Ik zou willen pleiten voor een apart onderdeel op het forum waar alle aangetoonde 'onvolkomenheden' overzichtelijk worden weergegeven.
Momenteel biedt het forum wel bergen informatie maar de hoofdpunten zijn helaas niet samengevat waardoor het als dealer/importeur/fabrikant ondoenlijk is om van alle bevindingen kennis te nemen.
Het gaat mij erom dat de klachten van EV rijders serieus genomen worden. Neem als voorbeeld het haperend afspelen van MP3 bestanden. Vrijwel iedereen ervaart dit als hinderlijk. Bij de dealer wordt vaak aangegeven dat men hier nog nooit van gehoord heeft. Als eigenaar kun je vervolgens alleen maar afwachten zonder garantie dat het probleem opgelost wordt. Die garantie hebben we ook niet wanneer we alle pijnpunten samenvatten maar we hebben dan wel een middel om de fabrikant te voorzien van informatie. Tevens kan iedereen die nadenkt over de aanschaf van een Ampere/Volt een goede afweging maken op basis van de 'tekortkomingen / onvolkomenheden'.
Deze lijst met standaardproblemen zou ook uitgewisseld moeten worden via de internationale Ampera/Volt forums. Op deze manier krijgen we een goed beeld van lokale en globale problemen.
Laat me duidelijk stellen dat ik tevreden ben over de Volt. Helaas zijn er ook punten waarvan ik denk dat deze gewoon sterk verbeterd moeten worden. De 'aftersales' laat bij de meeste fabrikanten zeer te wensen over. Dit kunnen we als berijders alleen veranderen wanneer we het forum gebruiken en belangrijke issues samenvattend presenteren. Het zou ook een sticky topic kunnen worden wat alleen door de moderator aangepast kan/mag worden.
Verzoek nieuw forum (Verbeterpunten)
- Poul
- Moderator
- km-stand: 195000
- Lifetime: 29
- Auto: geen
- Contacteer:
Re: Verzoek nieuw forum (Verbeterpunten)
Aldebaran, een goed voorstel waarover ik eens wil nadenken hoe dat vorm te geven. Hierbij een paar eerste overwegingen:
Groeten,
Poul
- Een 'onvolkomenheid' begint vaak met een constatering door één berijder. Dan heb je twee mogelijkheden, het probleem wordt door anderen ook herkend en ervaren of het blijft bij die ene constatering.
- Als het bij die ene constatering blijft, dan is het nog geen algemeen gedeelde onvolkomenheid.
- Maar ook komt het voor dat het de onhandigheid of gebrek aan kennis van de gebruiker is waardoor de onvolkomenheid opgelost kan worden, soms zijn het kleine trucks om het probleem te omzeilen. Ik zou die discussie daarover niet in jouw lijst naar voren willen laten komen. Dan ben je namelijk een kopie aan het maken van het forum zoals het nu is en schieten we er niets mee op, behalve dat dan weer alles samengevoegd moet worden en het voor de dealer/importeur niet tot het gewenste inzicht leidt.
- Als het ook door anderen wordt herkend en ervaren dan kan het een probleem zijn, vraag is wel hoe ernstig het is. Ook heb ik verschillende keren gezien dat een oplossing opeens een aantal maanden na de laatste constatering komt opborrelen. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan mijn in september geplaatste post over het losmaken van de hoofdsteunen voor. Maanden niets gehoord, geen enkele discussie daarover en opeens na drie of vier maanden komt iemand met de oplossing. Prima natuurlijk, laten we dat vooral zo houden.
Maar een apart 'onvolkomenhedenforum' heeft wel de neiging om niet meer verder te zoeken naar een oplossing: het probleem staat op de lijst van onvolkomenheden, dus moet de dealer/importeur/fabrikant er wat aan doen. Het daagt onszelf niet meer uit toch te zoeken naar de oplossing.
Daarnaast vergt dit ook wat heen en weer schuiven van problemen in en uit het onvolkomenhedenforum. - We moeten voorkomen dat problemen, discussies daarover en (provisorische) oplossingen op verschillende plekken op het forum worden geplaatst. Dit vergt bij een apart in te richten forum met op te lossen 'onvolkomenheden' behoorlijk wat discipline van de gebruikers om de discussie op de goede plaats te voeren en de uiteindelijke lijst met onvolkomenheden zo strak mogelijk te laten. Je komt dan in de sfeer van de gebruikersinstructies voor het forum en het opvolgen/toepassen daarvan. Mijn vrees en ervaring is dat het niet goed gaat werken en dat dus discussies op twee plaatsen gevoerd gaan worden. Tenzij het substantieel veel meer tijd van moderators en beheerders gaat kosten om het gehele forum schoon en strak te houden. Ook dat zie ik niet gebeuren (als ik voor mijzelf spreek: het moet leuk blijven en geen werk).
Een oplossing zou zijn om, zoals je suggereert, het deel met 'onvolkomenheden' dus op slot zet. Maar dan kost het de moderators/beheerders ook meer werk dan nu.
Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. 
- Aldebaran
- Vaste klant
- km-stand: 110000
- Lifetime: 31
- Auto: Ampera-e
- Contacteer:
Poul,
Ik begrijp dat er zorgvuldig nagedacht moet worden over de opzet. De inhoud van dit nieuwe forum mag niet 'vervuild' worden met incidenten. Om op jou punten in te gaan:
- Incidenten worden gemeld in een topics waarvan de titel duidelijk moet verwijzen naar het incident. Wanneer meerdere gebruikers het gemelde euvel onderschrijven, kan het incident worden aangemeld als 'problem'. De moderator bepaald uiteindelijk of het probleem ernstig genoeg is om op te nemen in het nieuwe forum (of sticky topic).
- Mee eens. Zoals aangegeven moeten er meerdere berichten zijn die het gemelde euvel ondersteunen.
- Het kan ook gaan om onduidelijkheden in de handleiding. Ik zou deze niet opnemen in het nieuwe topic. Dit is vooral bedoeld voor serieuze fouten/onvolkomenheden waar de berijder in praktijk last van heeft.
- We kunnen de lijst ook vullen op basis van ernst/zwaarte. In jou voorbeeld mbt de hoofdsteunen, heb je maanden niets gehoord. In dat geval blijkt het op dat moment niet om een issue te gaan waar iedereen last van heeft. Dit in tegenstelling tot de overduidelijke punten zoals vastlopende navigatie, dips bij afspelen MP3 bestanden, laden van de accu op ongewenste momenten (ondanks juiste instelling) etc.
- Dit is de grootste uitdaging maar daar kamp je nu ook al mee. Als er al draadjes bestaan over hetzelfde onderwerp/probleem, moeten deze opnieuw gebruikt worden. Op deze manier wordt het ook eenvoudiger om het probleem te linken aan 1 draadje (als onderbouwing naar dealers/importeur/fabrikant en geïnteresseerden).
Ik ben ervan overtuigd dat een goede opzet impact heeft. Welke impact hangt helemaal van de fabrikant en ondersteunende partijen af. Laat men de klanten in de kou staan dan heeft dit uitwerking op de verkoopcijfers en het imago. Wordt de klant goed geholpen en worden problemen verholpen dan heeft dit een positief effect omdat daar ook melding van gemaakt wordt.
De reden dat ik dit initiatief neem is omdat ik geen zin heb om 5 jaar lang met een halfbakken multimedia systeem rond te rijden. Ik hecht veel waarde aan een goed geluid. De Bose installatie is best redelijk. Als MP3's dan niet fatsoenlijk afgespeeld worden, vind ik dit een blunder (die allang opgelost had moeten worden).
Daarnaast heb ik begrepen dat het updaten van de software (10 miljoen regels code) best een tijdrovende klus is voor de dealer. Voel je de bui al hangen? Weinig updates en wij mogen blijven rondrijden met bugs. Daar voel ik dus weinig voor!
Ik begrijp dat er zorgvuldig nagedacht moet worden over de opzet. De inhoud van dit nieuwe forum mag niet 'vervuild' worden met incidenten. Om op jou punten in te gaan:
- Incidenten worden gemeld in een topics waarvan de titel duidelijk moet verwijzen naar het incident. Wanneer meerdere gebruikers het gemelde euvel onderschrijven, kan het incident worden aangemeld als 'problem'. De moderator bepaald uiteindelijk of het probleem ernstig genoeg is om op te nemen in het nieuwe forum (of sticky topic).
- Mee eens. Zoals aangegeven moeten er meerdere berichten zijn die het gemelde euvel ondersteunen.
- Het kan ook gaan om onduidelijkheden in de handleiding. Ik zou deze niet opnemen in het nieuwe topic. Dit is vooral bedoeld voor serieuze fouten/onvolkomenheden waar de berijder in praktijk last van heeft.
- We kunnen de lijst ook vullen op basis van ernst/zwaarte. In jou voorbeeld mbt de hoofdsteunen, heb je maanden niets gehoord. In dat geval blijkt het op dat moment niet om een issue te gaan waar iedereen last van heeft. Dit in tegenstelling tot de overduidelijke punten zoals vastlopende navigatie, dips bij afspelen MP3 bestanden, laden van de accu op ongewenste momenten (ondanks juiste instelling) etc.
- Dit is de grootste uitdaging maar daar kamp je nu ook al mee. Als er al draadjes bestaan over hetzelfde onderwerp/probleem, moeten deze opnieuw gebruikt worden. Op deze manier wordt het ook eenvoudiger om het probleem te linken aan 1 draadje (als onderbouwing naar dealers/importeur/fabrikant en geïnteresseerden).
Ik ben ervan overtuigd dat een goede opzet impact heeft. Welke impact hangt helemaal van de fabrikant en ondersteunende partijen af. Laat men de klanten in de kou staan dan heeft dit uitwerking op de verkoopcijfers en het imago. Wordt de klant goed geholpen en worden problemen verholpen dan heeft dit een positief effect omdat daar ook melding van gemaakt wordt.
De reden dat ik dit initiatief neem is omdat ik geen zin heb om 5 jaar lang met een halfbakken multimedia systeem rond te rijden. Ik hecht veel waarde aan een goed geluid. De Bose installatie is best redelijk. Als MP3's dan niet fatsoenlijk afgespeeld worden, vind ik dit een blunder (die allang opgelost had moeten worden).
Daarnaast heb ik begrepen dat het updaten van de software (10 miljoen regels code) best een tijdrovende klus is voor de dealer. Voel je de bui al hangen? Weinig updates en wij mogen blijven rondrijden met bugs. Daar voel ik dus weinig voor!
- Alex
- Sponsor
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Contacteer:
Dit item zou een mooie uitwerking kunnen worden van http://amperaforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=1504
Maak van tweeën één, zou ik zeggen.
Maak van tweeën één, zou ik zeggen.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
- ElectricRene
- Vaste klant
- km-stand: 90
- Lifetime: 44
- Auto: Ampera
Is het mogelijk om een lijst te maken met storingen/onvolkomenheden waarbij wij als gebruiken een vinkje kunnen zetten en dat deze op die manier geteld worden, een soort turf lijst dus.
Nieuwe incidenten ook daar melden en als er meer /vinkjes/ bij gezet wordt is het vanzelf duidelijk dat het structurele problemen zijn.
Nieuwe incidenten ook daar melden en als er meer /vinkjes/ bij gezet wordt is het vanzelf duidelijk dat het structurele problemen zijn.
Ampera Zwart. Navi/bose/achteruitrijcamera.
- Unit106
- Moderator
- km-stand: 0
- Lifetime: 0
- Auto: anders
Zie http://amperaforum.nl/viewforum.php?f=28
Is dit iets?
Is dit iets?
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden