Ampera, wel of niet doen.

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
Morgoth
Harde kern
km-stand: 186000
Lifetime: 49
Auto: Ampera

Ampera, wel of niet doen.

Bericht door Morgoth »

Ik sta binnenkort voor de keuze voor mijn volgende auto. De Ampera is een van de gegadigden.
Op dit moment rij ik een Prius. Voor meer dan 10.000 euro opgeleukt omdat ik toch ruimte genoeg had in mijn leasebudget.
Ik kan natuurlijk weer een Prius nemen, of wellicht een Prius Plug-In om daarmee ook geen bijtelling te hebben. Probleem van de Prius vind ik echter het stoffige bomenknuffelimago wat er aan deze auto hangt. Ik rij er gewoon 150km/h mee en in Duitsland geeft de teller zelfs 194 aan. (is 180 echt). Die bomen gaan van mijn auto echt niet dood. Verder probleem is dat een Prius van achteren echt lelijk is. Van opzij vind ik hem mooi, van voren wel okee maar van achteren spuug lelijk. Ook het interieur is niet heel fraai. Gemaakt van ecologisch (jawel) keihard dooie maisplantenplastic. En ik kan maar geen fijne zitpositie vinden.
Maar... Een Prius is zo verschrikkelijk goed! Ik heb er nog nooit iets mee gehad. Slechts 1 defect kentekenplaatverlichtingslampje :clap: . Ik ben er op zich wel zuinig op maar ik rij er beslist niet mee als een ouwe l*l. De leasemaatschappij had nog nooit een Priusrijder gezien die zo snel zijn banden versleet :mrgreen: . Die auto is echt onverwoestbaar.

Nu lees ik hier het Ampera forum. De Ampera is veel mooier en biedt een betere zitpositie. En een beter imago. Maar ik lees ook heel veel problemen: rammels, defecte accu's, stroring van motormanagement, slechte service door onwillige importeur of onkundige dealers, slechte en dure navigatie, matige radio, slechte synchronisatie telefoon. Noem maar op.
Dit zijn allemaal problemen die je bij de Prius niet vindt. Tuurlijk, ook de kaarten in de Prius navi zijn niet de allernieuwsten. Maar alles werkt en blijft werken. Onverwoestbaar. En de dealer is echt super. Onwijs goede service.

Doe ik er goed aan een Ampera te kiezen? De meesten hier zijn natuurlijk bevooroordeeld. Snap ik ook wel. Maar toch.
Ik ben auto automotive hobbyist. Ik heb naast mijn Prius nog een dikke Amerikaan met 5,7l V8, een Peugeot, twee motoren en een tracktor. Sleutelen is mijn hobby maar niet aan mijn zakelijke auto. Die moet het gewoon altijd doen. Zonder voorbehoud.

Graag jullie reaktie.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.
Unit106
Moderator
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: anders

Re: Ampera, wel of niet doen.

Bericht door Unit106 »

Morgoth schreef:...
Graag jullie reaktie.
De keus is zeer persoonlijk! Ik moet zeker even wennen aan de Ampera. De Prius mag er dan lelijk uit zien, deze auto heeft zeker plus punten t.o.v. de Ampera. Zie o.a. http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=40&. Ik heb zeker geen spijt van mijn keus maar een nieuwe Prius Plug-in met het nieuwe navigatie systeem van Toyota had ik ook niet erg gevonden. Ik heb de keus nu voornamelijk gemaakt op het feit dat de Prius Plug-in pas in Q3 leverbaar is.
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden
Poul
Moderator
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Contacteer:

Bericht door Poul »

... Graag jullie reaktie.[/quote]

Gelukkig hebben niet alle Ampera's alle problemen. Er zijn wellicht zelfs Ampera's die geen problemen hebben.

Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
boeuf
Harde kern
Auto: anders

Bericht door boeuf »

De degelijkheid van een Toyota is natuurlijk al sinds jaar en dag legendarisch, dat is niet alleen de verdienste van een Prius. Maar er zijn voldoende degelijke alternatieven, zowel Japans als Europees (VW helaas niet meegerekend ;) ).

De Ampera/Volt is een computer op wielen, en computers zeuren nou eenmaal zo nu en dan. Effe opnieuw opstarten en alle vage meldingen zijn verdwenen. Echt serieuze problemen zijn spaarzaam. Het is inmiddels ook het derde Volt modeljaar wat je zou aanschaffen.

Zo te horen hou je van rijden, dan zal een Ampera je niet teleurstellen. Het koppel en de acceleratie zijn zeer aansprekend. Ik kom uit een Subaru Impreza WRX en had met een Volt pas eindelijk een acceptabel reagerend alternatief gevonden na allerlei teleurstellende 20% benzinewagentjes (Focus, BWM 1, etc). Samen met die 0% bijtelling is het eigenlijk een soort kadootje van de fiscus.

Qua styling en imago legt de Prius het inderdaad duidelijk af. Mocht je twijfels hebben over klantvriendelijkheid of kennis & kunde van je lokale Opel dealer, kun je altijd je licht opsteken bij Chevrolet. Een Volt is iets minder duur dan een Ampera, volgens sommigen wat aantrekkelijker en je zit mogelijk wat dichter bij de bron als het gaat om technische vragen of updates oid.

Een ding is duidelijk: ALLE forumleden zijn enthousiast over hun Ampera of Volt. Geen van de issues die je hier tegenkomt doet daar iets aan af. Als een nieuwe Prius je enige alternatief is, denk ik dat je enige vraag zal zijn welke kleur je nieuwe Volt gaat worden :P

Succes met kiezen en we zien je vast binnenkort terug..! :D
Nu: VW e-Golf & ICU Compact Mini
Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader
jotema
Vaste klant
km-stand: 138000
Lifetime: 60

Bericht door jotema »

Mijn Ampera is probleemloos!
Inmiddels 8300 vlotte (!) km gereden in 1,5 maand.
Gemiddeld 4,7 l/100 km.
Perfecte auto.
Behalve dat New Motiongedoe. Daar hoef je geen Ampera boven de Volt voor te verkiezen.
Heb niets aan hen gehad.
ZZP, zwart, full opties, SPX, 60.000 km/jaar, vanaf mei 2012
Bepu
Stamgast
Auto: Bolt
Contacteer:

Bericht door Bepu »

Ik had hiervoor ook een prius. Van de buitenkant 10x niets tov de Ampera. Maar aan de binnenkant vind ik het precies anders om.

Middenconsole komt kitch over. Lompe pook, ipv een pieter pookje. Achteruitrij camara van de ampera is crap. Ook geen automatische ruitenwisser en ook geen wisser op de achterruit.

Heb ik spijt. Nee, absoluut niet. De auto rijdt geweldig. Of het kwalitatief het niveau gaat halen van de Prius kan ik na één maand natuurlijk niet zeggen.

Maar de 190 ga je niet halen :-)
Marco
Stamgast
km-stand: 78000
Lifetime: 44

Bericht door Marco »

Ik zeg doen!! (sorry kon het niet laten) Het is wel de 1e generatie elektrische auto van Opel tegen de 3e gen hybride van Toyota, dus er zal best wat aan te merken zijn op de Ampera. Ik rijd nu 3000km probleemloos.
De plugin prius is nog niet leverbaar, dus daar kunnen ook best nog wat kinderziektes aan het licht komen. Ik ben echt nog niemand tegen gekomen die negatief is over de Ampera. Iedereen vindt hem mooi, gaaf, sportief etc.. De navi van de prius was ook erg oud en voor 180 euro wilde Toyota hem wel updaten.
Ik heb een stukje in de plugin prius gereden vorige maand, het reed goed, maar zag er van binnen wel heel goedkoop uit (mss demo model??)
Lithium white, Navi, camera, good old 230v, plugwise, openbaar laadpunt in bestelling -> werkend!
franc
Stamgast
km-stand: 136000
Lifetime: 48

Bericht door franc »

Ik heb hiervoor ook een Prius gereden. 180.000km. Prima auto, comfortabel en nooit een enkel mankement gehad. De Ampera is wel leuker om te rijden, vooral omdat je tot aan topsnelheid elektrisch kunt rijden. Als het je gaat om rijplezier en uitstraling, dan kan je het beste voor de Ampera kiezen. Als het je gaat om kosten of milieu dan is mijn ervaring dat de Prius goedkoper per km. Uiteraard hangt dit van je gebruiksprofiel af. Ik laad iedere nacht op, maar moet toch regelmatig op de range extender verder. Mijn life time verbruik is 4.4 l/100km. Met de Prius was dat 5.4 l/100km. Dat scheelt dus maar 1 l/100km, oftewel 1,80 euro/100km, hetgeen ruimschoots teniet gedaan wordt door de elektriciteitskosten. Ook de 0% bijtelling telt niet echt aan, want de Ampera is dermate duurder in de lease, dat dat hiermee niet gecompenseerd wordt. Toch rij ik met veel plezier in de Ampera, ook al is het niet verstandig voor mijn portomonnee. Het is uiteindelijk een keuze die je of met je hoofd of met je hart maakt.
Succes ermee.
-Franc
Cyber Grey Ampera (april 2012)
LightningBlue
Vaste klant

Bericht door LightningBlue »

Even van autogek naar autogek: doen.

Check mijn fototopicje hier: http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php ... t=20#p4214
Daar kan je zien dat ik ook wat ver- en gewend ben met auto's.

Ik heb geen enkel probleem met de Ampera gehad al 8500 km buiten het navigatiesysteem. (Niet dat het niet werkt maar het steekt qua bijdetijdheid zo af bij de rest van de auto). De beschikbaarheid van de auto vind ik juist extra groot omdat de zorg over op tijd tanken eigenlijk verdwijnt. Ik tank nu eens in de twee weken daar ik vaak korte ritten doe. En deze auto noem ik echt mijn 'Zen' auto. Hoe druk zakelijk ook, in de Ampera kom ik tot rust. Soms rijd ik met alle ramen open en de muziek uit door het bos 30 km/u, een soort ontspannend 'fietstochtje'.

Ik heb dus qua auto volledige voldoening en lol met de Ampera en verbaas me dagelijks over de vooruitstrevendheid. Je gaat meewarig naar ouderwetse plofauto's kijken alsof je door het raam naar een oude film zit te kijken. Dagelijks stap ik er met plezier in, en nog maar 1 of 2x keer per week in 1 van de andere 300pk+ bolides op de oprit. Zonder afkickverschijnselen.

Han

PS ook een collega ondernemer die mij op de Ampera wees, heeft de Ampera verkozen boven een nieuwe Audi S6. Hij zegt nog geen moment spijt te hebben gehad!
Why, this car is automatic
it's systamatic, it's hydromatic
Why, it's blue lighting! (blue lightning!)
Go, go, go, go, go, go, go, go, go, go
Bepu
Stamgast
Contacteer:

Bericht door Bepu »

Ik heb nu iets over de 5200km gereden in één maand en heb mijn statistieken bijgehouden. Heb ongeveer een kwart helemaal elektrisch gereden en veel lange afstanden op de snelweg.

Qua overall kosten per km, kom ik op ongeveer hetzelfde uit als met mijn Prius. Ik denk wel dat de plug-in Prius er wat beter uit zal springen.
Plaats reactie