Pagina 1 van 1

optimale aandrijvingskeuze

Geplaatst: wo 19 sep 2012, 09:30
door benver
:D Nadat de Ampera in beeld kwam ben ik lid geworden van dit forum en heb al aardig wat gelezen. Naar verwachting zal de Ampera half oktober geleverd worden en dan wordt het elke werkdag zo'n 2x90km rijden en 's-nachts laden.

Uiteraard wil ik zo efficiënt mogelijk gebruik maken van de 60-80km elektrisch rijden, helaas kan ik niet laden op het werk of in de nabije omgeving, dus van de 180km/dag zal ca. 70km elektrisch zijn. De route is grofweg te verdelen in:

1km stad
16km N-weg
31km rijksweg
ca. 2km file
10km rijksweg
ca. 5km file
24km rijksweg
1km stad

en terug in omgekeerde volgorde.

:think: Ik vermoed dat het efficiënt zal zijn om alleen de stad, N-weg en file stukken(totaal ca.50km/dag) elektrisch te rijden en de rest van de afstand(rijksweg) de acculading vast te houden middels de 'Hold' optie. Tegen het eind van de rit kan ik dan het moment van volledig elektrisch rijden tot het eind eerder kiezen a.d.v. de nog beschikbare elektrisch actieradius.

:mrgreen: Nou kan ik dat allemaal handmatig doen, wat betekent dat ik elek-hold-elek-hold-elek-hold-elek 7x de hold optie aan- of uitzet tijdens elke rit van 90km. Dit lijkt overdreven, (A) ik vraag me dan ook af of het op de een of andere wijze automatisch gedaan kan worden door de software in de boordcomputer, bijvoorbeeld alles boven de 70km/u niet elektrisch ?
(B)Is het al bekend bij welke snelheden de diverse aandrijvingen actief zijn ? (C)Is dit te zien op het info display ?

M1=elektrische motor 1
M2=elektrisch motor 2
M2G=elektrische motor 2 als generator
B=benzine motor

Bijvoorbeeld:
accu geladen:
tot 70km/u M1 doet de aandrijving, stroom uit de accu
boven 70km/u M1+M2 doen de aandrijving, stroom uit de accu

accu beneden minimum:
tot 80km/u M1 voor aandrijving, M2G+B zorgt voor de stroom voor M1, teveel aan stroom gaat naar accu
boven 80km/u M1 en B voor de aandrijving, M2G+B voor de stroom voor M1, teveel aan stroom gaat naar accu

Bovenstaande twee fictieve tabelletjes kijken alleen naar versnellen en constante snelheid, niet naar het vertragen.

:idea: Het mooiste zou natuurlijk zijn dat ik 's-ochtends de boordcomputer kan 'vertellen' dat ik die dag 180km ga rijden zonder op te kunnen laden. Dan kan die zelf de momenten kiezen om de benzine motor aan te zetten voor de aandrijving. :thumbup:

Alvast bedankt voor jullie reacties :clap:

m.vr.gr. Ben

Re: optimale aandrijvingskeuze

Geplaatst: wo 19 sep 2012, 18:43
door RmG
Grappenmaker.... :lol:
Als de navigatie nog te wensen overlaat, denk jij dat je de drive modus als een zelflerend systeem kunt gaan programmeren.
Het is een fijne auto, maar dit moet je er niet van verwachten.
Het zal nog wel een paar jaar duren voordat autoland zich met dit soort functionaliteit gaat bezighouden.

Re: optimale aandrijvingskeuze

Geplaatst: wo 19 sep 2012, 20:25
door Ivo
Wow, goed idee (weer eentje). In principe zou het al goed zijn om een regel te kunnen kiezen; indien snelheid > 80 km/u en navigatie op snelweg = standby modus, anders "normaal".

Voorwaardelijk elektrisch rijden, mooie software upgrade! GM / Opel; leest u mee?

Re: optimale aandrijvingskeuze

Geplaatst: do 20 sep 2012, 10:44
door Hanzzzz
Volgens mij maakt het voor je portemonee niets uit waar je wat gebruikt.

Natuurlijk gebruik je minder accu lading als je op een 80 km /uur weg rijd met 80 dan op een 120 km/uur wel 120.
Je benzine motor gebruikt ook minder en meer in deze gevallen.

Ma.w. je kan verder met je accu lading maar je tankt net zoveel liters aan de pomp.

In de stad heeft electrisch rijden wel voordelen maar dat doet de Ampera ook als de accu leeg is immers de accu is nooit helemaal leeg.

Re: optimale aandrijvingskeuze

Geplaatst: do 20 sep 2012, 20:30
door Thelosen
Ik merk dat de eerste kilometers op benzine zeer veel brandstof verbruiken. De eerste liter is er al vaak binnen 13 of 14 kilometer doorheen. Daarna ga je afhankelijk van de rijstijl tot wel beter dan 20 km per liter scoren. Dat wijkt ook niet af van wat een normale benzine auto doet.

Veel korte periodes de motor laten draaien, zonder dat deze volledig warm wordt is dus betreffende uitstoot en betreffende verbruik niet handig. :ugeek:

Als echter blijkt dat het voor jouw route wel beter werkt, dan hoor ik het graag. Het kan altijd beter en van elkaar leren wat het beste werkt gaat sneller dan alles zelf uitzoeken.... :mrgreen:

Re: optimale aandrijvingskeuze

Geplaatst: zo 23 sep 2012, 09:49
door franc
Ik probeer zelf vaak een paar kilometer elektrisch over te houden om op de plaats van bestemming nog elektrisch te kunnen rijden. Tenminste als daar sprake is van stadsverkeer. Op de snelweg heb ik geen last van de range extender, maar in de stad vind ik 'm toch storend. Deze intelligentie zou natuurlijk mooi met de navigatie gecombineerd kunnen worden. De Ampera zou dan precies weten hoeveel stadsverkeer er aan het eind van de rit nodig is en hoeveel kWh er dan bewaard moet blijven.
Alleen zie ik dat gezien de huidige stand van de navigatie in de Ampera niet zo gauw gebeuren...
-Franc

Re: optimale aandrijvingskeuze

Geplaatst: zo 23 sep 2012, 11:31
door Bepu
Ik rij veel langere afstanden, dus heel veel combi van elektrisch en stand-by.

Elektrisch probeer ik zo veel als mogelijk te verdelen over de stedelijke en provinciale wegen. Wel altijd de accu helemaal "leeg" rijden.

Ik doe dit niet zo zeer om de kosten, want ik denk niet dat het heel veel uitmaakt. Het is meer dat ik het fijn vind om bij de lagere snelheden geen benzine motor te horen.