Ik ben Martin en heb inmiddels al weer best een tijdje ook zo'n fantastische Ampera.
Alhoewel ik op dit forum nogal wat negatieve reacties lees over de kleur Cardinal Red, heb ik er toch voor gekozen. Ik vind de Ampera best sportief gelijnd en dat mag best ondersteund worden door een sportieve kleur. En tja, over smaal valt niet te twisten he.
De auto heeft verder lederen bekleding, navigatie met Bose geluidsinstallatie, achteruitrij camera en een korte flap voorop,
Na de proefrit was ik gelijk verkocht. Toen eigenlijk nog het meest omdat je "gratis" een automaat krijgt en je verder niet zoveel merkt van het feit dat de auto elektrisch rijdt, behalve dat hij erg stil is. Ik herinner me nog dat ik na de proefrit heb gevraagd of ze de brandstofmotor eens geforceerd wilde laten draaien omdat ik graag wilde weten hoeveel geluid dat die maakte.
Toen de dealer, nu ik nu weet, de auto op de Hold stand had gezet en ik er nog een stukje mee ging rijden, merkte ik eigenlijk geen verschil met toen de auto op Normal stond. Dat was overigens wel een stukje in de stad waarbij de motor natuurlijk nauwelijks toeren maakte.
Zoals vele anderen heb ik de eerste weken even moeten wennen aan de overmaat van knopjes op het dashboard en met name het feit dat het tiptoetsen zijn die je nogal makkelijk aanraakt als je bijvoorbeeld je navigatie aan het instellen bent.
Zo kwam ik er vaak onderweg pas achter dat de Climate Control weer van de Auto stand af was, waarschijnlijk omdat je snel met je handpalm die knop raakt als je de navigatie instelt.
Maar nu ik eenmaal gewend ben aan de auto en alle mogelijkheden denk te kennen, ben ik alleen maar enthousiaster geworden. Alhoewel ik ook ben aangestoken door het zuinig rijden virus (ik heb na 1800 km 0,7 liter op de 100 km op mijn dagteller staan en 2,8 op het totaal van ruim 9.000 km), ben ik enorm onder de indruk van de trekkracht van de auto. In 3 sec. naar de 70Km/uur, dat doen weinigen je na. Op de lange afstanden verbruik ik ongeveer 1 liter benzine op de 17 kilometer (gemeten vanaf het moment dat de auto omschakelt naar de "range extender" en dat vind ik best knap voor een auto van 1800Kg.
Het geluid van de audio is perfect, de koppeling van de iPhone via Blue-Tooth voor bellen ging moeiteloos en via de kabel heb ik 64Gb extra aan muziek die ook fantastisch klinkt.
Vergeleken met een TomTom is de navigatie misschien niet optimaal maar hij heeft me tot nu toe overal gebracht waar ik wezen wil. Het vervelendste vind ik dat "ze" teveel praat, maar ja, dat doen veel vrouwen toch
Ik kan mijn "zit" prima vinden in de comfortabele stoelen en werd vorige week aangenaam verrast door het automatisch aangaan van de stoelverwarming. Zo ook ik het natuurlijk heerlijk om in deze koudere dagen in een voorverwarmde auto te kunnen stappen. Ik krijg alleen wel koude voeten (Climate op Eco en temperatuur op 23gr). Ik ben nu aan het proberen om de lucht alleen uit de onder en boven uitstroomopeningen te laten komen maar tot nu toe lijkt dat nog niet veel te helpen. TIPS ????
Ik woon op 26 Km van mijn werk en kan zowel op het werk als thuis voor de deur laden. Ik heb thuis zelf een buitenstopcontact op een aparte groep aangelegd en laad altijd met 10 Ampere zonder problemen, zelfs als de wasmachine gelijktijdig aanstaat.
In de zomer kon ik makkelijk op 1 lading elektrisch heen en weer. Ik verbruikte dan ongeveer 4,5 Kw/u voor een enkele reis. Maar op het moment geeft de auto 48 km aan na opladen en heb ik wel 6,5Kw/U nodig om de zelfde afstand te overbruggen dus ben ik blij dat ik zowel thuis als op het werk kan laden en ben benieuwd hoe het zal gaan als het straks stevig gaat vriezen.
Het laden kost ook nauwelijks extra tijd of moeite. De auto is in iets meer dan 5 uur vol als hij helemaal leeg is en thuis slaap ik veel langer dan dat en op het werk verblijf ik ook altijd langer dus daar heb je verder geen omkijken naar. Bovendien is de auto als ik alleen van en naar het werk rijdt nooit helemaal leeg, dus ook als ik tussendoor weg moet heb ik nog tientallen elektrische km ter beschikking.
Meer kan ik nu even niet verzinnen maar er zullen vast meer post volgen.