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Plaats reactie
wimtim
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 19 feb 2018, 10:25
km-stand: 42000
Lifetime: 20
Auto: Ampera-e
Locatie: Nijmegen

trillen bij rijden in L

Bericht door wimtim »

Sinds enkele maanden bemerk ik een duidelijk trillen bij gas loslaten en regeneratief remmen in stand L. Dit is het duidelijkste merkbaar bij een snelheid van ongeveer 40 km per uur. In stand D treedt dit niet op. Na het monteren van de winterbanden bleef het probleem ook bestaan. Omdat de garantie binnenkort verloopt heb ik het aangekaart bij de dealer, Opel Mulders in Nijmegen. Zij erkennen dat het probleem bestaat maar zeggen dat er niets mis is met de auto. Als ik het een probleem vind, adviseren ze eenvoudigweg dan maar niet meer in stand L te rijden!
Ze zeggen dat volgens de gebruiksaanwijzing stand L sowieso alleen gebruikt mag worden in de sneeuw of als je een heuvel af rijdt.

Vragen:
1. Herkent iemand dit probleem en is er iets over bekend?
2. Stand L mag je toch altijd gebruiken? Het zgn one pedal rijden wordt toch juist aanbevolen? Zelf vind ik het prettig om standaard in L te rijden.
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: trillen bij rijden in L

Bericht door japio »

Beste kun je een afspraak maken met een ANWB keuringscentrum, zij lopen de hele auto voor een schappelijk bedrag na en zijn onafhankelijk. Meer dan eens kost het oplossen van de 'garantiedingetjes' een veelvoud van de keuring.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
amperaphile
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 10:23
km-stand: 245000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Belgie

Re: trillen bij rijden in L

Bericht door amperaphile »

wimtim schreef:2. Stand L mag je toch altijd gebruiken? Het zgn one pedal rijden wordt toch juist aanbevolen? Zelf vind ik het prettig om standaard in L te rijden.
Ik rijd altijd in L (97 KKm al). Ik vind D rijden echt vermoeiend.
christiaanjanssen
Vaste klant
Berichten: 113
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 21:42
km-stand: 53000
Lifetime: 19
Auto: Ampera-e
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: trillen bij rijden in L

Bericht door christiaanjanssen »

Hier ook alleen maar in L. Dit probleem niet gemerkt.
4 jaar en 200.000 km in Ampera I, 2 jaar Nissan Leaf en eind 2019 naar Ampera II
Gebruikersavatar
volt-NL
Stamgast
Berichten: 332
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 14:42
km-stand: 20000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Eindhoven

Re: trillen bij rijden in L

Bericht door volt-NL »

wimtim schreef:Ze zeggen dat volgens de gebruiksaanwijzing stand L sowieso alleen gebruikt mag worden in de sneeuw of als je een heuvel af rijdt.
In de gebruiksaanwijzing staat:
L: in deze stand rijdt de auto langzamer
zonder dat de remmen worden
gebruikt. Gebruik L op zeer steile
heuvels, in diepe sneeuw, in modder
of bij veelvuldig stoppen en optrekken.
Er staat niet dat dit alleen maar hier voor gebruikt mag worden. Ook staat er dat L bij veelvuldig stoppen en optrekken gebruikt kan worden. En dat is bijvoorbeeld in stads verkeer. En dat L voor één pedaal rijden bedoelt is en dit wordt inderdaad zelfs in reclames etc als verkoop argument gebruikt. Ik rijdt ook 99% van de tijd in de L stand en heb nog nooit een trilling gevoeld.
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt
Cuprani
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: za 20 mar 2021, 17:12
km-stand: 45000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: trillen bij rijden in L

Bericht door Cuprani »

@wimtim
Ik heb dit ook, maar het vreemde is, zeker niet altijd.
Soms voel ik het lichtjes, soms wat zwaarder, maar soms ook dagen niet.

Ben jij nog tot een oorzaak of oplossing gekomen?
Gebruikersavatar
Ruwils
Stamgast
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
km-stand: 30760
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: trillen bij rijden in L

Bericht door Ruwils »

Ik rij ook altijd in L-mode, jammer dat dit niet standaard is in te stellen, maar heb niets gemerkt van trillingen. Nog een voordeel van L-mode is dat bij stilstaan je ook echt stil blijft staan en niet kruipt of langzaam achteruit rolt bij een stoplicht. Heerlijk!
Plaats reactie