Mijn eerste Ampera

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
ZpaodBeeblebrox
Newbie
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Mijn eerste Ampera

Bericht door ZpaodBeeblebrox »

Hallo allemaal,

mijn naam is Rob en ik weet echt wel hoe je Zaphod Beeblebrox moet spellen hoor (maar hele dikke vingers tijdens de registratie van mijn username op dit forum)....
21 maart 2012 mocht ik mijn Ampera ophalen bij de dealer. Ik heb er nu een dikke 900 kilometer mee gereden en ik wil wel even mijn ervaringen met jullie delen.

- Het aanschaftraject: ik heb nog nooit eerder een auto gekocht waar de fiscus zoveel aan gaat bijdragen. Dank u wel! Wat wel opvalt is dat de introductieprijs in 2010 op ongeveer 38K werd neergezet en zodra duidelijk werd dat er flinke subsidies te halen vielen heeft Opel de prijs flink omhoog geschroefd naar 44,5K. Verder heeft de dealer kennelijk bijzonder weinig marge op deze auto, want het inruilen van mijn vorige auto viel erg tegen (of ik heb mij gewoon goed laten bedonderen). De importeur en dealerorganisatie heeft een hele sloot Ampera's laten aanrukken die allemaal met dezelfde opties (DVD + parkeercamera) zijn uitgerust. Hierdoor komt de aanschaf meteen op bijna 49K uit. Het alternatief is om de auto zonder opties af fabriek te laten bestellen, maar dan kon ik aankijken tegen een levertijd van 4 maanden extra. Wat ik bijzonder vervelend vind is het DVD navigatiepakket voor 1850 euri. Dat is echt heel weinig prestatie voor heel veel geld. Ik ben al jaren fan van TomTom HD traffic, een dienst met een bijzondere toegevoegde waarde ten opzichte van het (sterk verouderde) RDS-gebaseerde systeem waarvan de DVD navigatie gebruik maakt. Ik heb nu eigenlijk een hééél dure harddisk/MP3 speler. De parkeercamera heeft een fish-eye camera waar ik toch echt niet aan kan wennen, het beeld lijkt veel rooskleuriger dan de werkelijkheid. Ik vertrouw toch liever op mijn eigen ogen.

- Het rijden: zonder meer fantastisch, erg goede wegligging (mag ook wel met dat gewicht) en lekker sportief als je dat wilt. Ik merk wel dat ik er steeds meer een sport van aan het maken ben om veel kilometers per acculading te maken, waardoor mijn vroegere 'zware voet' wat ontwenningsverschijnselen begint te vertonen.

- Die rubberen flap: dat is echt een reuze vervelend ding, drempels zijn alleen nog maar stapvoets te nemen en dat maakt de rijbeleving toch wel erg "braaf". Maar vooral dat schrapende geluid is erg verontrustend, wanneer is het alleen de flap en wanneer raak ik nu toch de bodem of de bumper?

- Het elektrisch bereik: sterk afhankelijk van de buitentemperatuur. Vorige week was het 15 graden of meer en toen startte ik 's-ochtends met 57 km 'projected range' en nu het weer kouder is (plm 5 graden om 6.30u) is de geschatte radius nog maar 50 km. Dit lijkt vooral te worden veroorzaakt door de benodigde energie voor het verwarmen van het interieur de auto.

- De voorverwarming: die kun je maximaal 2x 10 minuten vooraf laten lopen (waarom niet vaker?). Als de auto vol zit met condens of de ruit bevroren is, is dit echt niet voldoende om de auto helemaal rijklaar te maken. Dit overtuigt dus nog niet echt.

- Afwezigheid van een achterruitenwisser: absoluut een gemiste kans. Ook niet als accessoire leverbaar, terwijl bij enige behoorlijke regen je geen enkel zicht meer naar achteren hebt (want een achterruitverwarming kan geen regendruppels snel wegwerken).

- Door het hoge gewicht is de range extender niet bijster zuinig: 1 op 16 is zo'n beetje het maximum dat eruit te halen valt. Gelukkig rij ik gemiddeld niet meer dan 50 kilometer per dag met tussentijdse oplaadtijd, waardoor ik vrijwel altijd helemaal elektrisch kan rijden. Met de huidige brandstofprijzen versus de stroomprijs is het wel erg lachen als je weer de pomp voorbij kunt rijden. Na 900 kilometer heb ik nog steeds voor zo'n 350 km benzine aan boord zonder te tanken!

- Opladen: ik laad nu nog op via het 230V-stopcontact (laadpaal in beraad), met 6A duurt het wel de hele nacht en dan moet de accu niet leeg zijn gereden. Ik heb al twee keer een aardlekschakelaar gehad die eruit klapte. De eerste keer omdat er binnenshuis op dezelfde groep een grote verbruiker werd aangeschakeld en de tweede keer omdat ik de laadkabel eruit trok terwijl de auto op voorverwarmen stond. Een aparte groep met eigen aardlekschakelaar en 16A laadpunt lijkt dus geen overbodige luxe. Bovendien is dat telkens oprollen en afrollen van het laadsnoer niet echt 'comfortabel'. Ik twijfel nu nog tussen een PODPoint en een EV-Box met vaste kabel. Jammer dat de Ampera geen snelladen met 32A ondersteunt (zoals de Leaf). Minimale laadtijd is dus altijd ongeveer 3,5 uur.

- Alarm: achteraf laten inbouwen. Nu nog probleem dat hij als hij niet aan de laadkabel hangt hij spontaan na een half uur afgaat vanwege het canbus-protocol.

- Interieur en bedieningspaneel: een collega vond dat er meer knopjes opzitten dan op zijn toetsenbord. Wat overdreven, maar het zijn er inderdaad erg veel en in het begin had ik veel moeite om snel de juiste knop snel te vinden. Het plastic oogt wat goedkoop en wordt snel vies door 'vingervet'. De beide beeldschermen zijn wel erg duidelijk, al is er wel een overdaad aan informatie op het primaire scherm (achter het stuurwiel). Ik heb meerdere malen met een open laadklepje gereden en heb daarbij niet of pas erg laat de melding daarover opgemerkt. Waarom daar geen startblokkering op zit snap ik niet goed. Als je eenmaal bent gewend, valt het allemaal wel mee en werkt het eigenlijk best prettig.
De beschikbare ruimte achter en in de kofferbak is dermate weinig dat de auto niet geschikt is als familie-auto. Voor woon-werkverkeer echter uitstekend!

- Zicht rondom: je kunt met geen mogelijkheid de voorkant van de auto zien, hierdoor weet je niet precies hoeveel ruimte je hebt bij een parkeer- of draaimanoeuvre. De deurstijlen (tussen voorruit en deur) zijn erg breed, waardoor er makkelijk onverwachts een fietser of brommer achter vandaan kan komen en de dode hoek rechts is ook groter dan je denkt. Wat ik een gemiste kans vind is dat Opel niet een met Volvo vergelijkbaar dooie hoek detectie heeft ingebouwd. Bij zo'n high tech auto had zo'n systeem niet misstaan.

Overall oordeel: mooie, sportieve en fijne auto om mee te rijden. Belangrijkste verbeterpunten bumperstrip, achterruitenwisser en alarm. Ideaal voor woon-werkverkeer. Zuinigheid op lange afstand laat te wensen over.
Laatst gewijzigd door ZpaodBeeblebrox op ma 02 apr 2012, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ivo
Beheerder
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Contacteer:

Re: Mijn eerste Ampera

Bericht door Ivo »

Over die 3 armen, gaan we het maar niet hebben ;) Verraad wel je leeftijd, vrees ik :lol:

Bedankt voor je mooie, uitgebreide introductie :clap:

Enne; dat alarm... tja, dat was ook een optie af fabriek. maar ik begrijp dat daarom mijn levertijd nog wel eens verder kan oplopen :cry:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Ampera34
Vaste klant
km-stand: 21164
Lifetime: 17
Auto: Ampera

Bericht door Ampera34 »

Hallo Rob,

Mooie introductie :thumbup: en het meeste klopt ook nog. Graag wil ik mijn visie geven op het laden. Ik ben zelf electotechnicus en kan het af en toe niet laten mijn mening te geven. Dat moet je mij maar niet kwalijk nemen mrgreen:
Wat mij wel opvalt op dit forum dat bijna iedereen een Ampera van bijna € 50000,-- aanschaft, en vervolgens gaan liggen klooien met losse laadsnoertjes, in mijn ogen klopt er dan iets niet. De Ampera is een E-concept en daar is het laden onderdeel van. Net zo als het bereik. Ik reed hiervoor BMW 525D serie, lekker zuinig zo rond de 120 op de autobaan, maar bij 180 wordt het een ander verhaal wat zuinigheid betreft, ik bedoel maar. Op een normale 230v huis-stopcontact kun je een wasmachine aansluiten, die werkt pulserend, dwz nooit een uur lang 16 amp continu, dan komt de Ampera erbij en dan klapt de aarlek er ook nog uit. Vervolgens stellen sommigen "is het jammer dat de Ampera geen 32Amp kan laden?" Als je 32 Amp wilt laden moet je een 3-fasen electrische installatie aan laten leggen. Dan ga je wat vaste kosten betreft bij het nutsbedrijf alleen al direct de hoogte in. Vervolgens moet je ook nog je groepenkast 3-fasen aanpassen (of aan laten passen, stel € 750,--?). En wat schiet je daar dan mee op? laden in 1 uur ? Laden moet je bijvoorkeur 's nachts doen, op nachtstroom. Als ik als vertrektijd 06.00 uur ingeef in de Ampera, dan rekent hijzelf uit hoe laat hij met laden begint (zal dus ergen rond 02.00 uur zijn bij een lege accu) :thumbup: . En dan slaap jij lekker terwijl de Ampera opgeladen wordt :idea:
Gewoon éénmalig Podpointje of zoiets plaatsen en je hebt jarenlang geen gezeur met opladen :idea: .
Dit is mijn mening, maar uiteraard moet iedereen natuurlijk zelf weten wat hij doet.
groeten,

Henk
Michael
Stamgast

Bericht door Michael »

3x 35 amp kost je standaard 800 euro aan vaste kosten die je af moet dragen aan eneco en kost je ongeveer 550 euro om aan te laten leggen door stedin. 3x 25 ampera kost je 170 euro aan vastrecht per jaar en kost ook 550 euro om aan te laten leggen in je huis ;)

Dus als je voor 3x 35 ampere gaat kan je net zo goed een benzine auto gaan rijden ;)
ZpaodBeeblebrox
Newbie

Bericht door ZpaodBeeblebrox »

Ampera34 schreef:Hallo Rob,

Wat mij wel opvalt op dit forum dat bijna iedereen een Ampera van bijna € 50000,-- aanschaft, en vervolgens gaan liggen klooien met losse laadsnoertjes, in mijn ogen klopt er dan iets niet. De Ampera is een E-concept en daar is het laden onderdeel van. ... Vervolgens stellen sommigen "is het jammer dat de Ampera geen 32Amp kan laden?" ....
Henk
Beste Henk,

je gaat er bij de aanschaf vanuit dat de meegeleverde laadopties zonder al te veel rare toestanden zullen werken. Ik laad elke nacht keurig de Ampera op met 6A via een buitenstopcontact. En dat gaat doorgaans prima. Toch sneu dat onder sommige omstandigheden dan de huisinstallatie toch de combi "langzaam laden" en "het licht aandoen" beantwoordt met een eruit klappende aardlekschakelaar. Ik ben er inmiddels ook achter dat het meegeleverde laadsnoer met een knop om te schakelen is naar 10A, zodat je desgewenst nog sneller kunt laden. Bij de gemiddelde huisinstallatie is dat uiteraard vragen om problemen. Daarom gaat er ook een laadpunt komen, bijkomend voordeel is dat die met 16A continue kan laden, waardoor het nog sneller kan. In 95% van de gevallen is dat helemaal niet nodig, ook ik laad lekker makkelijk en goedkoop met nachtstroom en dat lukt bij een half lege accu makkelijk in de daarvoor beschikbare periode. Als de accu echter helemaal leeg is, dan is 6A en 7,5 uurtjes niet meer genoeg om hem volledig op te laden. 16A is dan een uitkomst. De werkelijke kosten voor een laadpunt (als je alles laat doen en niet zelf gaat prutsen) liggen echter wel al snel in de orde grootte van 800 tot 1500 euro, afhankelijk van de benodigde hoeveelheid installatiewerk (meterkast al dan niet uitbreiden, etc...) en de gewenste oplader (EV-Box rekent als je niet afdingt al zonder blikken of blozen 445 euro!! voor een vast laadsnoer aan de lader, daar koop je al bijna een PODPoint voor).
Dat is best een heleboel geld, waarmee je omgerekend makkelijk zo'n 10 to 12 duizend! kilometer kunt rijden op benzine (met de huidige benzineprijs van 1,90 per liter). Een 16A-laadpunt is dus vooral een LUXE en draagt pas op langere termijn en vele kilometers iets bij aan het rendement van het e-rijden.

Mijn opmerking over 32A en "het jammer" heeft eigenlijk geen betrekking op het laden thuis. Ik begrijp het verschil tussen een 16A en 32A laadinstallatie en de benodigde infrastructuur prima en snap ook wel dat dit voor thuisgebruik niet echt een zinvolle optie is. Iets anders is het laden "on route". Als je onderweg bij een tankstation in een kwartier of half uur je accu weer een flinke boost kunt geven is een kopje koffie pakken onderweg ineens een interessante pauze waarmee je het elektrisch rijden concept een veel bredere toepassing kunt geven. Gezien de relatief slechte prestaties van de benzinemotor (1:16) is het rijden van een lange afstand met de Ampera beslist géén "groene" en efficiënte aangelegenheid. Alleen bij korte ritjes met voldoende tussentijd om bij te laden (zoals in mijn geval) komt het zuinige en milieuvriendelijke karakter echt tot volle wasdom. Na 1100 kilometer heb ik nu ongeveer 1 op 100 gereden! Maar één simpel ritje van het midden van het land naar één van de mooiere uithoeken en terug reduceert dit leuke getal meteen naar iets tussen de 1 op 18 en de 1 op 50 (in het gunstigste geval). En dan is het eigenlijk weer een gewone auto geworden die vergeleken met andere auto's in de prijsklasse van 50K toch wel tegenvalt. Snel kunnen laden met 32A (mits op termijn voldoende punten beschikbaar zouden komen) zou de inzetbaarheid en efficiëntie van de Ampera naar mijn bescheiden mening behoorlijk kunnen verhogen.
Ampera34
Vaste klant
km-stand: 21164
Lifetime: 17

Bericht door Ampera34 »

Dag Rob,

Snap je insteek wel en kan er ook wel in meegaan voor een groot gedeelte.
Wij als Ampera-rijders lopen natuurlijk momenteel wel voorop met onze Ampera's wat technische ontwikkeling van auto-techniek betreft. En dat geeft inderdaad ook de zwakke punten van het concept bloot. Maar de techniek in de Ampera, dat is natuurlijk stap 1. Stap 2, 3, etc etc zullen andere fabrikanten (oa. Volvo en BMW) gaan maken die binnen korte tijd ook met range-extenders op de markt zullen komen. BMW heeft zich ingekocht bij General Motors voor heeeeeel veel geld vanwege die range-extender techniek. En dat doen ze natuurlijk niet voor noppes :idea: .
Ik weet nog dat wij een ATF (auto-telefoon) kregen op de zaak, een Bosch, grote accubak met hoorn en krulsnoer, in de auto onderweg bellen en gebeld worden, meer kon niet, maar dat was al heeel wat :mrgreen: . Nu lachen we erom met onze iPhone's en Apps, en toch is dat amper 15 jaar geleden. Zo zal het met deze techniek ook gaan, alleen veeeel sneller :thumbup:
Dus gewoon over een tijdje die Ampera weer inruilen voor techniek die op dat moment het verst is 8-) en zo blijven we pionieren

groet,

Henk
ElectricRene
Vaste klant
km-stand: 90
Lifetime: 44

Bericht door ElectricRene »

en? is er al meer bekend over snellaad mogelijkheden voor de ampera?
Ampera Zwart. Navi/bose/achteruitrijcamera.
ElectricRene
Vaste klant
km-stand: 90
Lifetime: 44

Bericht door ElectricRene »

blz 133 van de handleiding:
Alle oplaadapparatuur voor elektri‐ sche auto's vermeldt de maximale elektrische capaciteit aan de auto en de auto beperkt het opladen tot deze waarde. Volg de instructies over het selecteren van de oplaadcapaciteit van de fabrikant van de apparatuur

De auto kan met speciale apparatuur (bijv. GM Wallbox) op 16 A worden opgeladen. Deze apparatuur moet door een deskundige monteur direct op het stroomnet worden aangeslo‐ ten. Hierdoor wordt de oplaadtijd mi‐ nimaal.

Circuit met 230 V/ 32 A zijn al geschikt voor toekomstige auto-oplaadtoepas‐ singen. Neem contact op met uw dea‐ ler voor meer informatie

Kan er dus nu wel of niet geladen worden met 32A en zo ja met welke kabel?

Gr Rene
Ampera Zwart. Navi/bose/achteruitrijcamera.
franc
Stamgast
km-stand: 136000
Lifetime: 48

Bericht door franc »

De Ampera kan niet met 32 A laden. Bovendien heb je voor 32 A laadstations weer een andere (dikkere) kabel nodig. In plaats van aan 32 A te gaan denken, zou het veel handiger zijn om i.p.v. 1 fase 16 A met 3 fasen op 16 A te laden. Dat is al weer 3x zo snel. Helaas heeft de Ampera geen 3-fasen lader. Ben benieuwd of die ooit nog als after-market gaan verschijnen.
Ik verwacht helaas niet dat GM veel moeite gaat steken in het versnellen van het laden van de Volt/Ampera, omdat je immers altijd met de range extender thuis kunt komen.

PS: Met de tekst "Circuit met 230 V/ 32 A zijn al geschikt voor toekomstige auto-oplaadtoepas‐ singen." wordt bedoeld dat huisaansluitingen met een capaciteit van 230V/32A geschikt zijn om een auto aan op te laden.
Cyber Grey Ampera (april 2012)
CyberGrey
Sponsor
km-stand: 85000
Lifetime: 16
Contacteer:

Bericht door CyberGrey »

Niet alleen de Ampera laad op 1 fase 16A, maar ook vele andere plugin Hybride en electische auto's!
Ook bij de nieuwe modellen voor het komend jaar zijn er nog steeds bij met 1 fase laden dan wel met type 2 stekker.
Een paar fabrikanten geven aan dat dit onder andere voor het behoud van de accu is, en dat het meer dan 16A laden voor prive laders veel extra zou gaan kosten. De ontwikkelingen zullen zich de komende jaren wel gaan opvolgen.... :!:
Forum Sponsor, J&K EV Solutions
Ampera, CyberGrey, full options, draaghaak en fietsrek, home charger 16A
Plaats reactie