Pagina 1 van 1
'Berg' stand halveert actieradius accu
Geplaatst: ma 06 aug 2012, 18:33
door lammersma
De Ampera heeft 4 voorkeuze standen: normaal, sport, berg en stand by. Nu had de sport natuurlijk 'normaal' moeten zijn (of 'normaal' de 'sport'). Om te vermijden dat een 'aan/uit' knopje (tuimelschakelaar, fraai tussen de tiptoetsen) voldoende was, heeft men een 'berg' stand toegevoegd. Ik heb 'm maar eens geprobeerd.
Met nog 34 km actieradius op de accu schakel ik de 'berg' stand in. Tot mijn verbazing schiet de actieradius naar 10 km. Verder merk ik helemaal niets. Na 2 km schakel ik naar 'normaal' en heb ik nog 32 km over. Niets verloren, maar ook niets gewonnen. Zie ik iets over het hoofd?

Re: 'Berg' stand halveert actieradius accu
Geplaatst: ma 06 aug 2012, 20:41
door franc
Dat is normaal gedrag. In de Berg stand houdt de auto een grotere reserve in de accu aan. Normaal is de accu bij ~22% leeg en springt de range extender aan. In de Berg stand is dat al bij ~45%. Met 34 km actieradius zat je waarschijnlijk al op zo'n 50-55% capaciteit, dus het kan wel kloppen dat je in Berg stand dan ineens terugvalt naar 10 km actieradius.
-Franc
Re: 'Berg' stand halveert actieradius accu
Geplaatst: ma 06 aug 2012, 21:02
door Erdeke
Als je de bergstand inschakelt als je nog minder capaciteit over hebt, dan zul je zien dat je in eerste instantie 0 km range over hebt. De auto zal dan meer toeren gaan maken om de batterij naar het gewenste niveau te brengen. Als je dan na een tijdje weer over schakelt op normaal, dan zul je zien dat je meer elektrische kilometers hebt als toen je de berg stand inschakelde.
Re: 'Berg' stand halveert actieradius accu
Geplaatst: vr 10 aug 2012, 12:35
door Emiel2012
Ik kom net terug van een vakantie in Oostenrijk en heb hier de Ampera in de bergen eens flink kunnen testen.
De berg stand heb ik niet gebruikt want hij presteerd al uitstekend in de normale stand.
Hij accelereert heel goed op zeer steile hellingen, een genot om mee te rijden, en het waren flinke hellingen met wegen met van die haarspeld bochten erin.
Op de snelwegen in de bergen in Duitsland en Oostenrijk, accelereert hij moeiteloos van 150 naar 169 km/h. Hij kruipt niet naar zijn max snelheid maar schiet hier naar toe!
Wat ook zeer leuk was in de bergen was het dalen! De auto in de stand L zetten en maar energie opsparen. Dan komt de elektrameter wel op 80 km te staan! Ik spaarde zelfs voor meer dan 80 km op maar dat gaf hij niet aan. Als hij echt helemaal was opgeladen via het afdalen kon ik er op vlakke stukken nog 100 km mee rijden.
Naar mijn inzien is de bergstand overbodig !
Re: 'Berg' stand halveert actieradius accu
Geplaatst: vr 10 aug 2012, 16:22
door franc
Op het Amerikaanse forum heb ik wel gevallen gelezen waarbij de Berg stand nodig was. Dat is niet bij heel steile hellingen, maar juist bij snelwegen met langdurige hellingen waar je met 120 km/h door wilt blijven rijden. Dan schijnt toch extra assistentie van de accu nodig te zijn en dan heb je de Berg stand nodig.
-Franc