Ampera met brandstofcel 2 februari op RTL4

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
Hansoverdiep
Newbie
km-stand: 9800
Lifetime: 37
Auto: Bolt

Ampera met brandstofcel 2 februari op RTL4

Bericht door Hansoverdiep »

allen,

omdat het hier gaat om het voorstellen van de combinatie van een Ampera die wordt opgeladen vanuit een brandstofcel heb ik dit bericht geplaatst onder Voorstelronde, indien niet juist dan merk ik dat wel.

mijn Ampera komt 2 februari in beeld op RTL4 zo rond 16.30 uur bij het programma 'Klus je rijk' waar mijn werkgever GasTerra sponsor van is. jullie zullen zien dat de Ampera wordt opgeladen met een kleine brandstofcel die werkt op aardgas. deze brandstofcel kan elektriciteit leveren met zo'n 90% efficiency als de (geringe) restwarmte in de woning voor warm tapwater wordt ingezet, hij produceert zoveel elektriciteit in de woning dat het logisch lijkt om er een EV aan te koppelen.

mvg Hans Overdiep
Odiebla

Re: Ampera met brandstofcel 2 februari op RTL4

Bericht door Odiebla »

Strikt genomen is jouw Ampera dus gewooon een normale Ampera, alleen met een alternatieve bron van laad-energie. Je titel "Ampera met brandstofcel" doet vermoeden alsof jij Waterstof en een brandstofcel aan boord hebt, maar daar lijkt dus geen sprake van.

Overigens, het apparaat wat jij omschrijft is in mijn optiek geen brandstofcel maar een mini-wkk (warmte-krachtkoppeling), of zie ik dat verkeerd?
Hanzzzz
Stamgast
km-stand: 240000
Lifetime: 31
Auto: Ampera

Bericht door Hanzzzz »

Odiebla schreef:Strikt genomen is jouw Ampera dus gewooon een normale Ampera, alleen met een alternatieve bron van laad-energie. Je titel "Ampera met brandstofcel" doet vermoeden alsof jij Waterstof en een brandstofcel aan boord hebt, maar daar lijkt dus geen sprake van.

Overigens, het apparaat wat jij omschrijft is in mijn optiek geen brandstofcel maar een mini-wkk (warmte-krachtkoppeling), of zie ik dat verkeerd?
Dat ik ook mijn eerste gedachte. Past dat ding niet op de plek van de benzinemotor en dan een gastank op de plek van de benzine tank?
japio
Harde kern
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Contacteer:

Bericht door japio »

En een boilervat van 200ltr om de restwarmte op te vangen op de plek van de accu.... :lol:
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Hansoverdiep
Newbie

Kijk nou eerst even 2 febr naar dat programma, het gaat om een kleine wkk op basis van een brandstofcel. Die staat thuis, de warmte gaat in een 100 liter boiler en de elektriciteit gebruik je thuis en voor de Ampera. De efficiency van deze elektriciteitsopwekking is twee keer zo hoog als die van een centrale die de warmte loost in een rivier of in zee.
Hanzzzz
Stamgast
km-stand: 240000
Lifetime: 31

Bericht door Hanzzzz »

Hansoverdiep schreef:Kijk nou eerst even 2 febr naar dat programma, het gaat om een kleine wkk op basis van een brandstofcel. Die staat thuis, de warmte gaat in een 100 liter boiler en de elektriciteit gebruik je thuis en voor de Ampera. De efficiency van deze elektriciteitsopwekking is twee keer zo hoog als die van een centrale die de warmte loost in een rivier of in zee.
Wachten? tot 2feb? eerst ons lekker maken en dan laten wachten. :shock:

Nee, natuurlijk gaan we kijken
japio
Harde kern
Contacteer:

Bericht door japio »

Hans, iedere stap is er weer één.

Waar ik sceptisch over ben is de toegepaste mix van een brandstofcel, een duur en fors accupakket aangevuld met een generator op benzine.
Restwarmte is bij een Ampera niet altijd een overbodige luxe, nu neem je 20% laadverlies boven op 10% omzettingsverlies voor lief om met de opgeslagen stroom middels een elektrisch element de wagen te verwarmen.
Waarom die brandstofcel dan niet in de auto geplaatst als range extender annex standkachel en de restwarmte die je daarna nog over hebt kun je relatief goedkoop opslaan in een warmtebatterij (voor zover dat enig rendement toevoegt)

Gas kun je perfect opslaan tot het moment dat je het nodig hebt, stroom opgewekt door een windmolen of een zonnepaneel is aanzienlijk lastiger op te slaan.
Hansoverdiep
Newbie

ik begrijp je opzet, het gaat hier echter om een, voor een woonhuis geoptimaliseerde, brandstofcel die slechts een vermogen heeft van maximaal 2 kWe. daar kan je in de auto niets mee. stel dat die brandstofcel gemiddeld 1 kWe levert dan produceer je meer dan 8000 kWh per jaar. eigen gebruik in huis neem ik 4000 kWh aan en dan is er nog 4000 kWh over die prachtig in de Ampera kan. in ieder geval ik 'tank' iedere dag bijna 10 kWh. grote voordeel van die brandstofcel is het hoge rendement van de elektriciteitsproductie met ruim 60%, als je de warmte ook benut (voor warm tapwater) dan zit je op bijna 90% rendement voor elektriciteit en dat is twee keer hoger dan het stopcontactrendement (van de huidige elektriciteitsmix). die brandstofcel weegt ruim 100 kg, als je die in de auto met een aardgas of waterstoftank mee wilt nemen wordt het geheel wel zwaar, immers je hebt dan ook nog een buffer (fors accupakket) nodig
mc_alistair
Moderator
km-stand: 86000
Lifetime: 38
Contacteer:

Bericht door mc_alistair »

Wanneer is die te koop en wat gaat het kosten?

Is meteen ook een noodstroom voorziening als ik het zo lees.
Want de input is aardgas en output is beetje warmte en Electra.
Kans dat aardgas en stroom tegelijk uitvallen is minimaal in NL (alleen bij enorme rampen), maar voor het geval er weer ergens een Apache de hoogspanning in vliegt is het wel een uitkomst :-)
Cyber Gray - Full Option + SPX Voltec Thuislader
japio
Harde kern
Contacteer:

Bericht door japio »

Dank voor jouw nadere uitleg!

Overtollig aan het net afstaan is een magere optie uitgaande van 5ct terugleververgoeding per kWh, kan de brandstofcel niet tussentijds gestopt worden?
Als je met 5 cent kunt rekenen is het natuurlijk gouden business :angel: dan rij je voor ca 1 cent de kilometer...
Plaats reactie