Sneeuw
-
Odiebla
Re: Sneeuw
Onverwacht en ongecontroleerde remkracht op een gladde ondergrond in combinatie met bochten is nooit een goede combinatie. Ik hou liever zelf de remkracht in de eh voet...
- MrWhite
- Newbie
- km-stand: 11646
- Lifetime: 10
- Auto: Ampera-e
Grappig dat dat werkt en dat hij er niet gelijk weer af gaat. Moet je hem dan vasthouden ofzo?shumway schreef:Lijkt wel of de handrem ook de voorwielen erbij pakt.
Paar keer erop getrokken in de bocht, nog niet zo leuk als met de ouderwetse handrem.
Wel leuk die melding, let op het kan glad zijn.
Ik had het het een keer al rijdend (droog wegdek) geprobeerd, maar voordat hij hem er volledig op zette, had hij hem alweer gelost en er gebeurde dus niets (wel zo veilig, maar niet spectaculair)
Summit White Chevy Volt LTZ, 6000K Xenon, J&K Wandlader, mat zwarte velgen en grille, LED 'eyebrows', interieur LED kit
- Poul
- Moderator
- km-stand: 195000
- Lifetime: 29
- Auto: geen
- Contacteer:
De standverwarming laat een dikker pak sneeuw trouwens niet wegsmelten. Ik moest vanochtend de sneeuw van de ruiten vegen. De auto is dan verder wel lekker warm en de ruiten blijven daardoor schoon.
Groeten,
Poul
Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. 
- boeuf
- Harde kern
- km-stand: 0
- Lifetime: 0
- Auto: anders
Dat merkte ik ook idd, wel gunstig dat het rond de ruitenwissers netjes losgedooid wordt.Poul schreef:De standverwarming laat een dikker pak sneeuw trouwens niet wegsmelten.
Wat ik ook merkte: stapvoets gas-los in L een besneeuwde rotonde nemen deed de achterkant zo fors uitbreken, dat ik met full opposite lock de verhoogde rijbaanscheiding over op de buitenbaan terecht kwam voordat ESP ook maar iets had kunnen oplossen
Kennelijk is de voorwielvertraging in L bij (extreme?) gladheid voldoende voor een dergelijke reactie. Tip: zet 'm in D want dan is de N slechts 1 klikje verder, het equivalent van ontkoppelen met een handbak. De volgende rotonde zelf even geprobeerd en daarmee valt dat uitbreken prima op te vangen
Nu: VW e-Golf & ICU Compact Mini
Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader
Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader
- Poul
- Moderator
- km-stand: 195000
- Lifetime: 29
- Auto: geen
- Contacteer:
Dat herken ik helemaal niet. Vanmorgen heb ik een groot aantal rotondes in de L-stand genomen en dat ging perfect. Ik vond het zelfs plezierig dat ik niet hoefde te remmen of bij te sturen. Misschien een verschilletje tussen Volt en Ampera?boeuf schreef:Wat ik ook merkte: stapvoets gas-los in L een besneeuwde rotonde nemen deed de achterkant zo fors uitbreken, dat ik met full opposite lock de verhoogde rijbaanscheiding over op de buitenbaan terecht kwam voordat ESP ook maar iets had kunnen oplossen![]()
Kennelijk is de voorwielvertraging in L bij (extreme?) gladheid voldoende voor een dergelijke reactie. Tip: zet 'm in D want dan is de N slechts 1 klikje verder, het equivalent van ontkoppelen met een handbak. De volgende rotonde zelf even geprobeerd en daarmee valt dat uitbreken prima op te vangen
Iets anders wat mij trouwens wel opviel, is dat er een behoorlijke berg sneeuw op het laadklepje, aansluiting en de stekker aan de auto lag. Als dat eerst warm wordt en dan wat gaat smelten en vervolgens weer vastvriest, heb je natuurlijk een stekker in een klomp ijs. Ik denk dat ik uit voorzorg er straks maar een plastic zak omheen doe. Dan blijft het in ieder geval redelijk droog daarbinnen. Maar helaas dan wel weer een extra handeling voordat ik weg kan rijden
Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. 
-
Karl-NL
- Bekende
- km-stand: 45011
- Lifetime: 32
- Auto: Ampera
- Contacteer:
Ik heb vanmorgen alles in L gedaan.
Dat is net als met de D stand en remmen. Niet te abrupt en dan gaat alles goed.
Dat is net als met de D stand en remmen. Niet te abrupt en dan gaat alles goed.
- jpfAmperA
- Vaste klant
- km-stand: 86662
- Lifetime: 7
- Auto: Ampera
Met Vredestein Wintrac's op de standaard AmperA velgen en een vrije dag geen enkel probleem met sneeuw of gladheid. Waarbij het laatstgenoemd argument natuurlijk doorslaggevend is
Is die L-stand te vergelijken met de winterstand van een traditionele automaat?
Groet, Hans.
Is die L-stand te vergelijken met de winterstand van een traditionele automaat?
Groet, Hans.
086.662 km - 0,7 l/100km - Cardinal Red - Jet Black - Frosted Nickel - Navigation Audio Pack - Park Pilot met camera - Lolo Smart (TCP/IP)
- Ivo
- Beheerder
- km-stand: 171000
- Lifetime: 41
- Auto: anders
- Contacteer:
"Let op; beperkte tractie"
Ik moet zeggen dat de tractiecontrole prettiger "binnenkomt" dan bij vrebrandingsmotoren, waar de motor duidelijk "genkepen" wordt. Bij elektrisch rijden gaat het meer ongemerkt, het ingrijpen.
Handrem nog niet geprobeerd, was al bang dat die minder fun zou geven dan een conventionele
Ik moet zeggen dat de tractiecontrole prettiger "binnenkomt" dan bij vrebrandingsmotoren, waar de motor duidelijk "genkepen" wordt. Bij elektrisch rijden gaat het meer ongemerkt, het ingrijpen.
Handrem nog niet geprobeerd, was al bang dat die minder fun zou geven dan een conventionele
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
-
Odiebla
De L stand is niet vergelijkbaar met de wintermaand van conventionele bakken. Die zorgde voor het overslaan van de 1e trap, waardoor je makkelijker optrekt (minder koppel op de wielen bij wegrijden uit stilstand). De L is vergelijkbaar met terugschakelen naar een lagere versnelling: de wagen remt meer op de motor. Ideaal voor afdalingen in de bergen zonder steeds te hoeven remmen. In regeneratieve remsystemen is de L niet veel meer dan automatisch "remmen". Wat mij betreft moet je dat in gladde omstandigheden niet als default gebruiken. Zoals hier al beschreven: onverwacht remvermogen kan voor nare verrassingen zorgen in bochten. Wees verstandig en doe het niet, voor je het weet sta je 180 graden op de weg (of erger).
De Volt en de Ampera zijn qua drivetrain identiek dus hier zal geen verschil in gedrag in zitten. Ik ga er vanuit dat de TC en ESP reacties hetzelfde zijn qua software.
De Volt en de Ampera zijn qua drivetrain identiek dus hier zal geen verschil in gedrag in zitten. Ik ga er vanuit dat de TC en ESP reacties hetzelfde zijn qua software.
- Alex
- Sponsor
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Contacteer:
Vanmiddag even wezen spelen:boeuf schreef:Dat merkte ik ook idd, wel gunstig dat het rond de ruitenwissers netjes losgedooid wordt.Poul schreef:De standverwarming laat een dikker pak sneeuw trouwens niet wegsmelten.
Wat ik ook merkte: stapvoets gas-los in L een besneeuwde rotonde nemen deed de achterkant zo fors uitbreken, dat ik met full opposite lock de verhoogde rijbaanscheiding over op de buitenbaan terecht kwam voordat ESP ook maar iets had kunnen oplossen![]()
Zet de auto in L, geef ff lekker gas, zet een haakse bocht in en haal in één keer je voet van je stroompedaal....
De achterzijde doet de rest!
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne