optimale aandrijvingskeuze
Geplaatst: wo 19 sep 2012, 09:30
Uiteraard wil ik zo efficiënt mogelijk gebruik maken van de 60-80km elektrisch rijden, helaas kan ik niet laden op het werk of in de nabije omgeving, dus van de 180km/dag zal ca. 70km elektrisch zijn. De route is grofweg te verdelen in:
1km stad
16km N-weg
31km rijksweg
ca. 2km file
10km rijksweg
ca. 5km file
24km rijksweg
1km stad
en terug in omgekeerde volgorde.
(B)Is het al bekend bij welke snelheden de diverse aandrijvingen actief zijn ? (C)Is dit te zien op het info display ?
M1=elektrische motor 1
M2=elektrisch motor 2
M2G=elektrische motor 2 als generator
B=benzine motor
Bijvoorbeeld:
accu geladen:
tot 70km/u M1 doet de aandrijving, stroom uit de accu
boven 70km/u M1+M2 doen de aandrijving, stroom uit de accu
accu beneden minimum:
tot 80km/u M1 voor aandrijving, M2G+B zorgt voor de stroom voor M1, teveel aan stroom gaat naar accu
boven 80km/u M1 en B voor de aandrijving, M2G+B voor de stroom voor M1, teveel aan stroom gaat naar accu
Bovenstaande twee fictieve tabelletjes kijken alleen naar versnellen en constante snelheid, niet naar het vertragen.
Alvast bedankt voor jullie reacties
m.vr.gr. Ben