BMW Active E

Heeft het niets te maken met Opel Ampera of Chevrolet Volt? Hier kun je het delen!
Marco
Stamgast
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 01:00
km-stand: 78000
Lifetime: 44
Auto: Ampera
Locatie: Almere

BMW Active E

Bericht door Marco »

Beste mensen, hierbij klein stukje over mijn ervaringen met de elektrische BMW.
hier een foto op de bmw site:
http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/1 ... index.html

Het rijdt super, doodstil, zeer snel en comfortabel. Ik vond hem nog iets stiller dan de Opel tijdens de proefrit van enige tijd geleden. Het enige geluid wat je bij de bmw hoort zijn de richtingaanwijzers.
De koppel in de bmw is super, trekt zeer snel op en ook van 60 to 100 is zeer rap.
Verder is deze bmw eigenlijk hetzelfde als de 3series, alles zit erop en eraan.

Nadeel van deze wagen is uitaard de afstand, zo'n 125km en dan moet er weer geladen worden. In de paar dagen dat ik erin heb gereden, ben je wel regelmatig aan het kijken en rekenen of je het wel gaat halen. Nooit echt in de problemen gekomen, maar echt rustig zit je niet. Moet wennen waarschijnlijk.

Het is een 3deurs en dus zeer beperkte ruimte op de achterbank. Tevens is de achterbak zeer klein omdat daar dus de accu zit, maar eigenlijk in de achterbak en niet eronder. Een koffer kan je er niet in kwijt.

Opvallend was dat zodra je het 'rijpedaal' los laat, de auto meteen gaat remmen. Ik denk vergelijkbaar met de 'L' stand in de Opel. Met een beetje vooruitkijken, gebruik je het rempedaal dus helemaal niet. Hij kan volledig tot stilstand komen op de motor. Laat je het rijpedaal helemaal los, dan gaan ook de remlichten branden, kan best verwarrend zijn voor de achterliggers

Super ervaring verder en ook veel bekijks gehad. Opladen thuis gewoon via het stopcontact met zo'n 10km bereik per 1uur opladen.
groet,
Marco
Lithium white, Navi, camera, good old 230v, plugwise, openbaar laadpunt in bestelling -> werkend!
Michael
Stamgast
Berichten: 363
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 11:12
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Re: BMW Active E

Bericht door Michael »

regeneratief remmen doet elke auto als het goed is, en je kan het forceren door een auto in de B ( prius ) of L ( opel ) stand te zetten. Je moet leren om niet te remmen omdat het moet, maar remmen om zoveel mogelijk energie terug te winnen in je batterij, zonder dat andere wegbruikers hier last van hebben ;)
Marco
Stamgast
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 01:00
km-stand: 78000
Lifetime: 44
Auto: Ampera
Locatie: Almere

Re: BMW Active E

Bericht door Marco »

Michael schreef:regeneratief remmen doet elke auto als het goed is, en je kan het forceren door een auto in de B ( prius ) of L ( opel ) stand te zetten. Je moet leren om niet te remmen omdat het moet, maar remmen om zoveel mogelijk energie terug te winnen in je batterij, zonder dat andere wegbruikers hier last van hebben ;)
dat klopt, echter de B stand van de prius doet amper afremmen als je dat vergelijkt de bmw. Ik rij op moment zelf prius en die 'B' stand doet echt 'niks' voor je. L stand van opel heb ik destijds niet gebruikt, maar ik begreep van anderen dat het ook redelijk krachtig afremt.
Lithium white, Navi, camera, good old 230v, plugwise, openbaar laadpunt in bestelling -> werkend!
Michael
Stamgast
Berichten: 363
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 11:12
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Re: BMW Active E

Bericht door Michael »

Ik ben zelf geen voorstander van geforceerd remmen, als je gewoon zachtjes je rem in trapt dan kan je echt een grote hoeveelheid energie terug winnen, daarbij is het rijden in een B stand gewoon heel anders, vind je niet?
Marco
Stamgast
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 01:00
km-stand: 78000
Lifetime: 44
Auto: Ampera
Locatie: Almere

Re: BMW Active E

Bericht door Marco »

Michael schreef:Ik ben zelf geen voorstander van geforceerd remmen, als je gewoon zachtjes je rem in trapt dan kan je echt een grote hoeveelheid energie terug winnen, daarbij is het rijden in een B stand gewoon heel anders, vind je niet?
Ik gebruik de B stand eigenlijk nooit. Af en toe als ik me verveel en bij een stoplicht aankom dan doe ik het. Zoals gezegd, vind ik de B stand weinig doen.
Lithium white, Navi, camera, good old 230v, plugwise, openbaar laadpunt in bestelling -> werkend!
Cyberhuis
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 14 dec 2012, 21:59
km-stand: 130000
Lifetime: 15
Auto: Ampera
Locatie: Rijswijk Gld.
Contacteer:

BMW Prototype

Bericht door Cyberhuis »

Vandaag in een BMW 100% elektrisch prototype gereden, schijnen er zo'n 15 van in Nederland rond te rijden.
Het is een omgebouwde 1 serie coupé met accu's onder de motorkap en middendoor naar achteren. Achterin zit de elektromotor (achterwielaandrijving) en de elektronica. Het dashboard is waarschijnlijk het normale dashboard, een standaard benzinemeter geeft de acculading aan.
Hij kan zo'n 180km rijden op een lading en dat haalt hij momenteel ook echt. Hij weegt 1900 kg !! omdat ze een standaard auto hebben omgebouwd, extra chassis erin voor de accu's en natuurlijk de accu's zelf. Het uiteindelijke model schijnt naar verwachting zo'n 800kg minder te gaan wegen. De rijervaring is niet veel anders dan de Ampera. Hij stuurt alleen veel zwaarder en ik kon de elektromotor wel duidelijk horen. Waarschijnlijk omdat die direct achter de leuning van de achterstoelen zit. Hij maakt minder bandengeluid dan onze Ampera en ik heb het idee dat hij sowieso beter geïsoleerd is voor rijgeluiden, maar dat zegt natuurlijk nog niks voor de uiteindelijke auto.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Poul
Moderator
Berichten: 2079
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 21:15
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: BMW Prototype

Bericht door Poul »

Houd je nog een beetje bagageruimte over? Niet voorin, blijkbaar ook niet achterin. Bij de passagiers op schoot dan?? :o :lol:
En na die 180 kilometer moet je natuurlijk wel kunnen laden? Of heeft hij ook een mogelijkheid om op benzine verder te komen?

Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: BMW Prototype

Bericht door japio »

Het uiteindelijke model 800kg lichter is een stevige opgave, een Leaf (vorig model) weegt 1525kg schoon aan de haak en de nieuwe 80kg minder...
Kom maar op met deze initiatieven want mijn volgende komt niet meer bij GM vandaan :lol:
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Cyberhuis
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 14 dec 2012, 21:59
km-stand: 130000
Lifetime: 15
Auto: Ampera
Locatie: Rijswijk Gld.
Contacteer:

Re: BMW Prototype

Bericht door Cyberhuis »

Bagage kun je niet meenemen in deze proto, behalve op de achterbank. Er zit geen benzinemotor o.i.d. in, hij is 100% elektrisch. Het zijn echt proefmodellen om de elektronica en elektromotor te testen. Ik heb ergens gelezen dat de uiteindelijke definitieve auto er misschien in twee versies gaat komen, waarvan er 1 met een kleine range extender die er puur voor bedoeld is om het volgende oplaadpunt te kunnen halen maar niet genoeg power heeft om serieus mee te rijden.
Gebruikersavatar
Poul
Moderator
Berichten: 2079
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 21:15
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: BMW Prototype

Bericht door Poul »

Cyberhuis schreef:Ik heb ergens gelezen dat de uiteindelijke definitieve auto er misschien in twee versies gaat komen, waarvan er 1 met een kleine range extender die er puur voor bedoeld is om het volgende oplaadpunt te kunnen halen maar niet genoeg power heeft om serieus mee te rijden.
Dan wordt het toch lastig om bijvoorbeeld even een retourtje Den Helder of Harlingen te rijden om iemand op te halen of weg te brengen naar de Waddeneilanden. Tenminste, als je niet binnen een afstand van 90 kilometer afstand woont. :think: :think:
Zou voor mij een reden zijn die auto niet te kiezen.

Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
Plaats reactie