Pagina 1 van 2

Kruipen

Geplaatst: zo 29 jul 2012, 13:40
door Calypso
De Ampera is nu een vijftal weken in mijn bezit en naast alle voor- en nadelen is me wel wat opgevallen.
Zelf rij ik al heel erg lang met een automaat en daar zit hem nou net de kneep.
Ergens op dit forum vertelde iemand dat een automaat nu eenmaal de neiging tot 'kruipen' heeft als de pook in D staat en je moet stil staan. Je bent dan verplicht om op de rem te blijven trappen.
Bij een explosiemotorauto geloof ik dat wel. De motor draait stationair en de krukas blijft ronddraaien, vandaar dat kruipen.

Maar dat is bij de Ampera toch niet het geval? Ik raak het stroompedaal niet aan en toch gaat 'ie kruipen... Dat zou dus betekenen dat er stroom naar de motor loopt en dus energieverlies!!

Weet iemand waarom Opel/Chrysler dat zo verzonnen heeft?

Gr. Frank

Re: Kruipen

Geplaatst: zo 29 jul 2012, 13:55
door mc_alistair
Ik denk omdat anders de Amerikanen het niet meer snappen. ;)
Dat is de enige reden die ik kan bedenken.
Het was me ook al opgevallen.

Re: Kruipen

Geplaatst: zo 29 jul 2012, 14:08
door Alex
Calypso schreef:De Ampera is nu een vijftal weken in mijn bezit en naast alle voor- en nadelen is me wel wat opgevallen.
Zelf rij ik al heel erg lang met een automaat en daar zit hem nou net de kneep.
Ergens op dit forum vertelde iemand dat een automaat nu eenmaal de neiging tot 'kruipen' heeft als de pook in D staat en je moet stil staan. Je bent dan verplicht om op de rem te blijven trappen.
Bij een explosiemotorauto geloof ik dat wel. De motor draait stationair en de krukas blijft ronddraaien, vandaar dat kruipen.

Maar dat is bij de Ampera toch niet het geval? Ik raak het stroompedaal niet aan en toch gaat 'ie kruipen... Dat zou dus betekenen dat er stroom naar de motor loopt en dus energieverlies!!

Weet iemand waarom Opel/Chrysler dat zo verzonnen heeft?

Gr. Frank
Je bedoelt hopelijk Opel/Chevrolet? :lol: General Motors dus!

Je kunt in de D-stand je voet van de rem houden als je de handrem aantrekt. Bij het stroom-geven gaat de handrem er automatisch af. (mooier kan ik het niet maken)

Alex

Re: Kruipen

Geplaatst: zo 29 jul 2012, 15:10
door Calypso
Domme fout. Het is natuurlijk Chevrolet! :?

Het gaat mij niet om het feit dat ik op de rem moet trappen, maar om het feit dat ik dat überhaupt moet doen!
Mijns inziens moet de auto gewoon stilstaan wanneer ik het stroompedaal niet aanraak!

Gr. Frank

Re: Kruipen

Geplaatst: zo 29 jul 2012, 16:21
door Bepu
Het is niet alleen Amerikaans. Mijn Prius deed het ook, terwijl daar de benzine motor ook afslaat als je stopt. Dus het kruipen doe je elektrisch.

Ervaar het eigenlijk niet als probleem

Re: Kruipen

Geplaatst: zo 29 jul 2012, 17:27
door Marco
Echter de volledige elektrische auto's die ik ken, Leaf, BMW Active E, staan gewoon stil als je de rem loslaat.

Re: Kruipen

Geplaatst: zo 29 jul 2012, 21:28
door mc_alistair
Marco schreef:Echter de volledige elektrische auto's die ik ken, Leaf, BMW Active E, staan gewoon stil als je de rem loslaat.
Sterker nog er zijn ook legio Brandstof automaten die netjes stil blijven staan als je de rem niet bediend... dus ik ben het zeker met Calipso eens dat het onnodig is dat ie kruipt.

Het is niet dat het perse vervelend of onoverkomelijk is..., maar gewoon nutteloos en onnodig.

Re: Kruipen

Geplaatst: zo 29 jul 2012, 21:57
door pcoumans41
Ik rijd al enkele jaren automaat (Volvo, BMW en nu Opel) die allen "kruipen" vanuit "d" en stilstand. Aangezien ik regelmatig file rijd, vind ik dat juist prettig. Overigens heb ik het idee dat de ampera hier bijzonder efficiënt mee omgaat (filerijden en kruipen) want ik zie nauwelijks afname van actieradius. Dus wat mij betreft zeker wel nuttig en handig.

Re: Kruipen

Geplaatst: zo 29 jul 2012, 22:49
door Unit106
pcoumans41 schreef:Ik rijd al enkele jaren automaat (Volvo, BMW en nu Opel) die allen "kruipen" vanuit "d" en stilstand. Aangezien ik regelmatig file rijd, vind ik dat juist prettig. Overigens heb ik het idee dat de ampera hier bijzonder efficiënt mee omgaat (filerijden en kruipen) want ik zie nauwelijks afname van actieradius. Dus wat mij betreft zeker wel nuttig en handig.
Idd, erg handig in files en parkeren. Je hoeft alleen maar de rem los te laten om vooruit te komen. 20 jaar geleden had ik dit ook reeds in een Volvo 440 Diesel!

Re: Kruipen

Geplaatst: zo 29 jul 2012, 23:20
door mc_alistair
Zo zie je maar, zoveel mensen, zoveel meningen. De ene vind dit de andere dat. Dat is ook het mooie aan dit forum.