De eerste 12.000 tegen 1,6 l/ 100km en toen kreeg ik een klus met een klant in Enschede.......zonder laadmogelijkheden.
Volgende week daar de laatste afspraak, dan weer eens kijken of ik het gemiddelde kan terugbrengen. Alhoewel dat met deze koude en dus hoger verbruik niet makkelijk zal worden.
Nee het verbruik is nog steeds 1:15. De electra is niet gratis of wel? De enige solde vergelijking is de prijs per kilometer. Die ligt bij electra op ongeveer de helft in de winter en een kwart in de zomer.
Ik heb voor mezelf bijgehouden wat het voordeel is qua energiekosten van de Volt in vergelijking met een normale auto op benzine met een verbruik van 1:15 (wat al erg netjes is). Op een jaarkilometrage van 30.000 km zijn mijn verbruikskosten met de Volt € 0,13/km (tegenover €0,22/km benzine auto). Op jaarbasis is dat toch mooi ruim € 2.500,-
Voor onze wagenparkbeheerder heb ik laatst helemaal doorgerekend wat kostentechnisch het voordeel van de Ampera was na ruim 10.000 kilometer. Daarbij heb ik alle benzinekosten van de tankpas genomen (inclusief een paar dagen een vervangende benzine auto in verband met een schadereparatie), daarnaast de elektrakosten van mijn prive laadpaal. Deze werkelijke kosten heb ik vergeleken met de theoretische brandstofkosten van een Mondeo Diesel (mijn vorige auto).
Hieruit bleek dat de bereikte kostenbesparing ruim 25% was bij een verbruik van 2 l/100.
Kanttekeningen:
- 2 liter per 100 km is niet echt goed, maar helaas kan ik op dit moment nog niet bij alle klanten laden.
- het komt nog regelmatig voor dat ik ergens aan een standaard wcd kan laden. (Dat is dus gratis stroom...)
- in mijn Mondeo zat ik niet echt in de buurt van het theoretische verbruik. (Bijna 15% hoger in de praktijk)
Wat me wel opvalt is dat er voor prive aankoop geen sluitende businesscase te maken is. De besparingen zijnte gering om de meerprijs te kunnen rechtvaardigen. Voor de liefhebbers heb ik eventueel wel een Excel blad waarmee je de kosten heel gemakkelijk inzichtelijk kunt maken.